پارسانژاد:
مستندهای تجسمی شاخص خارجی در جشنواره تجسمی فجر اکران شود
عضو هیئت انتخاب و داوری دومین دوره فیلمهای مستند جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر اظهار کرد: برگزاری کارگاههای آموزشی در عرصه تولید فیلم مستند و همچنین نمایش فیلمهای شاخص خارجی با موضوع هنرهای تجسمی در کنار دیگر مستندهای داخلی، منجر به تولید آثار قابل قبول در بخش سینمایی جشنواره تجسمی میشود.
ایلنا: «کوروش پارسانژاد»؛ عضو هیئت انتخاب و داوری بخش فیلمهای مستند این دوره از جشنواره بیان کرد: برپایی جشنوارههای موضوعی یک حُسن دارد و آن به نوعی ترغیب و ایجاد اشتیاق در نسل جوان برای ارائه آثارشان و جلب توجه است. از سوی دیگر این گونه جشنوارهها به سطح سواد بصری عموم کمک میکند که این بسیار خوب است.
به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی پنجمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر، وی به بخش فیلمهای مستند جشنواره تجسمی فجر اشاره کرد و گفت: این بخش با دیگر بخشهای جشنواره تفاوت دارد و این تفاوت در مراحل تولید است که فیلم مستند مرحله طولانی تری برای تولید طلب میکند. اما به طور کلی در دنیای امروز، بهتر است مرزبندی بسیار مشخصی بین هنرها قائل نشویم.
پارسانژاد ادامه داد: تولید فیلم مستند تجسمی کاربردهای ویژه خود را دارد. معرفی هنرمندان تجسمی، آشنایی با سبکهای هنری، بررسی دورههای خاص هنری و پژوهش درباره هنرهای تجسمی در قالب فیلم مستند میتواند تاثیرگذار و افزایش اطلاعات بیننده در زمینه تجسمی را به دنبال داشته باشد که این خوب و لازم است.
این هنرمند در ارزیابی خود از فیلمهای شرکت کننده در دومین دوره فیلمهای مستند تجسمی جشنواره گفت: درمجموع انتظار حضور فیلمهای بهتر و باکیفیت تری داشتم. مستندهایی که بیشتر مورد توجه هیئت انتخاب بود، توسط کارگردانانی ساخته شده که نسبت به دیگر شرکت کنندهها حرفهایتر بودند.
پارسانژاد درباره بخش «ویژه» این دوره از فیلمهای مستند تجسمی توضیح داد: در میان فیلمهای شرکت کننده، مستندهایی دیدیم که سازندگان آن، زندگی و آثار هنرمندان تجسمی کشور را دستمایه ساخت فیلم خود قرار داده بودند که بهترین آنها در بخش «ویژه» به نمایش گذاشته میشود.
وی توجه به قشر هنرمند جامعه در قالب فیلم مستند را کاری پسندیده خواند و ابراز امیدواری کرد در آثاری باکیفیتتر شاهد تکرار این اقدام باشیم.
پارسانژاددر ادامه صحبتهای خود با ابراز نگرانی از احتمال کاهش فیلمهای مستند در دورههای آتی جشنواره، افزود: در دو دوره برگزاری بخش فیلمهای مستند تجسمی محدودیتی در سال ساخت فیلمها گذاشته نشده از این رو اگربرای دورههای آتی این محدودیت درنظرگرفته شود، ممکن است با محدودیت و کمبود فیلمهای مستند دراین بخش مواجه شویم که در این زمینه باید فکری شود تا شاهد دایره وسیعی از ساخت فیلم مستند با موضوع هنرهای تجسمی باشیم.
این طراح گرافیک با تاکید بر خلاقانه بودن فیلم مستند، افزود: اگر کارگردان خلاق باشد، طبیعتا ذهنیت خود را به گونهای مدون میکند که از تمام کلیشههای مرسوم به دور باشد. الزاما با نشاندن هنرمند روی یک صندلی و قرار دادن دوربین روی سه پایه، فیلم درجه یک در زمینه تجسمی ساخته نمیشود. از این رو، کیفیت فیلم مستند به نحوه برخورد کارگردان با موضوع بر میگردد.
پارسانژاد برپایی کارگاههای آموزشی و تخصصی در بخشهای مختلف جشنواره و همچنین بخش فیلمهای مستند تجسمی را در پویایی دورههای بعدی موثر خواند و اظهار کرد: برگزاری کارگاههای آموزشی در عرصه تولید فیلم مستند و همچنین نمایش فیلمهای شاخص خارجی با موضوع هنرهای تجسمی در کنار دیگر مستندهای داخلی، منجر به تولید آثار قابل قبول در بخش سینمایی جشنواره تجسمی میشود.
وی اشارهای نیز به بازار عرضه فیلمهای مستند کرد و گفت: شرایط عرضه عمومی فیلمهای مستند همچون دیگر بخشهای جشنواره باید فراهم شود تا در معرض دید عموم قرار گیرد و مخاطبان نیز با آن ارتباط برقرار کنند. به عنوان مثال فیلمهای کوتاه قبل از آغاز نمایش فیلمهای بلند سینمایی در سالنهای سینما به نمایش درآید و یا شبکه تخصصی مستند سیما آنها را برای عموم نشان دهد.
پارسانژاد در پایان با بیان اینکه جوانان و هنرمندان باید مورد حمایت قرار گیرند، اظهار کرد: هر نوع کمک و حمایت مالی و معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد به عنوان متولی جریانهای فرهنگی و هنری از هنرمندان و جوانان هنرمند، به نفع جامعه هنری است و جای دوری نمیرود.
بخش فیلمهای مستند پنجمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر هفته آینده در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران برگزار میشود.