خبرگزاری کار ایران

فقط ترانه می‌تواند مفاهیم اجتماعی را منتقل کند

asdasd
کد خبر : ۴۷۷۴۱

فقط ترانه می‌تواند با کمک موسیقی مفاهیم اجتماعی وهنری را منتقل کند و این خود هنرمندان و ترانه‌سرایان هستند که باید وضعیت ترانه و ترانه‌سرایی را بهبود بخشند.

ایلنا: همایون سلیمی(دبیرکل و رئیس انجمن صنفی هنرمندان موسیقی استان گیلان) اظهار کرد: متأسفانه ترانه‌سرایی در روزگار حاضر برای خیلی هاکه دراین امور فعالیت می‌کنند به شغل تبدیل شده و آسیبی هم که می‌بیند از این بابت است.

وی افزود: گرچه موضوعات بدیعی بعداز انقلاب اسلامی وارد عرصه ترانه و ترانه‌سرایی شد، اما قالب شیوه و نحوه بیان و ساخت ترانه‌ها در چند سال اخیر نسبت به گذشته از کیفیت پایینی برخوردار شده است.

همایون سلیمی با اشاره به اینکه فقط ترانه می‌تواند با کمک موسیقی مفاهیمی را منتقل کند، ادامه داد: اصلا نباید منتظر این بود که نهاد یا سازمانی وضعیت ترانه‌سرایی را در کشور سامان دهد. هیچ نهاد دولتی و حکومتی در طول تاریخ نتوانسته‌اند تصمیمات خود را بر هنر اعمال کنند. این خود هنرمندان و ترانه‌سرایان هستند که باید وضعیت ترانه و ترانه‌سرایی را برای جلب مخاطب فاودار به هنر موسیقی بهبود بخشند.

این فعال سندیکایی هنرمندان تصریح کرد: بعد از انقلاب کپی‌برداری از ترانه‌هایی که قبل از انقلاب در ایران سروده شده، بسیار دیده می‌شود. واین موضوع نشانه خوبی برای حوزه موسیقی نیست چراکه خلاقیت اهل فن این حوزه را مسدودمی کند دیرگاهی نیست واژه کلاسیک در فرهنگ موسیقی ایرانی جا باز کرده و تثبیت شده است. تقریباً بیشتر موسیقیدانان دستگاهی آن را برای اطلاق به موسیقی مورد علاقه خود، مناسب تشخیص داده‌اند. برخی نیز چون محمدرضا لطفی ترجیح می‌دهند، به جای کلاسیک از عنوان رسمی استفاده کنند. در هر حال فرقی نمی‌کند کدام واژه را برگزینیم. زیرا مفهوم واحدی مدنظر می‌باشد و آن نوعی از موسیقی ایرانی است که می‌تواند همچون زبان فارسی معیار، مبنای کار قرار گیرد و براساس آن دیگر گونه‌های موسیقی ایرانی، جایگاهی برای خود داشته باشند. موسیقی رسمی دلیلی برای برتری بر سایر گویش‌های موسیقی ایرانی ندارد. صرفاً یک قرارداد است تا همگان بر گرد آن حلقه زنیم و بتوانیم با زبان مشترکی حرف خود را بزنیم. چنانکه درخصوص گویش‌های زبان فارسی کسی نمی‌تواند مدعی شود برای مثال، لهجه فارسی شیراز بهتر از مشهد یا اصفهان است یا همینطور فارسی رایج در بین اقوام ایرانی مانند ترک، کرد، بلوچ، بختیاری، لری و غیره. اما برای آنکه همه شهروندان ایرانی بتوانند فارغ از علایق و توانایی‌های خود، با دیگر هموطنانشان ارتباط شفاهی و مکتوب برقرار کنند، یک فارسی موسوم به فارسی رسمی یا کتابی مورد استفاده قرار می‌گیرد که جایگاه خاص خود را دارد و معمولاً فارسی معیار خوانده می‌شود، یعنی فارغ از هر گونه لهجه و سلیقه قومی و محلی.

وی به برگزاری نشست‌های مشترک میان شعرا و ترانه‌سرایان در سراسرکشور اشاره کرد و گفت: اگر قرار باشد اتفاقی درحوزه ترانه‌سرایی رخ دهد، باید آن را در مجاورت شعر و ترانه جستجو کرد. همزیستی شعر و ترانه قطعا موجب رشد ترانه خواهد شد. که اکر روح تعهد و معنویت را به آن الحاق نمایم موجب خلق آثار ارزشی خواهیم شد

سلیمی تاکید کرد: در یک ترانه خوب نه می‌توان حرف از تسلط ترانه‌سرا به ترانه سخن گفت نه می‌توان از تسلط خواننده و نه می‌توان از تسلط آهنگساز بلکه یک ترانه خوب از همکاری تمامی عوامل حکایت دارد. ترانه‌ای که یکی از عوامل بر دیگر عوامل اشراف و تسلط داشته باشد آن ترانه، ترانه خوبی نیست.

وی در ادامه با ابراز تشکر از تمامی ترانه سرایان ایرانی که به هر عنوان به موسیقی کشور خدمت می‌کنند اشاره‌ای به موسیقی پاپ کرد و گفت: موسیقی پاپ امروز نیاز به افکارسنجی عمومی جامعه، پاسخ به خلاء‌های انسان در زندگی مدرن و حضور پررنگ در خاطرات مردم دارد. اگر به درستی به این نکته توجه کنیم خواهیم دید که دائم در هجوم موسیقی هستیم که توسط افراد نابالغ (در هنر و علم موسیقی) تولید می‌شود و حس زندگی در آنجاری نیست و گاهی هم بر ضدزندگی است....

موسیقی قسمت مهمی از زندگی بیشتر جوانان کشورمان را به خود اختصاص داده است. میزان ساعاتی که نوجوانان برای گوش کردن به موسیقی صرف می‌کنند تقریبا بیش از ساعاتی است که به سال‌های مدرسه صرف شده است. محققی به نام آرنت اهمیت موسیقی برای افراد را این گونه توصیف می‌کند: موسیقی برای آنان صرفا یک ترجیح نیست بلکه کار دومی است که نگاه آنان را به جهان، عادتهای جاریشان، خلق وخو، دوستی‌ها، تصورات آنان از کیستیشان و آنچه قابل پذیرش است و در ‌‌نهایت امیدهای آنان را برای آنچه که ممکن است آن بشوند شکل می‌دهد». محقق دیگری به نام ُرز بیان داشته است که «سطح توجه و معنی‌پردازی که جوانان موسیقی صرف موسیقی می‌کنند هنوز تقریبا در کنار همه فعالیت‌های سازمان یافته‌ای که آنان در جامعه دارندبی رقیب است. افراد هویتشان را از طریق گزینش ژانرهای مختلف موسیقی شکل می‌دهند. اگرچه جوانان سبک‌های موسیقیایی خاص خود را دارند ولی انتخاب‌های آنان طبیعتا گذرا و در حال تغییر است و این امر بیانگر آن است که تجارب و ارزش‌های فردی آدم‌ها در طول زمان تغییر می‌کند. موسیقی دارای تنوعی از کارکرد‌ها برای جوانان است که روبرت و کریستن سون به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنند:

«موسیقی می‌تواند تنش‌ها را کاهش دهد، نسبت به مشکلات راه گریز یا بی‌توجهی فراهم کند، موجب تقلیل احساس تنهایی آدم شود، وقتی کار دیگری برای انجام دادن وجود ندارد زمان را پر کند، زندگی را از یکنواختی و کرختی در بیاورد، انجام کارهای روزمره و پست را آسان‌تر کند، سکوت کشنده را قابل تحمل کند، برای بحث با دیگران موضوع به ما بدهد، باعث شود که مهمانی‌هایمان زنده‌تر باشد، لغات جدیدی به ما یاد دهد، دیدگاههای سیاسی واجتماعی ما را شکل دهد و البته استفاده‌های بسیار دیگری برای شنوندگانش داشته باشد».

موسیقی می‌تواند به عنوان شکلی از «التیام معنوی» ایفای نقش کند. تحقیقات نشان می‌دهد که جوانان اغلب از موسیقی به عنوان شکلی از تجربه فرهنگی مشترک برای بیان ارزش‌های زیبائی‌شناسانه، اجتماعی و سیاسی استفاده می‌کنند. وی در ادامه افزود: یکی از مشخصه‌های موسیقی پاپ ماندگار دفاع مردم از آثار تولید شده‌ای است که هم اکنون نیز آنرا گوش فرامی‌دهند. چون هنوز زنده است و زندگی در آن جریان دارد و می‌ماند چون برای مردم ساخته شده و نه برای خودنمایی، توسط ناموسیقیدانانی که هنوز نمی‌دانند هنرمند موسیقی بودن یعنی با مردم بودن و دغدغه مردم را شنیدن و زیستن. نه اپراتور یک سری سمپلر(صداهای شبیه سازی شده ساز‌ها) بودن که بزودی ربات‌ها هم قادر به انجام آن خواهند بود.

وی از تمامی آهنگسازان و هنرمندان موسیقی کشور خواست تا با ساخت آثار ماندگار و جاودانه گوش و روح مردم شریف ایران را از دست انواع موسیقی بی‌محتوای امروزی نجات دهند چراکه حق ملت ایران خیلی بیشتر از این موضوعات است و رسالت هنرمندان موسیقی از دیگر صنوف هنری خیلی بیشتر است البته همیشه اساتید و هنرمندان متعهد حوزه موسیقی وظیفه هنری خود را در تولید آثار فاخر به انجام رسانده‌اند که جای تشکر و قدردانی دارد.

در پایان رئیس صنف هنرمندان موسیقی استان گیلان متذکر شد در حالی که بسیاری از کشورهای دنیا تلاش بسیاری برای حفظ فرهنگ بومی خود در بخشهای مختلف می‌کنند و بخش مهمی از بودجه فرهنگی خود را به این امر اختصاص می‌دهند و حتی مبالغ بسیاری را صرف احیای فرهنگ‌های فراموش شده خود می‌کنند، در کشور ما اگر شرایط به ویژه در زمینه حمایت‌های مالی ازاین هنرمندان حوزه موسیقی نواحی ومحلی وانجمن‌های صنفی هنرمندان موسیقی که تحت نظارت قانونی وزارت کار هستند به همین روال ادامه یابد، مـوسیقی نواحی را دیگرباید تنها در آرشیوهای صوتی جست‌و‌جو کرد، وی تاکیدنمود: انجمن صنفی هنرمندان موسیقی استان گیلان وسایر انجمن‌های صنفی هنرمندان موسیقی در استانهای دیگرعملا یک نهاد مدنی غیر سیاسی وتماما صنفی است و ماموریت آن طبق ماده ۱۳۱قانون کار جمهوری اسلامی ایران دفاع از حقوق مشروع وقانونی اهالی موسیقی گیلان که به هر نوعی از موسیقی مجاز فعالیت می‌دارندمی باشد و در همین راستا این سندیکای رسمی برای استیفای حقوق اهالی موسیقی تمام تلاش خود را انجام داده ودر آینده هم خواهد داد و هم اکنون هیات مدیره این سندیکا برای رفع مشکلات اساسی حوزه حمایت از انجمن‌های صنفی مکاتبات ومذاکراتی را با نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی داشته و امید واراست در ایام پایانی سال نمایندگان مجلس که با آنان مکاتبه رسمی نموده برای حمایت از کلیه انجمن‌های صنفی هنرمندان که مطابق ماده ۱۳۱قانون کار توسط وزارت کار برای حمایت از اهالی فرهنگ وهنر تاسیس شده‌اند قوانین جدیدی را تصویب و به متن کلی قوانین وزارت ارشاد الحاق نمایند تا در آینده نزدیک مشکل عدم همکاری وزارت ارشاد با انجمن‌های صنفی هنرمندان که برابر ماده ۱۳۱قانون کار تاسیس می‌شوند به راحتی حل شود چرا که در حال حاضر وزارت ارشاد که رسما متوالی امور هنری کشور است از بدو تاسیس انجمن‌های صنفی هنرمندان به خاطر اینکه هیچ دستور وقوانینی برای حمایت از این سندیکا‌ها در متن قوانین خود ندارد همکاری لازم وموثری را برای انجام ماموریت صنفی این سندیکا‌ها به عمل نمی‌آورد حال نوبت این است که نمایندگان مجلس با تصویب قوانین جامع و روشنی وزارت ارشاد را ملزم به حمایت از انجمن‌های صنفی هنرمندان در رشته‌های مختلف نمایند تا داستان بلاتکلیفی فعالیت این نهادهای قانونی ومدنی به سرعت روشن شود البته باید استقلال انجمن‌های صنفی هنرمندان که توسط وزارت کار تاسیس می‌شوند کاملا حفظ شود چرا که اکر استقلال صنفی این سازمانهای صنفی مردم نهاد که نقش موثری در سرنوشت اهالی فرهنگ وهنر دارند حفظ نشود دیگر نمی‌توان شاهد استیفای حقوق مشروع اهالی هنر شد و لازم است تمام انجمن‌های صنفی هنرمندان که توسط وزارت کار تاسیس شده‌اند از نمایندگان محترم مجلس طبق قانون در خواست تصویب قوانین برای حمایت وزارت ارشاد و رسانه ملی از این سندیکا‌ها را نمایند تا دیکر نیاز به اخذ توصیه وسفارش مقطعی نمایندگان به وزارت ارشاد یا ادرات کل آن در استان‌ها برای جلب حمایت هنری وصنفی بصورت کوتاه مدت نباشد ونمایندگانی که انجمن با آنان مکاتبه نموده لطفا پاسخ قانع کننده‌ای به مطالبات مشروع این سندیکای هنری در شمال ایران دهند ازجمله این نمایندگان عاشوری رئیس مجمع نمایندگان گیلان و مابقی نمایندگان شهر رشت می‌باشد که هیات مدیره بطور مدام از طریق تلفن پیگری موضوع می‌نماید که تاکنون هیچ اقدام موثری از سوی نمایندگان مجلس به انجام نرسیده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز