خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری نمایشگاه عکس تهران مطرح شد:

تقوایی: هیچ سلیقه ای در ارشاد حاکم نیست

کد خبر : ۳۳۱۸۹

امروز نصف پول نقد در کشور تبدیل به ساختمان هایی می شود که نه تنها مشکل مسکن را حل نکرده است بلکه هیچ مکانی در آن خانه ها برای نصب یک اثر هنری تعبیه نشده است.

ایلنا: نشست خبری نمایشگاه عکس تهران عصر امروز(11 دی) با حضور ناصر تقوایی، جمشید حقیقت شناس، جمشیدی مدیرنگارخانه شمس در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جمشید حقیقت شناس با اشاره به برگزاری اولین نمایشگاه اکسپوی عکس تهران گفت: این نمایشگاه از روز شنبه 16 دی ماه از ساعت 17 الی 20 در سالن های بهار، تابستان و نامی خانه هنرمندان برگزار می شود.

وی ادامه داد:‌در این نمایشگاه 76 عکاس آثار خود را ارایه کرده اند.

ناصرتقوایی با اشاره به فعالیت های خانه هرمندان گفت: یکی از دلایل حضور من در این نشست این است که اعلام کنم امروز خانه هنرمندان با وجود تمام مشکلات تبدیل به یک پاتوق شده است و فعالیت خوبی دارد اما این فعالیت ها باید به شهرستانها نیز ادامه پیدا کند.

تقوایی با اشاره به وضعیت امروز سینما با تئاتر در کشور گفت: امروز در شهرستانها سالن تئاتر وجود دارد اما این سالن های تئاتر تبدیل به محلی برای سخنرانی شده است و به نظر من این مشکل به دلیل آن است که بیشتر اهالی تئاتر به دنبال کمک حال دولتی هستند در حالی که نباید این گونه باشد و اهالی تئاتر باید به تئاتر به عنوان یک شغل نگاه کنندو نباید این قدر به دنبال کمک های دولتی باشد.

وی ادامه داد: امروز تهران تبدیل به یک مرکزیتی برای هنر شده است که باید از این مرکزیت خارج شود.

تقوایی با اشاره به وضعیت سینما و تاثیر آن بر رشته های دیگر گفت:‌متاسفانه یک عیبی که در سالهای اخیر در سینما وجود دارد به صورت مسری به هنرهای دیگر راه یافته است و آن این است همانطور که اکران فیلم ها محدود شده برگزاری نمایشگاههای دیگر نیز محدود شده است. در حالی که یک اثر هنری تاریخ مصرف ندارد و نباید با یک بار نمایش دادن آن را تمام شده دانست.

تقوایی با اشاره به رشد عکاسی و تئاتر به صورت فردی در بعد از انقلاب گفت: امروز ما یکی از بهترین تئاترهای دنیا را از لحاظ آثاری که اجرا می شود داریم و تئاترما امروز به بهترین شکل به مکانی دست یافته که سینمای ما نیز زمانی در دنیا دست یافته بود عکاسی نیز بعد از انقلاب به خصوص با عکاسی جنگ رشد خوبی کرد و امروز آثار عکاسان ما در مجلات معتبر دنیا منتشر می شود اما متاسفانه این آثار در مجلات داخل آنگونه باید بازتاب ندارد.

تقوایی تاکید کرد: یک توانی در عکاسی پنهان است که در هنرهای دیگر آن را به سختی می توان یافت امروز یک عکس مانند یک تئاتر و یک فیلم یک واحد مستقل هنری است امروز بی رحمی که در عکاسی می شود در هیچ اثر هنری دیگری نمی شود.

تقوایی با اشاره به برگزاری نمایشگاه مختلف گفت: نباید تصور کرد می توان با برگزاری اکسپو همه مشکلات را حل کرد اگر کار هنری کلیه نگر باشیم در گام اول متوقف می شویم بلکه باید این کارها تداوم داشته باشد.

تقوایی با تاکید بر رابطه خرید آثار هنری و معماری شهری گفت: امروز نصف پول نقد در کشور تبدیل به ساختمان هایی می شود که نه تنها مشکل مسکن را حل نکرده است بلکه هیچ مکانی در آن خانه ها برای نصب یک اثر هنری تعبیه نشده است در حالی که در شهری مانند دبی از هر 10 خانه حداقل سه خانه یک اثر هنری ایرانی در آن وجود دارد لذا ما باید به سمت فرهنگ سازی با هدف حضور آثار هنری در خانه ها حرکت کنیم.

تقوایی با اشاره به اینکه امروز هنر عکاسی فرصتی را برای آن به وجود آورده که همه بتوانند تصویری تهیه کنند گفت: این سهولتی که هنر عکاسی دارد ظاهری است عکس به ظاهر یک هنر سهل است اما در واقع به شدت بسیار دشوار است زیرا عکاسی گاهی فقط یک فرصت است.

وی با انتقاد از عملکرد ارشاد گفت:‌ امروز ادارات دولتی و ارشاد هنرها را قبضه کردند اما از هنرها هیچ اثری در آنها نیست امروز حتی در راهروهای طویل ارشاد و استانداری ها هیچ پوستر و یا تصویر هنری نمی بینیم واین امر نشان می دهد که هیچ سلیقه هنری در ارشاد وجود ندارد ما باید برای آن که فعالیت های هنری مان جان تازه ای بگیرد دارای سلیقه شویم و تنبلی چند قرنه را رد کنیم.

تقوایی درباره حضور بازیگران و کارگردان های سینما به عنوان عکاس در اکسپوها گفت:‌امروز نمی توانیم بین فعالیت ها مرز گذاری کنیم و اگر یک بازیگری به خاطر هنر عکاسی وارد این عرصه می شود نمی توانیم به او بگوییم که چرا وارد شده ای اما آنچه که مطرح است این است که باید سلیقه تماشاگر را تربیت کنیم و قیمت گذاری بر روی آثار براساس یک کارشناسی صورت بگیرد زیرا توحید یک اثر هنری با نحوه فروش آن تفاوت دارد همانگونه که من فیلمساز هستم اما نمی توانم درباره فروش فیلم فعالیت کنم. به همین دلیل قیمت گذاری باید توسط کارشناس صورت بگیرد.

جمشیدی مدیر گالری شمس نیز طی سخنانی گفت: ما به دنبال این هستیم که این نمایشگاه ها تبدیل به یک راهکاری برای ارایه هنر نقاشی و همچنین عرضه آنها به صورت هدفمند و بدون واسطه به مردم باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز