خبرگزاری کار ایران

محمود مخدوم، استاد آواز اصیل ایرانی:

موسیقی سنتی به حاشیه رفته است

asdasd
کد خبر : ۹۳۲۰۴

محمود مخدوم، دلیل دور افتادن مردم از موسیقی سنتی ایرانی را ناآشنایی بخش اعظم جامعه از آن دانست.

ایلنا: محمود مخدوم از استادان ردیف‌های آوازی ایران، گفت: برای درک هر نوع موسیقی، شنونده باید از آن آگاهی داشته باشد و توجه به این موضوع به ویژه در موسیقی سنتی مهم‌تر است؛ زیرا این نوع موسیقی بسیار عمیق و دارای ابعاد معنوی است.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی برنامه «شوق‌زندگی»، وی با بیان این‌که مردم برای آشنایی با موسیقی سنتی نیاز به آموزش دارند و این آموزش باید از طریق صدا و سیما و مطبوعات انجام گیرد، تصریح کرد: یکی از راهکار‌ها این است که صدا و سیما برنامه‌هایی مانند «شوق زندگی» را برای آشنایی مردم با موسیقی سنتی تولید و پخش کند تا مردم با این نوع موسیقی آشنا و کم‌کم به آن علاقه‌مند شوند.
این استاد آواز ایرانی با تاکید بر تاثیر موسیقی در زندگی مردم ادامه داد: موسیقی در اعماق وجود مردم ایران ریشه دوانده و با زندگی ایرانیان عجین شده است. موسیقی اصیل پلی است که ما را با تاریخ و هویت و ادبیات کهن ایرانی پیوند می‌زند.
مخدوم از به حاشیه رفتن موسیقی سنتی ایرانی ابراز تاسف کرد و گفت: این موضوع بسیار تاسف‌آور و ناراحت‌کننده است. اکنون ارتباط نسل جوان با موسیقی سنتی بسیار کمتر شده است که از دلایل این وضع، شرایط دشوار مجوز گرفتن و اجرای سالنی، کمبود تبلیغات و مواردی از این دست را می‌توان نام برد.
این استاد موسیقی و آواز ساکن کرج خاطرنشان کرد: ارتباطی ناگسستنی میان موسیقی ما و گنجینه شعر و ادب فارسی وجود دارد و همین گنجینه عظیم است که بخش بزرگی از هویت ملی و آیینی ما را می‌سازد. ارزش‌ها و باورهای مردم نسل به نسل و سینه به سینه از طریق شعر و موسیقی منتقل شده و به ما رسیده است؛ بنابراین اگر بخواهیم سبک زندگی ویژه خود را که غیر تقلیدی و مبتنی بر فرهنگ ملی و آیینیمان است، داشته باشیم، بی‌گمان باید سراغ شعر و موسیقی اصیل ایرانی برویم.
محمود مخدوم افزود: راه گسترش موسیقی و آواز سنتی و شناساندن بیشتر آن به مردم، همکاری بیشتر نهادهای ذی‌ربط با هنرمندان و دادن امکانات بیشتر به آنان است تا بتوانند از هنر خود بهترین استفاده را بکنند و بهترین کار‌هایشان را ارائه دهند.
برنامه «شوق زندگی» به تهیه‌کنندگی عباس عبدالعلی‌زاده و کارگردانی علی‌اکبر عبدالعلی‌زاده از شبکه استانی البرز روی آنتن می‌رود.
رضا عطار، مدیر تصویربرداری؛ داریوش کفایتی، کارگردان تلویزیونی؛ امیر مقرب، مجری؛ امیر فارغی، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز؛ جمشید رئوفی، کارگردان آیتم‌ها؛ مسیح حدپور سراج، صدابردار؛ ساعد وثوقی، مدیر روابط عمومی؛ شقایق ذبیحیان، گریم و فرهاد مقرب، مدیر صحنه؛ از عوامل تولید این برنامه هستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز