خبرگزاری کار ایران

کاظم چلیپا:

هنرمندان دیگر کشور‌ها در بخش موضوعی جشنواره تجسمی امكان‌پذیر است

asdasd
کد خبر : ۴۶۱۴۰

کاظم چلیپا با اشاره به توجه داشتن به موضوعات دینی و معنوی در عرصه هنر، از مسوولان جشنواره تجسمی فجر خواست زمینه حضور هنرمندان ملل دیگر در بخش موضوعی این جشنواره را فراهم کنند.

ایلنا: کاظم چلیپا؛ هنرمند نقاش؛ درباره اثر خود در بخش نگاه ویژه جشنواره تجسمی فجر گفت: موضوع بخش جنبی جشنواره فجر، حضرت رسول اکرم (ص) بود، به همین دلیل موضوع اثر من، معراج است. معراج مرحله‌ای دارد که در آن، پیامبر (ص) در ساحت الهی تنها است و حتی جبرئیل هم به آن مرحله نمی‌تواند وارد شود. من آن مرحله را با اکرلیک به تصویر کشیده‌ام.
به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی پنجمین جشنواره تجسمی فجر، وی ادامه داد: مهم‌ترین علتی که خداوند برای آفرینش انسان مطرح کرده، این بوده که انسان خداوند را پرستش و درک کند و این موضوعی که من کار کرده‌ام، نمایانگر سجده پیامبر (ص) است. چون مهم‌ترین عملی که انسان بعد از معرفت انجام می‌دهد، سجده در برابر عظمت خداوند است.
چلیپا درباره حضور هنرمندان پیشکسوت در بخش غیررقابتی جشنواره تجسمی فجر گفت: این بخش از جشنواره به هر حال بهانه‌ای برای خلق اثر است و نمایانگر اهمیت دادن به بزرگان هر رشته هنری است. برگزاری این بخش جنبی امکان خلق آثار خوبی را فراهم می‌کند، ضمن اینکه به واسطه آن می‌توان به برخی موضوعات مهم پرداخت و آن‌ها را برجسته کرد.
او درباره گرایش هنرمندان به خلق آثار دینی و معنوی گفت: در اصل، هنر در رابطه با ساحت حضور خود هنرمند باید خلق شود. مگر اینکه به منظور تدقیق تاریخ یک موضوع، مثل تاریخ انقلاب یا تاریخ اسلام، آثاری توسط یک موزه یا مرکز هنری دیگر به هنرمندان سفارش داده شود.
این هنرمند اضافه کرد: اما در مجموع، هنر زاییده آزادی اندیشه و آزادی عمل کامل یک هنرمند است تا بتواند تجربه شهودی خود را منتقل کند. البته در یک سوی دیگر منتقدان و کار‌شناسان هنری هستند که زاویه‌های پنهان اثر هنری را بیرون می‌کشند و ممکن است تفاسیر مختلف و متفاوتی درباره یک اثر ارائه دهند.
چلیپا درباره برگزاری بخش نگاه ویژه جشنواره فجر به صورت بین‌المللی گفت: این بستگی به مدیریت جشنواره دارد که تا چه حد بتواند هنرمندان کشورهای دیگر را تشویق به حضور در این جشنواره کند و نیروهای هنری را جذب موضوع بخش غیررقابتی کند. اما به طور کلی، همه کسانی که به اسلام و پیامبر اکرم (ص) اعتقاد دارند، می‌توانند در این بخش شرکت کنند.
این نقاش پیشکسوت درباره اشاعه مضامین دینی از طریق هنر و به خصوص نقاشی گفت: نقاشان اغلب به جنبه معنوی هنر خود ارادت دارند. مثلا در نمایشگاه‌هایی که یک زمانی فرهنگستان هنر برپا می‌کرد، هنرمندان گرایش خود به مسائل معنوی و دینی را نشان دادند. چون خود هنر هم ساحت معنوی دارد و حتی در نمایشگاهی که با المان معنوی برگزار شد، بسیاری از هنرمندان شرکت کردند. در نمایشگاه‌های جهان اسلام هم ما شاهد حضور نقاشان ایرانی و خارجی مسلمان بودیم. اصولا مضامین مذهبی در حال حاضر به عنوان رویکردی جدید، ذهن بسیاری از روشنفکران و هنرمندان منطقه و کشورهای اسلامی را درگیر کرده است.
او افزود: با این حال برای افزایش مشارکت هنرمندان، روش‌های گفت‌و‌گو و ارائه موضوع بسیار مهم است. اگر بخواهیم مساله را صرفا به صورت شعاری مطرح کنیم، شاید تعداد کمتری تمایل داشته باشند که شرکت کنند. ولی اگر بُعد کلیتر و انسانی‌تری از دین را به نمایش بگذاریم، هنرمندان بیشتری می‌توانند شرکت کنند و آثار خود را ارائه دهند.
پنجمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر از ۱۴ بهمن ماه در موزه هنرهای معاصر تهران، موزه هنرهای دینی امام علی (ع) و فرهنگسرای نیاوران و ۱۱ استان آغاز شده است و تا ۱۳ اسفندماه ادامه دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز