خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری نمایشگاه «فصل تامل» مطرح شد:

مركز هنرهای تجسمی حوزه هنری چراغ دار هنر انقلاب است

کد خبر : ۷۳۹۴۵

دیباج: هنرمندان ما هنر متعهد نسبت به مردم و جامعه خود دارند. در طول این مدت با تمام مشكلات و محدودیت‌هایی كه هر سازمان و نهادی دارد این مسیر را تعقیب كرده است و سعی كردیم از این مسیر خارج نشویم.

ایلنا: مرتضی گودرزی دیباج رئیس مركز هنرهای تجسمی حوزه هنری گفت: مركز هنرهای تجسمی حوزه هنری به عنوان چراغ دار هنر انقلاب و خط دهنده این مسیر است. تلاش ما بر این بود تا این مركز تداوم دهنده مسیر هنر انقلاب باشد.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، نشست خبری نمایشگاه "فصل تامل" فعالیت سه سال مركز هنرهای تجسمی حوزه هنری امروز یكشنبه 29 اردیبهشت ماه ساعت 10:30 در كتابخانه موزه هنرهای معاصر با حضور مرتضی گودرزی دیباج مدیر مركز تجسمی حوزه هنری، احسان آقایی رییس موزه هنرهای معاصر و حسن نوفرستی مدیر روابط عمومی موزه هنرهای معاصر در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد.
در ابتدای این مراسم احسان آقایی رییس موزه هنرهای معاصر در مورد چرایی شكل گیری نمایشگاه گفت: موزه هنرهای معاصر تهران همواره برنامه‌های فرهنگی، هنری جریان ساز را رصد می‌كند و سعی بر این دارد تا از برنامه‌هایی كه تاثیرگذار در روند هنرهای معاصر كشور هستند نمایشگاههایی را برپا كند.
وی با اشاره به اینكه حوزه هنری بعد از انقلاب از جریان سازترین نهاد هنری در كشور بوده است، ادامه داد: حوزه هنری نه تنها در حوزه هنرهای تجسمی بلكه در موسیقی، سینما و حتی تاتر نیز جریان ساز بوده است.
آقایی با بیان اینكه هنر انقلاب مدیون حوزه هنری است، تصریح كرد: بزرگانی كه امروزه در فضای هنر ارزشی كشور فعالیت می‌كنند برخاسته از حوزه هنری هستند.
وی به پیشنهاد برگزاری نمایشگاه از سوی گودرزی دیباج اشاره كرد و افزود: با این پیشنهاد احساس كردم كه می شود هنر ارزشی و دینی را در این نمایشگاه به مردم نشان دهیم. حوزه هنری در طی این سالیان ثابت كرده كه هنر دینی و هنری كه درونمایه ارزشی دارد جز هنرهای متعالی است.
رییس موزه هنرهای معاصر اذعان كرد: در این نمایشگاه علاوه بر اینكه عملكرد سه ساله مركز تجسمی حوزه هنری به چشم می آید، جریان سازی حوزه هنری در شكل گیری هنر معاصر ایران را هم مرور می كنیم.
در ادامه این نشست مرتضی گوردزی دیباج مدیر مركز تجسمی حوزه هنری با اشاره به برگزاری این نمایشگاه، گفت: وقتی روند پیشرفت سیستمی را در حوزه مسائل انسانی و هنر ارزیابی می كنیم كیفیت،ارزشگذاری و بعد تاثیرگذاری
آن مد نظر است و در نهایت به اعداد و ارقام توجه می‌كنیم اما اصالت ندارد.
وی با اشاره به اینكه مركز تجسمی حوزه هنری ارتباط خوبی با وزارت ارشاد دارد، افزود: از گذشته این ارتباط بر قرار بوده است و همچنان این همكاری خوب ادامه دارد. حضور آثار هنرمندان ما در مركز تجسمی وزارت ارشاد به مركزیت موزه هنرهای معاصر خبر از این می دهد كه هم آثار ما قابل تامل هستند و هم اینكه ارتباط نزدیك دو مركز را نشان می‌دهد.
وی با بیان اینكه مركز هنرهای تجسمی از قدیمی ترین واحدهای حوزه هنری است، تصریح كرد: این مركز از 35 سال پیش كه انقلاب به وقوع پیوست و شاید از چند ماه قبل از پیروزی انقلاب توسط تعدادی از هنرمندان فعلی و بعضی از هنرمندانی كه در حال حاضر در حوزه هنری حضور ندارند، تشكیل شد.
گودرزی دیباج مركز هنرهای تجسمی حوزه هنری را هسته شكل گیری حوزه هنری دانست و گفت: بخش‌های دیگر حوزه نیز بر پایه همین مركز شكل گرفتند و بعد از گذشت بیشتر از سه دهه از فعالیت خود جز مراكزی است كه تولید، نمونه سازی و آثار هنری را مبتنی بر باورهای دینی و اعتقادی خود عرضه می كند.
وی ادامه داد: در هر دوره ای در این طول این 35 سال در شرایط خاص خود نسبت به مضامین، مفاهیم و اتفاقاتی كه در  جامعه خود و چه در دیگر كشورها صورت می گیرد نسبت به توده های مردم و مظلومان جامعه خود و دیگر جوامع
عكس العمل نشان دادند و در آثار خود منعكس كردند.
در بخش دیگر نشست مدیر مركز هنرهای تجسمی حوزه هنری به هنر متعهد اشاره و اظهار كرد: هنرمندان ما هنر متعهد نسبت به مردم و جامعه خود دارند. در طول این مدت با تمام مشكلات و محدودیت هایی كه هر سازمان و نهادی دارد
این مسیر را تعقیب كرده است و سعی كردیم از این مسیر خارج نشویم.
وی بیان كرد: نمایشگاه مجموعه آثاری كه در 6 خرداد با همكاری موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح می شود ماحصل فعالیت 3 سال اخیر مركز یعنی از سال 1389 تا پایان سال 1391 است. به دلیل كمی جا تعداد محدودی از آثار در نمایشگاه به نمایش در می آید كه حدود 378 اثر است. كه شامل آثار 6 گروه هنری كاریكاتور، نقاشی، گرافیك، مجسمه سازی، خوشنویسی و تذهیب و نگارگری است.
گودرزی دیباج با بیان اینكه ما تلاش كردیم مركز هنرهای تجسمی حوزه هنری به عنوان چراغ دار هنر انقلاب و خط دهنده این مسیر باشد، اذعان كرد: تلاش ما بر این بود تا این مركز تداوم دهنده مسیر هنر انقلاب باشد. اهمیت موضوع به جهت رویكردهای مفهومی و مضمونی این آثار در این مسیر است.
وی در ادامه این نشست تجلیل از دو هنرمند پیشكسوت را خبر داد و خاطر نشان كرد: سعی می كنیم تا اینگونه تقدیر و تجلیل ها بیشتر برگزار شود. حوزه هنری با تغییر مدیریت ها در سال های مختلف به ویژه از سال 81 تا 89 و در بخشی دیگر از سال 89 به بعد دچار فراز و نشیب های متختلفی بوده است. بعضی واحدها شرایط بهتری را پیدا كردند مانند انتشارات سوره مهر،
وی با اشاره به راه اندازی كارگاه مركزی خاطرنشان كرد: این كارگاه بزرگترین كارگاه نمونه سازی آثار هنری كشور است كه در آن برخی از هنرمندان ثابت ما و برخی از هنرمندان متناوب كه از شهرستان‌ها به این كارگاه می آیند مشغول كار هستند
دیباج افزود: كارگاه آثار هنری را مرمت كردیم و كارگاه مجسمه سازی را تجهیز و راه انداز ی كردیم تا حاشیه امنی را برای تولید آثار هنری هنرمندان به وجود آوریم. هنرمندانی كه از شهرستان ها در كارگاه میهمان می‌شوند شناسایی و جذب استعدادهای جوان را برای ما فراهم كرده است.
مدیر مركز تجسمی به دو گنجینه بزرگ حوزه هنری اشاره و تصریح كرد: این گنجینه ها برای نمایش آثار به صورت ثابت هستند كه برای مراجعه اساتید دانشگاه و دانشجویان هنر زمینه مطالعه در آثار را فراهم آورده اند.
در ادامه این نشست احسان آقایی رییس موزه هنرهای معاصر در پاسخ به این سوال كه موزه هنرهای معاصر مركز نمایش آثار بزرگان هنر بوده است آیا نمایشگاه "فصل تامل" هم این خاصیت را دارد، گفت: قبل از رسیدن تفاهم با حوزه هنری برای برگزاری نمایشگاه آثار را دیدم و احساس كردم كه نمایشگاه خوبی خواهد شد. به ویژه در بخش نقاشی، كاریكاتور و پوستر آثار بسیار خوبی از بزرگان هنر ما در نمایشگاه شركت دارندلذا نمایشگاه خوبی را در موزه هنرهای معاصر خواهیم داشت.
گودرزی دیباج نیز در پاسخ به سوال خبرنگاران كه چرا نام نمایشگاه را " فصل تامل" گذاشته اید بیان كرد: این نمایشگاه هم فصل تامل برای ما و هم فصل تامل برای مخاطبان خواهد بود. علی رغم اینكه در برخی از محافل هنر ارزشمدار و دینمدار را محدودیت برای هنرمند می دانند اما می توان دید كه با محور قرار دادن مفاهیم دینی میشود آثار درخشانی را خلق كرد.
وی ادامه داد: این نمایشگاه آثار بزرگان كشور است آثار هنرمندانی چون حسین نیرومند، كاظم چلیپا، مسعود شجاعی طباطباعی، حسین غلامی، حمید عجمی، مرتضی اسدی، محمد خزائی، احمدآقا قلی زاده، وزیریان، ایرج اسكندری،
غلامعلی طاهری، احمد خلیلی، عبدالحمید قدیریان، نادر قشقایی و.... است.
گودرزی نمایشگاه را از لحاظ كیفیت آثار غنی دانست و افزود: سعی بر این بوده كه آثار فاخر و درجه یك در حوزه های مختلف باشند و امیدوارم مورد وصول جامعه هنری قرار گیرد. تعداد آثار نقاشی در نمایشگاه 67 اثر، خوشنویسی 100 اثر، نگارگری 15 اثر، پوستر 70 اثر، كاریكاتور100 اثر و حجم سازی 26 اثر است.
وی اذعان كرد: همزمان با افتتاح نمایشگاه در 6 خرداد در نگارخانه ابوالفضل عالی 80 اثر و در گالری خانه عكاسان نیز 160 اثر دیگر به نمایش در می آیند. همچنین نشست پژوهشی را در 28 خرداد ساعت 16 و چهارشنبه 29 خرداد ساعت 16 در موزه هنرهای معاصر برگزار خواهیم كرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز