خبرگزاری کار ایران

دوربین‌ را زیر ویلچر جانبازان وارد مسجدالحرام کردم

کد خبر : ۴۸۲۶۹

این عکس در شرایط بسیار سختی هم عکسبرداری شد، در حالی که من دوربین خود را با قرار دادن آن در زیر ویلچر جانبازان وارد مسجد الحرام کردم و این عکس را گرفتم. شاید درآن لحظه خیلی به معنا و مفهوم عکس فکر نمی‌کردم و فقط هدفم این بود که آن لحظه را ثبت کنم.

ایلنا: مهدی منعم برگزاری بخش غیررقابتی جشنواره تجسمی فجر را در احترام گذاشتن به پیش‌کسوتان رشته‌های مختلف هنری موثر دانست، اما تاکید کرد که سابقه افراد حاضر در این بخش به تنهایی نمی‌تواند معیار تعیین ارزش هنری آثارشان باشد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی پنجمین جشنواره تجسمی فجر، این هنرمند عکاس درباره اثر خود در بخش نگاه ویژه این دوره از جشنواره گفت: این عکس مربوط به ۲۰ سال پیش است و برای این جشنواره گرفته نشده، بلکه به طور اتفاقی و به تناسب موضوع بخش غیررقابتی جشنواره امسال که پیامبر اعظم (ص) بوده، با این مناسبت گره خورده است.

وی ادامه داد: ایده این عکس اتفاقی است که هر سال در جهان اسلام رخ می‌دهد و آن همایش بزرگ مسلمانان در مراسم حج در مکه است. من در این عکس تلاش کرده‌ام حضور جانبازان را در مراسم طواف خانه خدا ثبت کنم.

او افزود: این عکس در شرایط بسیار سختی هم عکسبرداری شد، در حالی که من دوربین خود را با قرار دادن آن در زیر ویلچر جانبازان وارد مسجد الحرام کردم و این عکس را گرفتم. شاید درآن لحظه خیلی به معنا و مفهوم عکس فکر نمی‌کردم و فقط هدفم این بود که آن لحظه را ثبت کنم.

منعم درباره برگزاری بخش غیررقابتی جشنواره تجسمی فجر گفت: در واقع من هنوز اصلا وقت نکرده‌ام جشنواره و بخش مدعو را ببینم تا بتوانم نظری بدهم که آثار حاضر در این بخش، تا چه حد قابل دفاع است. اما صرف اینکه یک بخش غیررقابتی به حسب کسوت و سن و سال برگزارشود، اگر آثار از مفهوم و نگاه عکاسانه برخوردار نباشند قابل دفاع نخواهد بود. اما اینکه به یک عده‌ای از هنرمندان پیش‌کسوت احترام می‌گذارند، در نوع خود می‌تواند کار پسندیده و خوبی باشد. با این حال برای تعیین اینکه این آثار تا چه حد نماینده یکی از آثار خوب هر یک از عکاسان حاضر است، باید عمیق‌تر به قضیه نگاه کنیم.

این هنرمند با سابقه درباره استفاده از عکاسی برای اشاعه مضامین دینی گفت: البته عکس من یک عکس دینی نیست، بلکه بیشتر عکسی آیینی است. زیرا به عقیده من مضامین دینی بسیار درونی هستند و بار معنایی عمیقی دارند که شاید دوربین عکاسی قادر به ثبت آن نباشد.

وی در پایان درباره شیوه‌های فراهم کردن بستر گسترش موضوعات دینی در عالم هنر گفت: بستر این کار در یک فرایند یک ساله و ۲۰ روزه شکل نمی‌گیرد، بلکه نیازمند کار زیاد و دیدن آثار بسیاری است. اینکه ما روی هر عکسی دست بگذاریم و بگوییم این عکس دینی است، کار درستی نیست. متاسفانه این نگاهی است که در این چند سال اخیر با شکل‌گیری جشنواره‌های متعددی که با مضامین دینی برگزار شده، که بیشتر به لایه‌های ظاهری و شعاری توجه دارند، نیز اشاعه یافته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز