خبرگزاری کار ایران

مجید سرسنگی تاكید كرد:

وزارت ارشاد مسئول اول و آخر فرهنگ و هنر در کشور است

asdasd
کد خبر : ۲۳۲۷۲

سرسنگی گفت: متولی آثار افرادی همچنین ژازه طباطبائی، هانیبال الخاص و منصوره حسینی بعداز فوتشان کیست لذا لزوم تاسیس بنیادی به نام بنیاد مفاخر احساس می‌شود/امروز در حوزه هنرهای تجسمی انحصارطلبی وجود دارد و هر جا که انحصارطلبی باشد؛ هنر شکست خورده است.

ایلنا: مجید سرسنگی معتقد است که امروز هماهنگی بین دستگاه‌های فرهنگی و هنری وجود ندارد از این رو ما شاهد تداخل و اختلال در حوزه فرهنگی هستیم.

مجید سرسنگی(مدیرعامل خانه هنرمندان ایران) در گفتگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به تاثیر رسانه در حوزه فرهنگ و هنر گفت: به نظر می‌رسد علی‌رغم اثرگذاری رسانه درحوزه فرهنگ و هنر گاهی به مسائل کلان توجه نمی‌شود درحالیکه رسانه باید به ریشه فرهنگ و هنر توجه کند زیرا توجه به ریشه است که باعث می‌شود فضای فرهنگی و هنری تغییر کند.

وی با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در 30 سال گذشته در کشور گفت: وقتی به حوزه فرهنگ و هنر در 30 سال گذشته نگاه می‌کنیم به‌رغم تمام فعالیت‌هایی که صورت گرفته اما ماحصل دستاورد قابل قبولی نیست و باید از خود بپرسیم که امروز در فضای فرهنگی کشور چه کرده‌ایم که نسل آینده بتواند به آن افتخار کند و یا چه ساخته‌ایم که آیندگان به آن افتخار کنند.

وی با اشاره به بودجه 4 هزار میلیارد تومانی دستگاه‌های فرهنگی در سال گفت: آنچه که ارزش دارد این است که ببنیم با این هزینه‌ها چه کار ماندگار و چه اثر ماندگاری انجام دادیم که نسل آینده بتواند به آن افتخار کند و بگوید نسل انقلاب و جنگ فعالیت مثبتی داشته است.

وی با تاکید بر لزوم توجه به آینده از برنامه‌ریزی خانه هنرمندان برای توسعه فضاهای نمایشی خبرداد و افزود: ما معتقدیم که فضاهایی همچون تالار وحدت و تئاتر شهر یک فیزیک صرف نیست بلکه فضایی برای انجام دادن کارهای فرهنگی است به همین دلیل ما نیز خود را توسعه خانه هنرمندان قرار داده‌ایم و قصد داریم خانه هنرمندان را به آینده گره بزنیم و نیازهای آینده را برآورده کنیم در این میان به بخش خصوصی نیز توجه ویژه شده زیرا معتقدیم دهه آینده بدون شک دهه رشد و بالندگی بخش خصوصی در حوزه فرهنگ کشور است.

وی ادامه داد: ما به دنبال تعریف یک مدل مستقیم برای خانه هنرمندان هستیم و می‌خواهیم این خانه به عنوان مرکزی برای فعالیت‌های فرهنگی هنری در کشور و حتی جهان شناخته شود.

وی ادامه داد: ما می‌خواهیم خانه هنرمندان ایران از یک جایی به عنوان سرایداری فرهنگ و هنر به مرکزی مولف در حوزه فرهنگ و هنر تبدیل شود و به جایی تبدیل شود که در آنجا فکر و اندیشه تولید می‌شود. همچنین قصد داریم در خانه هنرمدان در حوزه نظری فعالیت کنیم.

سرسنگی لزوم تعریف یک مدل فرهنگی برای فعالیت دستگاه‌های فرهنگی را مهم دانست و افزود: متاسفانه در کشور دستگاه‌های مختلف فرهنگی و نهادهای فرهنگی دچار کمبود یک مدل فرهنگی هستند و ما تاکنون مدل فرهنگی برای خود تدوین نکرده‌ایم لذا آنچه که می‌بینیم این است که رفتارهای نهادهای فرهنگی همچون صدا و سیما، ارشاد، حوزه هنری و سایر نهادها دچار انتقاد است و هر کدام کار خود را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: هر کشوری دارای یک نظام فرهنگی است که این نظام فرهنگی عامل‌هایی برای اجرای بر نامه‌های خود دارد که همان نهادهای فرهنگی است ما در کشور آن نظامی که بتواند در یک چارچوب و داربست مشخص نهادهای فرهنگی را با هم متصل کند؛ نداریم.

وی با اشاره به لزوم بحث عدالت در حوزه فرهنگ و هنر گفت: عدالت این نیست که اگر ما یک سالن تئاتر داریم و صد نفر متقاضی به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که به نوبت این صد نفر از این سالن استفاده کنند بلکه عدالت یعنی اینکه قوه تشخیص داشته باشیم و بگوییم روی چه کسانی باید سرمایه گذاری کرد و به چه کسی اهمیت بدهیم به همین دلیل من معتقدم وقتی عدالت وجود نداشته باشد؛ رئیس مرکز هنرهای نمایشی تبدیل به فردی می‌شود که در دستگاه خود نشسته و فقط به نوبت بین هنرمندان پول و امکانات توزیع می‌کند.

وی با اشاره به لزوم مستقل بودن خانه هنرمندان گفت: خانه هنرمندان به‌عنوان یک تشکل مستقل اما وفادار به قانون اساسی به شکل ان جی او فعالیت می‌کند و ما امسال از اول سال حتی یک ریال نیز از بودجه عمومی حمایت نشدیم اما برنامه‌های مختلفی را اجرا کردیم و حتی از برنامه‌های دولتی حمایت کردیم و حتی اگر باز هم یک ریال به ما ندهند ما حمایت می‌کنیم زیرا ما در قبال کل مجموعه فرهنگ مسئولیم و معتقدیم خانه هنرمندان باید یک مرجع در حوزه فرهنگی باشد.

وی ادامه داد: از طرفی دیگر ما به دنبال تولید در حوزه فرهنگ هستیم زیرا معتقدیم تولیدات ما در حوزه فرهنگ ضعیف است.

سرسنگی همچنین خانه هنرمندان را محلی برای پر کردن فاصله بین هنرمندان و مدیران دانست و افزود: این هنرمندان و مدیران امروز متاسفانه فاصله است هنرمدان با سوءظن به مدیران نگاه می‌کنند و مدیران هم با تردید به هنرمندان نگاه می‌کنند درحالیکه هنرمند باید بدانند که من به عنوان مدیر حافظ منافع وی هستم.

وی افزود: امروز گفتمان بین هنرمندان و مدیران خوب نیست و یکی از دلایل این امر این است که مدیران درست انتخاب نمی‌شوند و وقتی که مدیری درست انتخاب نشود از سوی هنرمند مورد احترام قرار نمی‌گیرد و تا وقتی این فاصله بین مدیران و هنرمند وجود داشته باشد هنرمند دائم تصور می‌کند که باید به نوعی سر مدیر کلاه بگذارد تا بتواند از او پول بگیرد.

مدیرعامل خانه هنرمندان در پاسخ به سوال دیگری درباره تشریح برنامه‌های خانه هنرمندان در سال 91 و 92 گفت: ما در بخش‌های نظری هنر ادبیات تئاتر و سینما برنامه‌های مفصلی داریم یکی از این بحث‌ها برگزاری سلسله نشست درباره مسائل روز هنر ایران یا به نوعی معاصرنگاری در حوزه هنر است و این نشست‌ها قصد داریم به آسیب شناسی مدیریت در هنر، اقتصاد در هنر، هنر و اندیشه بپردازیم.

وی ادامه داد: در بخش تئاتر و فعالیت تماشاخانه‌ها از سال 90 برنامه‌ریزی مفصلی کرده‌ایم و با گروه‌هایی که قرار است در سال 91 به روی صحنه بروند قرارداد بستیم تا آنها اطمینان خاطر داشته باشند که حتما در سال 91 به روی صحنه می‌روند.

وی همچنین درباره فعالیت جدی در بخش تجسمی گفت: متاسفانه یکی از مشکلات در حوزه تجسمی وجود باند بازی و گروهی در هنرهای تجسمی کار را دست گرفته‌اند و شرایط را به سمتی برده اند که هنرمند را تابع باندبازی‌ها و سیاست‌های اقتصادی خود کنند دلیل این امر نبود مدیریت هنری قوی در بخش تجسمی است.

وی ادامه داد: امروز جریان هنر تجسمی در کشور توسط چند اکسپوی بزرگ دنیا تعیین می‌شود و ما شاهد هستیم که دلالان آن اکسپو در ایران و هنرمندان جوان و پیشکسوتمان تماس می‌گیرند و به آنها در تولید اثر هنری جهت دهی می‌کنند موضوعی که بسیار خطرناک است.

سرسنگی ادامه داد: مقصر اصلی در این بخش وزارت ارشاد است زیرا وزارت ارشاد مسئول اول و آخر فرهنگ و هنر در کشور است و این ارشاد است که باید مدیریت هنری در بخش تجسمی توجه کند.

مدیرعامل خانه هنرمندان ادامه داد: ما در خانه هنرمندان دو رویکرد اصلی در حوزه تجسمی داریم یک برگزاری نمایشگاه برای هنرمندانی حرفه‌ای است دوم فراهم آوردن فضا برای هنرمندان غیرحرفه‌ای و جوان همچنین به دنبال راه‌اندازی بازار هنر با 50 غرفه هستیم تا در این بازار مردم بتوانند بدون واسطه آثار هنری را خریداری کنند.

وی از طراحی سایت جدیدی برای عرضه آثار هنری خبرداد و افزود: در سایت جدید هر فردی در هر جای دنیا می‌تواند وارد فضای مجازی خانه هنرمندان شود و ضمن بازدید از خانه هنرمندان در یک فضای مجازی آثار مورد علاقه خود را تهیه کند همچنین قصد داریم نمایشگاه آثار هنرمندان شهرستانی را در تهران و تهرانی را در شهرستان تهیه کنیم و به دنبال آن هستیم که با گالری بزرگ دنیا نیز روابط برقرار کنیم.

وی با انتقاد از نبود یک بازار بزرگ در بخش هنرهای تجسمی گفت: متاسفانه امروز در این بخش یک انحصارطلبی وجود دارد و هر جا که انحصارطلبی وجود داشته باشد هنر شکست خورده است ارتباط هنرمندان تهرانی و شهرستانی می‌تواند این انحصارطلبی و بازار کاذب هنر را از بین ببرد.

وی ادامه داد: بعضی‌ها دوست ندارند در کشور اتفاقات مهمی در حوزه هنرهای تجسمی بیفتد به همین دلیل است که می‌بینیم در کشوری مانند امارات که سابقه فرهنگی و هنری زیادی ندارد یک اکسپوی مهم برگزار می‌شود اما ما نمی‌توانیم برای هنرمندان خود چنین اکسپویی را فراهم کنیم و هنرمندان ما با مشکلات بسیار آثار خود را به آن سوی آب‌ها می‌برد.

سرسنگی افزود: قصد داریم یک گالری باز در فضای فرهنگی کشور ایجاد کنیم که ساخت آن هزینه آن چنانی ندارد و فقط 70 میلیون تومان هزینه دارد اما از این نوع گالری فقط 4 نمونه در دنیا وجود دارد.

سرسنگی با اشاره به اینکه امروز بسیاری از هنرمندان ما مفاخر فرهنگی و میراث فرهنگی هستند؛ گفت: باید از خود بپرسیم متولی آثار افرادی همچنین ژازه طباطبائی، هانیبال الخاص و منصوره حسینی بعداز فوتشان کیست لذا لزوم تاسیس بنیادی به نام بنیاد مفاخر احساس می‌شود و قصد داریم این بنیاد را تاسیس کنیم.

وی ادامه داد: ما نباید درخانه هنرمندان دنبال بزک کردن هنر و هنرمند نیستیم زیرا معتقدیم کاری که بزک بشود در تاریخ ماندگار نیست.

وی با اشاره به توسعه فضاهای خانه هنرمندان گفت: به زودی کادر اداری از خانه هنرمندان به ساختمانی که در اختیار ارتش است منتقل می‌شود همچنین فضای خانه هنرمندان کاملا تبدیل به فضای فرهنگی و هنری می‌شود.

وی همچنین درباره مشکلاتی که در پارک اطراف خانه هنرمندان وجود دارد، گفت: قراردادی برای نورپردازی با شهرداری بسته شده است و به دنبال آن هستیم که این پارک امنیت بیشتری داشته باشد همچنین به زودی فضای اطراف خانه هنرمندان تبدیل به گذرگاه پیاده می‌شود و دیگر اتومبیل نمی‌تواند حرکت کند دوربین مداربسته نیز در محوطه نصب می‌شود.

وی درباره سالن شماره 3 تماشاخانه ایران شهر گفت: قرارداد احداث سالن منعقد شده و این سالن تا اردیبهشت ماه آینده افتتاح می‌شود و راه‌اندازی آن برعهده حداد است.

سرسنگی همچنین از راه اندازی سینما تک در خانه هنرمندان خبرداد و افزود: فضای سالن آماده شده و قرار است سینما شهر آن را تجهیز کند و پرده سینما نیز نصب شود. در این سالن فیلم‌های متفاوت اکران می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به مشخص نبودن وضعیت خانه سینما اصناف سینمایی می‌توانند برنامه‌های خود را در خانه هنرمندان اجرا کنند. از دیگر برنامه‌های ما برگزاری پاتوق‌های تخصصی در حوزه سینما، تئاتر، ادبیات و حتی خبرنگاران حوزه فرهنگ و هنر است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز