خبرگزاری کار ایران

پیروز ارجمند:

فلسفه وجودی حوزه هنری تربیت موسیقی دانان متعهد است

کد خبر : ۶۲۹۱۶

پیروز ارجمند گفت: فلسفه وجودی حوزه هنری تربیت موسیقی دانان متعهد است. حوزه هنری از متولیان این امر بوده و در این زمینه موفق عمل کرده است.

ایلنا: همزمان با روز هنر انقلاب اسلامی و روز شهادت شهید سید مرتضی آوینی، نشست پژوهشی موسیقی انقلاب اسلامی ویژه «روز هنر انقلاب اسلامی» با حضور پیروز ارجمند مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری، محمد گلریز و میر محمد می‌رزمانی امروز سه شنبه ۲۷ فروردین در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزارشد.
به گزارش ایلنا، در ابتدای این نشست پیروز ارجمند گفت: از این بابت خوشحالم که مبحثی را شروع کرده‌ایم که جای خالی آن بسیار احساس می‌شد. بعد از مشروطیت و شکل گیری موسیقی در آن دوره تاریخی، امروز شاهد گونه‌ای دیگر از آن هستیم.
این موسیقی‌دان ادامه داد: یک شکل از آن گرایش به موسیقی سنتی دارد و گونه دیگر آن مبتنی بر موسیقی کلاسیک جهانی و سرود است.
وی ادامه داد: هنوز دو سال از انقلاب اسلامی نگذشته بود که جنگ شروع شد و موسیقی انقلاب به موسیقی که برای جنگ ساخته می‌شود، تغییر می‌کند. با تولید موسیقی دفاع مقدس فصل جدیدی آغاز می‌شود. لذا در ایام دفاع مقدس گونه‌های دیگر موسیقی به وجود آمد.
ارجمند با اشاره به کلیدواژه‌های اصلی موسیقی انقلاب بیان کرد: کلیدواژه‌های اصلی موسیقی انقلاب سرود و آهنگ‌های انقلابی است.
این هنرمند در پایان گفت: توجه ما به هنر متعهد و هنرمند متعهد است. فلسفه وجودی حوزه هنری تربیت موسیقی دانان متعهد است. حوزه هنری از متولیان این امر بوده و در این زمینه موفق عمل کرده است.

محمد گلریز نیز گفت: نباید موسیقی انقلاب که موسیقی فاخری است را کمرنگ کنیم. ما باید متصدی این شویم تا کشتی انقلاب را که موسیقی انقلاب هم یکی از راه‌های نجات جوانان است را به سرانجام برسانیم.

این موسیقیدان ادامه داد: با مرور خاطرات این دوران موجی از سروده‌های انقلابی و ترانه‌های مردمی مربوط به دوران مبارزات مردمی در گوش‌هایمان زمزمه می‌شود. حضور غیر قابل انکار موسیقی در موقعیت‌های سرنوشت ساز بر کسی پوشیده نیست. هنری که از دل مردم برآید بر دل مردم نیز می‌نشیند.

می‌رمحمد می‌رزمانی نیز گفت: موسیقی و انقلاب به یکدیگر خدمت کرده‌اند. انقلاب به موسیقی خدمت کرده و موسیقی را متحول کرده است. موسیقی در قبل از انقلاب اسلامی وارداتی بود و به سمت ابتذال پیش می‌رفت. با انقلاب شرایط موسیقی جدی و ارزشی به وجود آمد.

وی ادامه داد: موسیقی هم به انقلاب خدمت کرده است. من می‌توانم ادعا کنم که بعضی از قطعات انقلابی پایه‌های نظام را مستحکم کرد. مثل قطعه الله اکبر خمینی رهبر و... حتی شعارهای مردم در راهپیمایی‌ها برگرفته از موسیقی بود.

این موسیقیدان بیان کرد: با استحکام جمهوری اسلامی انتظار این می‌رفت تا برای موسیقی انقلاب به یک تعریف برسیم. به نظر من باید اینکه هنر انقلاب اسلامی چیست را تبیین کرد. چون انقلاب ما اسلامی است باید تعریفی از هنرمند متعهد مسلمان داشته باشیم.

این آهنگساز با اشاره به چهار رکنی که باید به آن‌ها در قدم اولیه پرداخته شود خاطرنشان کرد: اولین رکن هنرمند است. هنرمند برای پرواز در عرصه موسیقی باید دارای دو بال باشد. هر دو بال نیز باید قدرتمند باشد.

میرزمانی اذعان کرد: ضعف یکی سبب می‌شود تا هنرمند به اوج نرسد. این دو بال یکی اکتسابی یعنی‌‌ همان فن و دانش است که هنرمند باید خود را مسلح به آن کند و دیگری اندیشه و ایمان و باور است.

این پژوهشگر موسیقی ادامه داد: اشکال اساسی به آموزش بر می‌گردد. در دانشگاههای ما دانشجو تنها تعدادی واحد موسیقی می‌گذراند اما در زمینه رشد باور‌ها و استحکام ایمان گذراندن چند واحد معارف کافی است. هنرمند باید به سمت باور و ایمان برود تا هنرمند ایثارگر باشد.

وی خاطرنشان کرد: هنرمند انقلاب اسلامی کسی است که غم نان ندارد و هدفش متعالی است تا به خدا برسد. کسی که این باور را دارد از هر تکنیکی استفاده می‌کند تا باور‌هایش را به مخاطب منتقل کند. ما روی موازین و اعتقادات کم کار کردیم هر چند هنرمندانی هم در این عرصه کار کرده‌اند اما با یک گل بهار نمی‌شود.

این هنرمند افزود: اما رکن دوم، هنرمندی که می‌خواهد پرواز کند باید موقعیت برایش ایجاد شود. در نتیجه در این عرصه رقابت ایجاد می‌شود و رقابت خلق کارهای بهتری را به همراه دارد. این عرصه شاید به دلیل اینکه موسیقی از گران‌ترین هنرهاست فراهم نیست.

میرکریمی به رکن سوم اشاره کرد و گفت: رکن سوم بنای فرهنگی کشور است. اگر به انقلاب می‌پردازیم قطعا هویت ما جایگاه ویژه‌ای دارد. هویت ملی ما هویت اسلامی ماست. هنر ما باید متجلی هویت ما باشد.

این موسیقی‌دان بیان کرد: رکن چهارم مخاطب است. مردم برای استفاده از برنامه‌های فرهنگی، انقلابی، ارزشی و مذهبی در سبد مصرفیشان جایی ندارند. باید برای مخاطبین فرهنگ سازی شود تا برای این برنامه‌ها سرمایه گذاری کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز