رئیس انجمن صنفی موسیقی گیلان:
هنرمندنماها چهره مظلوم موسیقی تخریب میکنند
البته بسیاری از این افراد نه به خاطر علاقه به موسیقی بلکه به خاطر کسب درآمد و شهرت کاذب که پشت آن اهداف خاصی نهفته به این کار مشغول میشوند و اکثر آثاری که تولید میکنند فاقد ارزش هنری است.
ایلنا: امروزه در کشور ما هنرموسیقی یکی از تاثیرگذارترین هنرها بر رفتار نوجوانان و جوانان است و این گروه سنی بیشتر وقت خود را چه ما بخواهیم وچه نخواهیم صرف گوش دادن به انواع موسیقی از قبیل پاپ سنتی و... میکنند به طوری که موسیقی جزئی از زندگی روزمرهٔ خیلی از آنها شده است و گاهی میبینیم که جوانان و نوجوانان نسبت به آن خیلی تعصبی برخورد میکنند.
به گزارش ایلنا، به خاطر علاقهٔ بیش از حد جوانان به این هنر و اینکه اغلب دوست دارند خودشان در این زمینه فعالیت هنری به عنوان خواننده یا آهنگساز کنند و دستی بر آتش موسیقی داشته باشند هر روز اسم چندین نفر را میشنویم که به عنوان خوانندهٔ جدید بدون هیچ گونه ضوابط هنری وصنفی در حوزه موسیقی از طریق جریانهای مختلف به مردم معرفی میشوند.
و البته بسیاری از این افراد نه به خاطر علاقه به موسیقی بلکه به خاطر کسب درآمد و شهرت کاذب که پشت آن اهداف خاصی نهفته به این کار مشغول میشوند و اکثر آثاری که تولید میکنند فاقد ارزش هنری است و اغلب آثاری سخیف و بیارزش است که از نظر کلام بسیار ضعیف است و بیشتر مفاهیم تکراری و یکنواختی را بیان میکند که این امر موجب تنزل سلیقهٔ مخاطبان وبه نوعی بد نامی هنرمندان حرفهای موسیقی که عمری را در جهت اعتلای موسیقی مجاز صرف نمودهاند میشود.
از طرفی تاثیر کلام موسیقی و ریتم آن بر روحیهٔ جوانان تا حدی است که گاهی میبینیم که جوانانی که در حقیقت مصرف کنندهٔ این آثار هستند تلاش میکنند تا ظاهر خود را مانند خواننده مورد علاقهٔ درآورند و از ظاهر آشفتهٔ برخی از خوانندگان نوظهور که به تقلید از مدلهای غربی استفاده میکنند تقلید میکنند و در نتیجهٔ این تقلید به موسیقیهای بیارزش و خشن روی میآورند که نه مقبول جامعه است و نه اهالی حرفهای موسیقی.
همایون سلیمی دبیرکل ورئیس انجمن صنفی هنرمندان موسیقی استان گیلان با اشاره به مطالب فوق اعلام داشت. نباید شرایط صنفی در حوزه موسیقی طوری باشد که ما هرروز در نقاط مختلف کشور شاهد ظهور بیحساب وکتاب انواع خوانندههای مختلف با هر صدا و موضوعی باشیم چراکه اهالی موسیقی کشور برای برون رفت از این نوع آشفتگیهای صنفی مطابق ماده ۱۳۱ قانون کار مبادرت به تاسیس انجمنهای صنفی نمودهاند تا ضمن دفاع مشروع از حقوق قانونی خود فضای کار صنفی وهنری را برای اهالی حرفهای موسیقی که به عضویت این سندیکاها در آمدهاند فراهم آورد ولی متاسفانه از بدو تاسیس این انجمنها تا کنون هیچ مساعدتی برای رفع این موانع با مدیران انجمنهای صنفی به عمل نیامده و این شرایط باعث کردیده نظم تولید موسیقی فاخر ومردم پسند توسط عدهای از افراد فرصت طلب از بین برود وما هر روز شاهد ظهور چهرههای زود گذر موسیقی در سطح کشور باشیم.
همایون سلیمی درخصوص تأثیر مخرب موسیقی و ترانههای مبتذل کنونی بر زندگی و ازدواج جوانان، گفت: براساس مستندات روانشناسان بالینی در کشور؛ سبکهای موسیقی مختلف نشأت گرفته از آن چیزی است که در اجتماع میگذرد و به جنبه هنری اجتماع مربوط میشود و همین طور این موسیقی بر محتویات جامعه نیز تأثیر متقابل میگذارد و حتی ممکن است این تأثیر شدیدتر باشد. هم اکنون هم در موسیقیهایی که در سطح جامعه بصورت غیرمجاز و زیر زمینی با اهداف مشخصی رواج دارد و ما آن را باعنوان «موسیقی مبتذل» نام مینهیم، مواردی اینچنین دیده میشود و هم این نوع موسیقیها نیز روی جامعه تأثیر منفی میگذارد و به طور کلی این نوع موسیقی، اثرات منفی روی زندگی جوانان را تشدید میکند.
رئیس صنف هنرمندان موسیقی استان گیلان با اشاره به تأثیر پیامهای انواع مختلف موسیقی روی مخاطب، بیان داشت: هر نوع موسیقی، پیامی دربردارد. ولی متأسفانه این نوع سبکهای رواج یافته، غیرمجاز وزیر زمینی محتوای اخلاقی ندارد. یعنی اگر سبکهای جوان پسند امروزی هم با محتوای مثبت و اخلاقگرا به بازار بیاید، در وضعیت زندگی جوانان تأثیر مثبت خواهد گذاشت.
وی با بیان اینکه برخی از ترانهها و موسیقیهایی که رواج یافتهاند، بسیار مبتذل هستند، اظهار داشت: بعضی از این موسیقیهای سطحی و مبتذلی که بین جوانان رواج یافته است، بسیار غیراخلاقی و نامناسب هستند و ترویج عشقهای خیابانی، کلمات بد و موارد مشمئز کننده است که وقتی جوانانی در رده سنی ۱۳ تا ۱۸ سال، اینها را میشنوند، تحت تأثیر قرار میگیرند و پیرو همان مواردی که در آن موسیقی ذکر شده میشوند.
این فعال سندیکایی با اشاره به محتوای استفاده شده در بسیاری از موسیقیهای غیرمجاز و زیرزمینی امروزی، که بصورت غیرمجاز تهیه وتولید میشود خاطرنشان کرد: این محتواهای غیراخلاقی به این علت به شکل کنونی درآمده که یکسری بیاخلاقیها در بین بعضی از گروههای خاص جامعه شیوع و رواج یافته است که از جمله آنها میتوان به مبتذل صحبت کردن، مبتذل لباس پوشیدن، مبتذل ارتباط برقرار کردن، بیحیاییها و... اشاره کرد.
وی با بیان اینکه برای بهبود این وضعیت باید جامعه، مسوولین و خانوادهها آگاه باشند، عنوان کرد: برای بهبود ثبات خانوادگی جوانان و تأثیرپذیری کمتر جوانان باید در ابتدا از خانوادهها شروع کرد، به این معنی که به طور مثال خانوادهها از این نوع موسیقی مبتذل در جمعهای خانوادگی و مهمانیهایشان استفاده نکنند واین را هم مطمن باشند این آثار مبتذل وتولید آن هیچ ارتباطی با اهالی شریف موسیقی که بصورت حرفهای وقانونمند در کشور تحت نظارت مسولین هنری فعالیت مینمایند ندارد واین نوع تولیدات ساخته و پرداخته افردای فرصت طلب و هنرمندنماست که با مقاصد مخرب اجتماعی این آثار را میسازند است نه محصول هنرمندان ارزشی و متعهد موسیقی کشور ونواحی آن چرا باید به خاطر این اقدامات ناشایست عدهای هنرمند نما ی مبتذل ساز کل بدنه جامعه مظلوم موسیقی کشور از سوی جریانات مختلف زیر سوال برود و بدترین اتهامات ازسوی این جریانات به هنرمندان موسیقی وارد آید در صورتی که هنرمندان موسیقی همیشه با این نوع آثار بیمحتوا غیرمجاز از اساس مخالف بودهاند. تنوع طلبی و بیاعتمادی نسبت به جنس مخالف حاصل تأثیرپذیری از ترانههای مبتذل است که توسط این هنرمند نماهای فرصت طلب است که میخواهند چهره مظلوم موسیقی ایران وهنرمندان آن را هر روزتخریب کنند.
دبیرکل صنف هنرمندان موسیقی استان گیلان خاطرنشان کرد: همین عوامل و تأثیرپذیریها سبب میشود که جوانان ما در امر ازدواج به مشکل بر میخورند. همچنین تنوع طلبی و بیاعتمادی نسبت به جنس مخالف نیز از جمله این مشکلها است.
همایون سلیمی در پاسخ به سؤالی مبنی بر چگونگی تغییر محتوای ترانهها برای ارائه فاکتورهای مناسب به جوانان، گفت: به نظر انجمن صنفی هنرمندان موسیقی که تنها مرجع صنفی وقانونی اهالی موسیقی است باید به صورت مرتب از ترانهسرایان و شاعران حرفهای که عضو سندیکاهای رسمی موسیقی هستند برای شرکت در جلسههای مشترکی که در آنها ایدههای نو برای جوانان و نیازهای جوان در جامعه مطرح میشود، دعوت کرد. در نتیجه این صحبتها و مباحث به سمت محتوای خوب کشیده میشوند.
وی در پایان با بیان اینکه باید از شاعران پرسید که چه هدفی را دنبال میکنند، بیان داشت: اگر هدف این جریانات که بنام اهالی موسیقی در کشور حضور دارند واقعا این است که درآمدی به دست بیاورند، این هدف، ضرر و زیان عظیمی را به جامعه و همین طور هنرمندان شریف موسیقی وارد میکند و لعنت و نفرین نیز برای اینها خواهد ماند. اما اگر هدف چیز دیگری است، میتوان محتواسازی کرد و بازخورد آن دیده شود.