خبرگزاری کار ایران

یادداشت داریوش پیرنیاکان درباره احمد مسجدجامعی نامزد شورای شهر تهران

عرصه فرهنگ با مردی پرتلاش و بی‌حاشیه

asdasd
کد خبر : ۸۰۰۱۲

این مرد پرتلاش چه زمانیکه قائم مقام وزیر ارشاد بودند و چه زمانیکه وزیر ارشاد بودند بی‌سروصدا و بدون جـار و جنـجال در زمـینه‌های نشـر، موسـیقی، تئـا‌تر و دیـگر زمینه‌های فرهنگی کارهای ارزنـده‌ای انجام دادند و همچنین زمانیکه در شورای شهر حضور داشتند دغدغه ایشان مسائل فرهنگی و هنری و محیط‌های فرهنگی بوده است.

ایلنا: داریوش پیرنیاکان پس از اعلام آرای ستاد انتخابات شورای شهر و تایید صلاحیت احمد مسجدجامعی، در یادداشتی درباره احمد مسجدجامعی(نامزد شورای شهر تهران)، وی را مردی پرتلاش و بی‌حاشیه خواند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، متن این یادداشت به این شرح است:

فرهنگ و هنر در درازنای تاریخ این سرزمین با افت و خیزهای فراوانی روبرو گردیده است. هرگاه ثـبـات سیـاسـی کشـور به جهت جنگ‌ها و خون ریزی‌ها و حمله‌های وحشیانه اقوام مختلف بهـم ریخته و نابسامانیهای اقتصادی و اجتماعی سایه شوم خود را بر پهنه جغرافیائی کشور گسترده نخستین عناصری که آسیب دیده‌اند فرهنگ و بخصوص شاخه هنری آن بوده است، لذا سعی و تلاش مضاعفی می‌طلبیده تا دوباره این عنصر فرهنگ و هنر جانی تازه یابد و در عرصه اجتماعی به حیات خویش ادامه دهد. در این میان بوده است که نقش افراد و مدیریت‌های فرهنگی مخلص و آگاه و آینده نگر و ریز بین و تیز بین عیان گردیده و تاثیرات عمیق خود را در انتقال فرهنگ و هنر اصیل به نسل‌های آینده نشان داده است. بعنوان مثال اگر مدیریت فرهنگی و آگاهی و آینده نگری خواجه نصیر طوسی نبود شاید فلسفه و منطق و حکمت قبل از مغول به نسل‌های بعد انتقال نمی‌یافت. اگر همه جانبه نگری امیر کبیر نبود شاید امروز موسیقی دستگاهی ایران سرنوشتی دیگر داشت چراکه امیر کبیر در سه سال و اندی حکومت خویش تمامی عرصه‌های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی را همانند حلقه‌های یک زنجیر بهم بافته می‌دید و از این منظر به همه شاخه‌ها همسان نگاه می‌کرد و لذا تاثیر این سه سال و اندی در پنجاه سال حکومت ناصرالدین شاه به وضوح دیده می‌شود.

بیان این مقدمه طولانی معطوف به این بوده است که در عصر انفجار اطلاعات و عصر انفرماتیک نیز مدیریت‌های قوی و لایق فرهنگی می‌تواند تاثیرات عمیقی در پیشبرد اهداف فرهنگی و هنری چه در جامعه خودی و چه در جوامع بیرونی داشته باشند. متاسفانه در سی سال گذشته معدود مدیرانی در مصادر امور فرهـنگی قرار گرفته‌اند که صـبغه فرهنگی داشـته‌اند و آگاه به مسائل فرهنگ و هنر بوده انـد لذا می‌بینیم که روز به روز عرصه‌های فرهنگی و هنری تنگ‌تر و محدود‌تر شده و کالاهای فرهنگی بی‌هویت، و نازل‌تر گردیده و در سایه این نگاه روزمره و استفاده محور و ابزاری از طرف مدیران فرهنگی، جوانان فعال در زمینه‌های فرهنگی و هنری جذب فرهنگ‌های بیگانه شده و از فرهنگ خویش بریده‌اند بیایید یکبار هم که شده سهم فرهنگ و هنر را از سیاست زدگی و مقولات سیاسی جدا کنیم و به افق‌های دور بیندیشیم این بدست نمی‌آید مگر با انتخاب مدیران لایق و فرهنگ مدار فرهنگ دوست ژرف نگر. با این حال در سال‌های گذشته بودند مدیران لایقی که اتفاقی یا از روی شناخت مسئولان بالادستی در جایگاه اصلی خویش قرار گرفتند و دیدیم الحق و الانصاف کارهای ارزنده‌ای به انجام رساندند یکی از این مدیران لایق و آگاه و فرهنگ دوست و علاقمند به فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی جناب مسجد جامعی بوده است.

این مرد پرتلاش چه زمانیکه قائم مقام وزیر ارشاد بودند و چه زمانیکه وزیر ارشاد بودند بی‌سروصدا و بدون جـار و جنـجال در زمـینه‌های نشـر، موسـیقی، تئـا‌تر و دیـگر زمینه‌های فرهنگی کارهای بزرگ و ارزنـده‌ای انجام دادند و همچنین زمانیکه در شورای شهر تهران حضور داشتند تمامی دغدغه ایشان مسائل فرهنگی و هنری و محیط‌های فرهنگی بوده است. اینجانب به عنوان یک خدمتگذار فرهنگ وهنر این سرزمین از نزدیک شاهد و ناظر تلاش و کوشش ایشان بوده‌ام و سپاس فراوان از زحمات ایشان، امید است نگاه بالادستی‌ها به مدیران لایق و آینده نگر باشد نه فقط مطیع.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز