خبرگزاری کار ایران

نشست رسانه‌ای سومین نمایشگاه سرو نقره‌ای برگزار شد؛

رشیدی: ترجیح می‌دهیم به دوسالانه تجسمی کمک کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۶۲۱

در دولت گذشته چندین مرتبه علاقه خود را برای برگزاری دوسالانه اعلام کردیم اما توجه نشد، اگر قرار بر برگزاری دوسالانه در دولت جدید باشد ترجیح می‌دهیم آنجا فعال باشیم و سرو نقره‌ای را به شکل کتاب منتشر کنیم.

ایلنا: نشست رسانه‌ای سومین دوسالانه سرو نقره‌ای ظهر امروز (۱۶شهریورماه) با حضور مهدی سعیدی دبیر نمایشگاه و علی رشیدی رئیس هیئت مدیره انجمن طراحان گرافیک ایران در خانه هنرمندان برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، سعیدی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری این دوسالانه آغاز شد اظهار کرد: خرداد ماه حدود ۲۶۳۰ اثر و ۳۳۲ طراح برای هشت بخش دوسالانه به دست ما رسید. هیئت انتخاب پس از بررسی ۷۴۴ اثر از ۱۶۴ طراح را برای این دوره از نمایشگاه سرو نقره‌ای انتخاب کرده است که در مجموع می‌توان گفت ۴۸۱ اثر انتخاب شده که هیئت داوران نفرات برگزیده را در روز افتتاحیه معرفی خواهند کرد.
وی ادامه داد: این برای اولین در طول تاریخ طراحی ایران است که بخش ویژه‌ای به اسم طراحی حروف پارسی در نمایشگاهی مورد نظر قرار می‌گیرد که دبیری آن بر عهده خودمن خواهد بود. آثار این بخش در موزه هنرهای امام علی (ع) در مقابل دید مخاطبان قرار خواهد گرفت. در این بخش ۱۱۵ اثر به دبیرخانه نمایشگاه رسید که بعد از بررسی‌ها ۶۹ اثر انتخاب شد. این برای نخستین بار است که علاوه بر اعضای انجمن فراخوان در سطح کشوری منتشر شده و از کلیه هنرمندان برای حضور در این بخش دعوت شده است.
دبیر سومین نمایشگاه دوسالانه سرو نقره‌ای ضمن اعلام این خبر که طارق ادریسی یکی از میهمانان این دوره خواهد بود اظهار کرد و گفت: ایشان از مهمانان ویژه ما محسوب می‌شوند که از بین طراحان فونت عرب در خدمتشان هستیم به همین دلیل فراخوان این نمایشگاه را برای کشورهای عربی هم ارسال کردیم که ۱۲۸ اثر دریافت شد و در این دوره به نمایش گذاشته می‌شود.
علی رشیدی (رئیس هیئت مدیره انجمن طراحان گرافیک) در ادامه این نشست با بیان اینکه نمایشگاه دوسالانه سرو نقره‌ای قبلاً با همکاری مرکز هنرهای تجسمی برگزار می‌شد گفت: اما متأسفانه از سال ۸۹ به این سو نتوانستیم رویه را ادامه دهیم و با مرکز همکاری داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به رویکرد مثبت دولت جدید در بخش فرهنگ آیا سرو نقره منحل و برگزاری دوسالانه‌ها اولویت پیدا می‌کند یا خیر گفت: در دولت گذشته چندین مرتبه علاقه خود را برای برگزاری دوسالانه اعلام کردیم اما توجه نشد. ما به انجمن طراحان به عنوان محفل نگاه نمی‌کنیم بلکه آن را محلی برای بالا بردن سطح سلیقه مخاطب در نظر می‌گیریم و اگر قرار بر برگزاری دوسالانه باشد ترجیح می‌دهیم آنجا فعال باشیم و سرو نقره‌ای را به شکل کتاب منتشر کنیم.

این مدیر به علاقه انجمن برای دادن عنوان دوسالانه به این رویداد اشاره کرد بیان داشت: دلیل اینکه نتوانستیم نام دوسالانه را برای این رویداد انتخاب کنیم این بود که تنها اعضای انجمن طراحان در آن شرکت می‌کردند در حالی که ما علاقه داشتیم دیگر هنرمندان نیز امکان حضور در این رویداد را پیدا کنند که با ایجاد بخش فونت فارسی در این جهت گام برمی‌داریم.
وی افزود: طراحی فونت فارسی بهانه‌ای شد که ما درب‌ها را به روی دیگران باز کنیم و با توجه به اینکه ۱۲۰۰ عضو در انجمن طراحان داریم اما گمان می‌کنم این انجمن باید در مشارکت برای بالا رفتن سلیقه بصری جامعه حضور پررنگ‌تری داشته باشند.
رشیدی همچنین به برگزاری نمایشگاه‌های مشترک با موزه موسیقی و خانه تئا‌تر اشاره کرد و اظهار داشت: سرو نقره‌ای در سال جدید باشکوه‌تر از گذشته برگزار خواهد شد چون از نظر کیفیت آثار و تعداد هنرمندان شرکت‌کننده آمار بیشتری را در اختیار داریم. یکی از عواملی که موجب شد نمایشگاه را به صورت دوسالانه برگزار کنیم تعداد آثار کمی بودکه در طی سال خلق می‌شد از طرفی احساس می‌کردیم این تصمیم با نخبه‌گرایی در تضاد قرار دارد به همین علت دست هیئت انتخاب را باز گذاشتیم تا هر اثری که شایستگی بیشتری دارد به نمایشگاه راه پیدا کند.
رئیس هیئت مدیره انجمن طراحان گرافیک با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای برقراری ارتباط بین‌المللی بیان کرد: حضور یک میهمان خارجی مراحل پایانی خود را پشت سر می‌گذارد و چیزی به اعلام نام ایشان باقی نمانده اما در حال حاضر تنها می‌توانم عنوان کنم که یکی از طراحان مطرح جهان که خوشبختانه ایرانیان نیز علاقه زیادی به او دارند می‌ه‌مان این دوره نمایشگاه خواهد بود.
رشیدی در پاسخ به عنوان سرو که برای نمایشگاه انتخاب شده اشاره کرد و گفت: سرو در فرهنگ ما معنای زندگی وجاودانگی دارد وما فکر می‌کنیم کاری که از سال ۸۹ شروع کردیم هر روز رو به تعالی است و امیدواریم این سرو منجر به پرورش استعداد‌ها و هنرمندان خلاق باشد.
در پایان مهدی سعیدی دبیر این دوره از نمایشگاه با اعلام این خبر که نشست بعدی در روز ۱۳ مهرماه برگزار خواهد شد به همراه علی رشیدی از پوس‌تر سومین نمایشگاه دوسالانه سرو نقره‌ای که کاری از مهرزاد دیرین هنرمند شیرازی بود رونمایی کردند.

سومین نمایشگاه سرو نقره‌ای از سوم تا نهم آبان‌ماه در خانه هنرمندان ایران و هم‌زمان در موزه امام علی(ع) برگزار می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز