خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن صنفی هنرمندان موسیقی استان گیلان:

جلسه و چای و شیرینی مشكل موسیقی را حل نمی‌كند

کد خبر : ۴۸۸۵۸

باید صادقانه تمام موانع ومشکلات اهالی هنر را بررسی و برای مسولین ومتوالیان هنری کشور بازکو کنیم چراکه رسیدگی به مشکلات صنفی و هنری اهالی هنر وظیفه ذاتی متوالیان دولتی و خصوصی است.

ایلنا: کار کردن برای اهالی موسیقی و هنرمندان این رشته جذاب هنری فقط تشکیل شورا و نشستن دور هم برای ساعتی و چای و شیرینی خوردن در جلسه‌های متعدد صنفی وهنری نیست و این چیز‌ها مسئله‌ای را از موسیقی ملی ومحلی کشورمان حل فصل نمی‌کند، بلکه باید با هدف و آن هم به آرامی براساس احترام به قوانین جاری کشور وارد گود شد و عمل کرد.

به گزارش ایلنا، همایون سلیمی(دبیرکل و رئیس انجمن صنفی هنرمندان موسیقی استان گیلان) اعلام كرد: وقتی صحبت از خدمت به اهالی فرهنگ وهنر کشور می‌شود باید صادقانه تمام موانع ومشکلات اهالی هنر را بررسی و برای مسولین ومتوالیان هنری کشور بازکو کنیم چراکه رسیدگی به مشکلات صنفی و هنری اهالی هنر وظیفه ذاتی متوالیان دولتی و خصوصی است.

در همین راستا مطابق ماده ۱۳۱قانون کار اهالی موسیقی در چند استان کشور طی دو دهه اخیر برای بهبود اوضاع صنفی و اقتصادی خود وقانونمند شدن فعالیتهای صنفی وهنری حوزه کاری خود از طریق وزارت کار مبادرت به تاسیس انجمن‌های صنفی کار‌گری نموده‌اند ولی چرا تاکنون طی این سال‌ها نتوانسته‌اند از طریق این نهادهای قانونی مشکلات صنفی وهنری خود را حل وفصل نماید خود جای هزاران نکته قابل به بحث دارد.

وی در ادامه تصریح نمود: تشکیل انجمن‌های صنفی هنرمندان از امور اصولی و اساسی اهالی محترم فرهنگ و هنر کشور است. انجمن‌های صنفی هنرمندان در رشته‌های مختلف هنری که در استان‌ها وحتی پایتخت کشور براساس ماده ۱۳۱قانون کار چه به عنوان یک تشکل کار‌گری و یا کار فرمایی تاسیس می‌شوند توسعه برنامه‌ها و تداوم طرحهایی را تسهیل می‌کنند که برای بهبود وضع رفاهی و حقوقی اعضایشان طراحی شده‌است.

آن‌ها موجب پیشبرد طرح‌ها و فعالیت‌ها وجلب حمایت نهاد‌ها از حوزه تخصصی انجمن‌های صنفی می‌شوند. انجمن‌های صنفی هنرمندان برای اعضای خود مقررات و آیین‌نامه رفتاری وضع می‌کنند. واز طرفی هم انتظار دارند تا متوالیان هنری هم به خواسته‌های این تشکل‌های قانونی احترام بگذارند البته با رعایت قانون ولی طی این سال‌ها هنوز هنرمندان وابسته به این نهادهای مدنی نتوانسته‌اند مشکلات مختلف خود را در حوزه تخصصی خود از طریق این سندیکا‌ها قانونی بر طرف نمایند از این رو نیاز است تا با تصویب قوانین جامع و محکمی در مجلس شورای اسلامی بطور جدی از انجمن‌های صنفی هنرمندان در رشته‌های مختلف هنری منجمله موسیقی حمایت جدی نمود وآن را به قوانین وزارت ارشاد اسلامی الحاق نمود.

به گفته رئیس انجمن صنفی هنرمندان موسیقی استان گیلان؛ حمایت مقطعی وکوتاه مدت از انجمن‌های صنفی هنرمندان توسط نمایندگان مجلس ومدیران ستادی وزارت ارشاد ویا رسانه ملی هیچ فایده‌ای برای اهالی هنر ندارد. جا دارد کمیسون فرهنگی مجلس ونمایندگان مردم در مجلس برای رفع مشکلات این سندیکا‌ها ی هنری هر چه سریع‌تر قوانین حمایتی را مبتنی بر حفظ استقلال انجمن‌های صنفی والزام وزارت ارشاد وسازمانهای هنری کشور به حمایت قانونی از این مراکزتوسط دولت ودستگاههای هنری به تصویب برساند ونگذارند هنرمندان عضو این مراکز قانونی امید واعتماد خود رانسبت به این انجمن‌ها از دست دهند.

تشکیل انجمن‌های وخانه‌ها ومجمع‌های موازی در اصناف مختلف هنری هیچ دردی را دوا نمی‌کند. اگر تمام امور صنفی و هنری اهالی فرهنگ وهنر به انجمن‌های صنفی هنرمندان که در اجرای ماده ۱۳۱قانون کار توسط وزارت کار تاسیس می‌شوند، از طریق قوانین مصوب مجلس واگذار شود خیلی زود شاهد کاهش مشکلات اصناف مختلف هنری خواهیم بود.

وی متذکر شد: نظر به اینکه در سالهای گذشته وحتی حال حاضردر بعضی از افراد بزرگوار و مسولین هنری و دوایر دولتی به تشکیل انجمن‌های صنفی هنرمندان در رشته‌های مختلف هنری ازجمله انجمن صنفی هنرمندان موسیقی با شک و تردید نگاه می‌نمایند، به عنوان انجمن صنفی هنرمندان موسیقی گیلان بر آن شدیم قسمتی از قوانین و مستندات انجمن‌های صنفی را از طریق خبرگزاری ایلنا به اطلاع مدیران محترم هنری کشور و نمایندگان محترم مجلس که خواستار رفع مشکلات این نوع تشکل‌ها در کشور هستند، برسانیم.

براساس قانون اساسی؛ تشکیل انجمن‌های صنفی در ایران اسلامی و در دنیا ریشه در قانون اساسی دارد و در کشور ما ایران نیز، اصل ۲۶ قانون اساسی رسمیت به انجمن‌های صنفی بخشیده و این حق را به مردم شهید پرورایران اهداء و تأکید نموده که هیچ کس را نمی‌توان از داشتن حق این اصل و قانون اساسی محروم نمود.

اصل ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می‌گوید: احزاب، جمعیت‌ها، انجمن‌های سیاسی و صنفی و انجمن‌های اسلامی یا اقلیت‌های دینی شناخته شده آزادند، مشروط به اینکه اصول استقلال، آزادی، وحدت ملی، موازین اسلامی و اساس جمهوری اسلامی را نقض نکنند و هیچ کس را نمی‌توان از شرکت در آن‌ها منع کرد یا به شرکت در یکی از آن‌ها مجبور ساخت.

قانون مصوبه مجلس شورای اسلامی می‌گوید: مجلس شورای اسلامی نیز در ماده ۱۳۱ قانون کار مصوب ۱۳۶۹ تشکیل انجمن‌های صنفی را تصویب و در متن ماده مقرر نموده انجمن‌های صنفی به منظور حفظ حقوق - و منافع مشروع و قانونی – و بهبود وضع اقتصادی که خود متضمن حفظ منافع جامعه باشد تشکیل می‌گردد که تفسیر و نظر قانون گذار همین ماده بر ۳ اصل استوار است ۱ – حفظ حقوق (یعنی دفاع - پیشگیرانه – و حفاظت از حقوق در تمامی زمینه‌ها) ۲ – منافع مشروع (یعنی اقدام عملی برای منافع مشروع و قانونی اعضاء) ۳ – بهبود وضع اقتصادی که خود متضمن حفظ منافع جامعه باشد (یعنی اقدام در جهت تنظیم بازارکار که هم به سود اعضاء و جامعه باشد) و اضافه می‌گردد در این ۳ اصل تفسیر بسیار گسترده است.

در ماده ۲‌ - قانون فعالیت احزاب، جمعیت‌ها و انجمن‌های سیاسی و صنفی مصوب ۱۷/۶/۱۳۶۰ مقرر می‌دارد - انجمن، جمعیت، اتحادیه صنفی و امثال آن تشکیلاتی است که به وسیله دارندگان کسب یا پیشه یا حرفه و تجارت معین تشکیل شده، ‌اهداف، برنامه‌ها و رفتار آن به گونه‌ای در جهت منافع خاص مربوط به آن صنف باشد.

بنابراین مقنن اختیارات انجمن‌های صنفی را وسیع‌تر از آنچه که داریم تصویب نموده است و تمامی فعالیت انجمن‌های صنفی را با اتحادیه یکی شناخته است بر اساس همین مستند قانون عضویت در انجمن صنفی یا جمعیت صنفی‌‌ همان اعتبار عضویت در اتحادیه را دارد بلکه بیشتر.

آئین نامه هیئت وزیران: آئین نامه چگونگی تشکیل، حدود وظایف و اختیارات انجمن‌های صنفی در جلسه هیئت وزیران مورخ ۳/۸/۱۳۸۹ تصویب گردیده که شامل ۲۵ ماده می‌باشدکه البته انجمن صنفی هنرمندان موسیقی به عنوان انجمن کارگری تلقی می‌شود.

ماده ۲۳ – وظایف و اختیارات انجمنهای صنفی کارفرمایی و کانونهای مربوط (کانونهای حرفه یا صنعت خاص، حرف، صنایع، استان و عالی) به شرح زیر است:
۱- کوشش در جهت استیفای حقوق صنفی و خواستهای مشروع و قانونی اعضاء
۲ - جمع آوری اطلاعات، بررسی و تحقیق درباره مشکلات، شناخت نیاز‌ها و اولویت‌ها
۳ - برنامه ریزی برای تامین نیاز‌ها، توسعه و گسترش فعالیت‌ها
۴ - کوشش در ارتقای بهره وری منابع و ظرفیت تولید، انتقال و نوآوری تکنولوژیک
۵ - سعی در بهبود کیفیت تولید، بررسی، شناخت و استقرار روشهای نوین کنترل کیفیت
۶ - کوشش در جهت هماهنگی در امر آموزش و ارتقای مهارت نیروی انسانی مورد نیاز، همکاری با وزارت کار و امور اجتماعی و سایر دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط برای انجام آموزش‌های مربوط به حفاظت فنی و بهداشت کار
۷ - همکاری در جهت تاسیس و تقویت شرکتهای تعاونی مرتبط با وظائف تشکل
۸ - قبول مسؤولیت و همکاری با وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای رسمی در انجام وظائف و تکالیفی که این دستگاه‌ها به انجمنهای صنفی و کانونهای مربوط محول می‌کنند و آمادگی برای ارائه مشورتهای لازم به آن‌ها
۹ - ایجاد ارتباط با تشکل‌ها و سازمانهای مرتبط با وظایف انجمن‌های صنفی یا کانون‌های مربوط در داخل یا خارج از کشور در چهارچوب فعالیتهای صنفی و قوانین و مقررات کشور
۱۰ - جمع آوری ورودیه، حق عضویت و کمکهای داوطلبانه به ترتیبی که در اساسنامه مقرر می‌شود
۱۱ - همکاری با انجمن‌های صنفی کارگری یا کانونهای مربوط و دیگر انجمن‌های صنفی کارفرمایی و سایر تشکلهای کارفرمایی
۱۲ - انجام تحقیقات لازم و ارائه نظر مشورتی و حقوقی در خصوص تهیه لوایح و طرحهای مربوط به قوانین کار و تامین اجتماعی و مسائل رفاهی و حقوق قانونی کارفرمایان به مراجع ذیربط
۱۳ - ایجاد هماهنگی بین اعضا به منظور پیشبرد امور
۱۴ - همکاری با دستگاههای اجرائی و مراجع ذیربط جهت حسن اجرای قوانین و مقررات مربوط
۱۶ - شرکت در مذاکرات حرفه‌ای و انعقاد پیمانهای دسته جمعی با تشکلهای کارگری یا سایر سازمانهای کارفرمایی مرتبط

انجمن‌های صنفی هنرمندان تمامی ممتندات قانونی خود را دارند و می‌توانند با قدرت قانون به فعالیت خود ادامه دهند و طبق قانون و اساسنامه هیچ کس را نمی‌توان به عضویت در انجمن‌های صنفی وادار و یا منع نمود.

ماده ۱۸۷ قانون کار، مقرر می‌دارد – هر کس، شخص یا اشخاصی را با اجبار و تهدید وادار به قبول عضویت در تشکل‌های کارگری یا کارفرمائی نماید یا مانع از عضویت آن‌ها در تشکل‌های قانونی و انجام وظایف قانونی آن‌ها جلوگیری نماید با توجه به شرایط و امکانات خاطی و مراتب جرم به جریمه نقدی از ۲۰ تا ۱۰۰ برابر حداقل مزد روزانه کارگر در تاریخ صدور حکم یا حبس ۹۱ روز تا ۱۲۰ روز و یا هر دو محکوم خواهد شد.

ماده ۵۷۰ قانون مجازات اسلامی تأکید دارد. هر یک از مقامات و مأمورین دولتی که برخلاف قانون آزادی شخصی افراد ملت را سلب کند یا آنان را از حقوق مقرر در قانون اساسی محروم نماید علاوه بر انفصال از خدمت و محرومیت سه تا پنج سال از مشاغل دولتی و به حبس شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد.

در این دو ماده فوق مشاهده می‌شود هیچ یک از مقامات دولتی و غیره حق محدود نمودن انجمن‌های صنفی را ندارند و اگر مانع فعالیت به هر نحوی شوند به حبس و انفصال دائم از خدمت دولتی فعلی و به مدت ۵ سال هم نمی‌توانند شغل دولتی بگیرند.

این همه موارد و مستندات قانونی برای انجمن‌های صنفی وجود دارد برای اتحادیه‌ها وجود ندارد.

همانطور که برای همگان واضع است انجمن‌های صنفی کار‌گری وکارفرمایی را به هیچ وجه و هیچ کس نمی‌تواند منحل نماید مگر در ۳ مورد ۱ – جرائم ذیل را مرتکب شوند.

‌الف - ارتکاب افعالی که به نقض استقلال کشور منجر شود.

ب - هر نوع ارتباط، مبادله اطلاعات، تبانی و مواضعه با سفارتخانه‌ها، نمایندگی‌ها، ارگانهای دولتی و احزاب کشورهای خارجی در هر سطح و به‌هر صورت که به آزادی، استقلال، وحدت ملی و مصالح جمهوری اسلامی ایران مضر باشد.

ج - دریافت هر گونه کمک مالی و تدارکاتی از بیگانگان.

‌د - نقض آزادیهای مشروع دیگران.

ه - ایراد تهمت، افتراء و شایعه پراکنی.

‌و - نقض وحدت ملی و ارتکاب اعمالی چون طرح‌ریزی برای تجزیه کشور.

‌ز - تلاش برای ایجاد و تشدید اختلاف میان صفوف ملت با استفاده از زمینه‌های متنوع فرهنگی و مذهبی و نژادی موجود در جامعه ایران.

ح - نقض موازین اسلامی و اساس جمهوری اسلامی.

ط - تبلیغات ضداسلامی و پخش کتب و نشریات مضره.

ی - اختفاء و نگهداری و حمل اسلحه و مهمات غیر مجاز.

۲ – تصمیم سه چهارم اعضاء

۳ – عدم برگزاری انتخابات به مدت بیش از ۶ ماه

و اینکه مشاهده شده افراد سر‌شناس ومحترم در حوزه فعالیتهای هنری و بدون اطلاع عمکرد انجمن‌های صنفی هنرمندان را نادیده می‌گیرند و یا به نامه‌ها و درخواست‌های ان‌ها که در چارچوب قوانین محترم نظام اسلامی است بی‌اعتنائی وکم لطفی می‌نمایند خلاف قانون عمل می‌نمایند.

در سازمان بین المللی کار و سازمان تجارت جهانی انجمن‌های صنفی جایگاه قانونی دارند اتحادیه‌ها در بسیاری از کشور‌ها وجود ندارد و نفسیر آن‌ها بر این است اتحادیه منصوب شده از طرف دولت هست ولی انجمن‌های صنفی منصوب شده از افراد صنف هستند.

نتیجه اینكه؛ بدیهی است انجمن‌های صنفی با در اختیار داشتن مستندات قانونی معتبر می‌توانند در همه امور صنفی دخالت نموده و دارای شخصیت حقوقی هستند هیچ کس حق ندارد مردم را از داشتن حقوق مقرر در قانون اساسی محروم کند ((ماده ۵۷۰ قانون مجازات اسلامی)) انجمن‌های صنفی را منحل و یا از اختیارات آن‌ها را بکاهند چونکه این تشکل‌های مدنی مورد قبول قانون اساسی می‌باشد که در تمام دنیا و حتی سازمانهای بین المللی و تجارت جهانی اعتبار مخصوصی دارد در دنیا نیز انجمن‌های صنفی فعالیت دارند چونکه منصوب مردم و فعالان صنف هست.

رئیس صنف هنرمندان موسیقی استان گیلان در پایان اظهار امیدواری كرد: مسولین فرهنگی نظام ودولت محترم ومجلس برای بهبود فعالیت هنرمندان در رشته‌های مختلف فقط از طریق انجمن‌های صنفی هنرمندان مساعدتهای خاص خودشان را برای هنرمندان به عمل آورند. یک هنرمند به جز در وطن خود جایی برای کار نخواهد داشت و کار و زندگی در هر جایی دیگر از دنیا فقط برای یک هنرمند ایرانی زندگی آکواریومی است. امیدوارم فضای دلگرمی برای کار هنری در کشور ایجاد شود، اقتصاد هنر از طریق حمایت جدی از انجمن‌های صنفی هنرمندان پیشرفت کند تا مسئولین از هنرمندان به قدر نیاز حمایت کنند و از چالش‌های موجود صنفی وهنری به سلامت عبور کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز