خبرگزاری کار ایران

جلیل رسولی:

مستندساز اصالت و ارزش هنرمند را در فیلم نگه دارد

کد خبر : ۴۷۸۳۰

چهره ماندگار خوشنویسی کشورمان معتقد است ساختن فیلم مستند درباره هنرمندان زمانی تاثیرگذار خواهد بود که در صداقت محض ساخته و اصالت هنرمند در آن حفظ شود.

ایلنا: «جلیل رسولی» از خوشنویسان مطرح کشور درباره اضافه شدن بخش «فیلم‌های مستند» به این جشنواره هنری اظهار کرد: جای چنین بخشی خالی بود از این رو، این اقدام ارزشمند است و چند حُسن دارد؛ یکی اینکه با ساخت فیلم خوب درباره هنرمندان عرصه تجسمی، افکار آنان برای مخاطبان شکافته و به جامعه معرفی می‌شود.
به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی پنجمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر، وی ادامه داد: از طرفی فیلم مستند هنرهای تجسمی نوعی اطلاع رسانی و شناخت نسبت به این عرصه به شمار می‌رود به این معنا که علاقه مندان و دانشجویان رشته‌های مختلف هنری از روند پیشرفت یک هنرمند و اینکه او در این مسیر چه سختی‌ها و مشقت‌هایی کشیده است تا در جامعه پذیرفته شده، مطلع می‌شوند.
رسولی با انتقاد از برخی فیلم‌های مستند تجسمی و نوع کارگردانی آن‌ها، تصریح کرد: پرداختن به زندگی و آثار هنرمندان در قالب فیلم مستند بدی‌هایی نیز دارد که یکی از آن‌ها خارج شدن هنرمند از قالب اصلی خود و بازی کردن در فیلم است که این اتفاق به خواست کارگردان انجام می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه ساخت فیلم مستند درباره هنرمندان باید به کارگردانان زبردست سپرده شود، افزود: اگر مستندی ضعیف باشد به دلیل همین عدم توانایی کارگردان به هنرمندی که سال‌ها آبرو کسب کرده است و فیلم درباره او ساخته می‌شود، لطمه می‌خورد.
وی با بیان اینکه خود با ساخت فیلم مستند درباره زندگی و آثارش مخالف است، گفت: من به دلایلی موافق ساخت مستند درباره هنرمندان نیستم. چندین بار از سوی کارگردانان مطرح درباره ساخت مستند درباره زندگی خودم پیشنهاد داشته‌ام، اما همیشه از آن فرار کرده‌ام که شاید این به دلیل ساخت فیلم‌های ضعیف در این زمینه باشد.
این خوشنویس با بیان این مطلب که مستندساز باید اصالت هنرمند را در فیلم خود نگه دارد، ادامه داد: کارگردان باید بسیار قَدَر باشد تا اثری را به جامعه عرضه کند که مایه خیر و برکت باشد. مستندساز باید مواظب باشد شخصیتی که خود دوست دارد، از هنرمند به تصویر نکشد بلکه اجازه دهد، هنرمند هرآنچه هست، دیده شود. فیلم مستند درباره هنرمندان زمانی تاثیرگذار خواهد بود و در دل و جان ببننده می‌نشیند که در صداقت محض ساخته و اصالت هنرمند در آن حفظ شود.
رسولی در پایان اظهار کرد: بخش فیلم‌های مستند جشنواره تجسمی فجر گامی نو برای عرصه هنرهای تجسمی است که امیدوارم در سال‌های بعد محکمتر برداشته شود.
براساس این گزارش، دومین دوره از فیلم‌های مستند جشنواره تجسمی فجر به دبیری «علیرضا قاسم خان» از پنجم تا دهم اسفندماه در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز