خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن صنفی هنرمندان موسیقی گیلان:

موسیقی فولکلوریک نقش مهمی در زندگی روزمره دارد

کد خبر : ۵۵۵۷۹

در کشور ما روزبه‌روز نقش موسیقی‌دانان محلی از لحاظ هنری به علل مختلف کمرنگ‌تر شده و برعکس نوعی موسیقی بدون اصل و ریشه توسط عناصر نا‌آشنا با حوزه موسیقی محلی شکل گرفته که روزبه‌روز بیشتر در کشور ونقاط بومی ایران به اشکال متنوع ترویج می‌شود.

ایلنا: همایون سلیمی(دبیرکل و رئیس انجمن صنفی هنرمندان موسیقی استان گیلان) گفت: موسیقی نواحی مختلف ایران یکی از مهم‌ترین ارکان موسیقی کشور است و از آنجا که مخاطبان مردمی بسیاری را همراه خود به عنوان حامی معنوی و مادی دارد و اگر به‌درستی مورد حمایت و تشویق مردم ومسولین هنری کشور از جمله رسانه‌های چون صدا وسیما و سایتهای مجاز پخش موسیقی در کشور با اختصاص بودجه لازم به تشکل‌های فعال صنفی و هنری در حوزه موسیقی قرار گیرد، می‌تواند ضمن ایجاد اشتغال مفید برای اهالی موسیقی محلی در سطح استانهای کشور درآمدزایی هم داشته باشد.

وی در ادامه تصریح نمود: در همه کشور‌ها، موسیقی فولکلوریک نقش مهمی در زندگی روزمره مردم دارد اما در کشور ما روزبه‌روز نقش موسیقی‌دانان محلی از لحاظ هنری به علل مختلف کمرنگ‌تر شده و برعکس نوعی موسیقی بدون اصل و ریشه توسط عناصر نا‌آشنا با حوزه موسیقی محلی شکل گرفته که روزبه‌روز بیشتر در کشور ونقاط بومی ایران به اشکال متنوع ترویج می‌شود؛ درحالی‌که هنرمندان موسیقی نواحی ایران همچنان به موسیقی اجدادی خود پایبندند و برای معرفی این نوع موسیقی به‌طور خودجوش بدون اینکه مورد حمایت جریان خاصی قرار گیرند چه از لحاظ بودجه و چه از لحاظ رسانه‌ای تلاش می‌کنند. تا به باد فراموشی سپرده نشوند البته با حمایت‌های کوتاه مدت از یک یا چند اثر موسیقی محلی در کشور نمی‌توان کمک قابل توجه‌ای به این حوزه اساسی وحساس هنر نمود چه بسا هنرمندانی بسیار با استعداد به لحاظ عدم حمایت مالی ومعنوی از آثار موسیقی محلی خود هیچ وقت قادر به انتشار تازه‌های هنری خود در کشور نمی‌شوند واین نکته باید همیشه مد نظر حامیان موسیقی در کشور باشد که هنرموسیقی بسیار پر هزینه و کاملاتخصصی است واکر متوالیان حمایت از موسیقی می‌خواهند آثار محلی موسیقی ایرانی جهانی شود و در کنار صادرات غیر نفتی برای کشور ایجاد درآمد کند باید از نظر مالی واقعا از اهالی باتجربه و کهنه کار موسیقی حمایت نامحدود نمایند.

وی گفت: از آن رو که موسیقی از تاثیر گذار‌ترین هنر‌ها در سراسر ملل به شمار می‌رود و تاثیر آن بر مخاطب از هر هنری بالا‌تر است، باید از آن به شکل مطلوبی در راستای ترویج آیین‌های بومی و مذهبیمان استفاده کنیم. این هنر، احتیاج به ترجمه و واسطه ندارد. همچنین نواهای محلی و مذهبی اگر مبتنی بر فرهنگ مرز و بومی باشند به طور قطع تاثیر آن‌ها بر مخاطب داخلی وخارجی با نوع زبانی بسیار پر رنگ‌تر و ثمربخش‌تر خواهد بود لذا می‌بایستی به هر نحوممکن از اساتید کار آشنای موسیقی محلی در سراسر ایران یک حمایت جدی و اساسی کرد تا این هنر ارزشمند به تمام مردم دنیا از طریق رسانه‌ها معرفی شود هنوز ۱۰در صد از آهنگهای موسیقی محلی ایران به درستی معرفی در داخل کشور نشده و هرروزی که در این باره کوتاهی کنیم آیندگان ما رو حتما مورد سرزنش قرار خواهند داد متاسفانه تاخیر در حمایت از موسیقی محلی ونواحی ایران موجب شده خیلی از اساتید مهم این رشته به دلیل کهولت سن از دست بروند ویا قادر به انتقال آموخته‌های خود به نسل حاضر نباشد.

رئیس انجمن صنفی هنرمندان موسیقی استان گیلان از مسولین هنری کشور خواست توجه ویژه‌ای به موسیقی نواحی وبومی ایران داشته باشند و در این راستا جایگاه انجمن‌های صنفی هنرمندان موسیقی را در کشور نادیده نگیرند.
وی گفت: فرآیند اقتصاد حوزه موسیقی با «محصول» خوب وفاخر هنری شروع می‌شود؛ موضوع محصول هنری در صنعت موسیقی، وابستگی به تمام فعالیت‌های دارد که در خدمات یا بوجود آوردن محصول هنری دخیل هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به وجود بازاری برای عرضه آن، جذابیت برای خریداران، تفاوت کافی با دیگر اجناس موجود در بازار و قیمت مناسب و قابل رقابت اشاره کرد.

وی در ادامه بیان داشت: مفهوم «فروش موسیقی ضبط شده» بیش از ۱۰۰ سال است که وجود دارد، در حالیکه ابزار ضبط و نگهداری موسیقی از سیلندر‌ها و صفحه‌های گرام به نوارهای مغناطیسی و سپس دیسک‌های دیجیتال و پس از فایل‌های قابل دانلود ترقی کرده است. ترغیب در بازار تولید و توزیع محصول موسیقایی نیز مفهومی فرا‌تر از تشویق ساده برای خرید دارد. این امر به مفاهیم گسترده‌ای شامل اطلاع رسانی، فروش چهره به چهره، بالا بردن ضریب اثر گذاری در فروش و ارتباط عمومی اشاره دارد که با هدف اطلاع رسانی، ایجاد انگیزه یا یادآوری برای خرید یک محصول هنری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دبیرکل صنف هنرمندان موسیقی گیلان متذکر شد: ضرورت بازار موسیقی در حوزه ملی ومحلی وحتی موسیقی مردمی یا عبارت دیکر کوچه بازاری ایجاب می‌کند که محصول بلافاصله پیش از درخواست مشتری به وی ارایه شود.

وی تصریح نمود: وجود انجمن‌های صنفی هنرمندان موسیقی در کشور بی‌ارتباط با حوزه فروش واقتصاد در بخش موسیقی نیست چرا که اهالی موسیقی برای تولید یک اثر ماندگار وفاخر اول باید از حقوق صنفی و اقتصادی خود با خبر وآگاه شوند چرا که عدم آگاهی هنرمندان موسیقی از حوزه کاری خود در آینده می‌تواند مشکلات صنفی و حقوقی فراوانی برای آنان فراهم آورد واین مشکلات بطور مستقیم در تولید آثار حساس موسیقی دخالت دارند.

این فعال سندیکایی هنرمندان با اشاره به اینکه شناخت موسیقی فاخر به عهده اهالی موسیقی است، خاطرنشان کرد: کسی که می‌خواهد نوع و سطح موسیقی را مشخص کند، باید صلاحیت و دانایی این کار را از هر نظر چه فنی وچه هنری داشته باشد. البته مردم جامعه ما انسان‌هایی بسیار باهوش و با سلیقه هستند که همیشه از موسیقی با وقار، سنگین، خلاق و پیشرو با زمان استقبال کرده اندو خواهند کرد واین موضوع مسولیت هنرمندان وتولیدکنندکان بخش موسیقی را در قبال مردم بیشتر می‌کند.

عضو هیات مدیره انجمن صنفی هنرمندان موسیقی استان گیلان با اشاره به اینکه موسیقی امروز در کشور ما دچار مشکلاتی است تاکید کرد: اگر همه مؤسسات و متولیان مرتبط با حوزه موسیقی چه دولتی وچه خصوصی دست به دست هم بدهند و برای رفع مشکلات ریشه‌ای و اساسی موسیقی در بخش صنفی و هنری اقدام کنند، خواهند توانست به نتایج خوبی برسند و موسیقی ما را درجهت درستی قرار دهند. انجمن‌های صنفی هنرمندان موسیقی در کشور که در اجرای ماده ۱۳۱قانون کار جمهوری اسلامی ایران توسط وزارت کار برای حمایت قانونی از اهالی موسیقی طی۱۵سال گذشته به عنوان نهادهای تخصصی صنفی اهالی موسیقی تشکیل شده به این هدف، همواره آمادگی خودمان را اعلام کرده‌است. زمانی هر اثری که جنس موسیقی پاپ یا مردمی داشت با استقبال رو به رو می‌شد و تولید کنندگان هر اثری را در بخشهای مختلف تولید می‌کردند و مردم با هر کیفیتی آن را می‌خریدند و همین تولیدات بی‌رویه در چند سال اخیرباعث شد که سلیقه‌ها فروکش کند ومردم ناخودآگاه هر چه می‌آمد گوش می‌کردند همین تکرار گوش کردن‌ها موجب شد که سلیقه‌ها ارتقا پیدا نکند. اما بعد از مدتی این تاثیر از بین رفت و مردم دقتشان در گوش کردن بالا رفت و هر کاری را مورد توجه قرار نمی‌دادند.

رئیس انجمن صنفی هنرمندان موسیقی گیلان تصریح نمود: موسیقیدانی که از علم و هنر موسیقی آگاهی لازم را داشته باشد و خود را از قید صفت‌هایی چون روحوضی بودن، بازاری بودن، مصرفی بودن و.... رهانیده باشد، می‌تواند موسیقی فاخر با یک بار فرهنگی عظیم بسازد و به جامعه تحویل دهد که به تبع آروزی ما به عنوان انجمن صنفی هنرمندان موسیقی و همین طور صاحب منصبان اجرایی هنر هم حمایت از این نوع موسیقی است. هر هنرمندی که در حوزه موسیقی که اثری خلق می‌کند، فکر می‌کند کارش خوب است وبرجامعه تاثیر گذاشته و اگر حتی به آن افتخار نکند، از آن دفاع می‌کند؛ اما اثری که بتواند ذهن شنونده را متحول کند یا روی آن تاثیر بگذارد و ازلحاظ فرهنگی و موسیقایی، در ذهن شنونده خط مشی تازه‌ای ایجاد کند و همچنین سبب شود شنونده به اصطلاح انسان‌ترشود و احساسات انسانی‌اش باشنیدن آن تحریک شود نه خشونتش، می‌توان به آن موسیقی هنری و ممتاز گفت که انجمن صنفی هنرمندان موسیقی استان گیلان امیدوار است در سال آینده اساتید موسیقی کشور با همکاری هنرمندان بخشهای مختلف موسیقی برای مردم ایران آثار شاد و روحیه انگیزی را که موجب ایجاد روحیه نشاط وعشق به زندگی ودوری از مشکلات روزمره است را تولید کنند وبه مردم هدیه دهند واین نکته را بدانند که مردم در طول تمام سال‌ها عاشق موسیقی خوب وفاخر هستند وهمیشه از هنرمندان شایسته حوزه موسیقی حمایت می‌کنند اساتید موسیقی سعی کنند که از تولید موسیقی‌های نا‌امید کننده و مایوس کننده که موجب نا‌می‌دی در جامعه می‌شود جدا پرهیز کنند دیکر جامعه مصرف کننده موسیقی تحمل شنیدن آثار نا‌امید کننده را در بخش موسیقی ایرانی ندارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز