خبرگزاری کار ایران

«سینما تک» خانه هنرمندان با «جاده» کیارستمی افتتاح شد؛

خسرو سینایی: اثر نباید به بهانه پخش تکه تکه شود

asdasd
کد خبر : ۹۸۰۵۶

سینایی: از سینماتک توقع دارم تا اذهان مخاطبان خود را به چالش بکشد و محلی برای باز شدن ذهن او باشد/ غفاری با همکاری لانگ لوا آثار سینما تک فرانسه را می‌گرفت و در ایران به نمایش می‌گذاشت اما باید بخاطر داشته باشیم سینما تک تنها محلی برای آرشیو کردن آثار نیست.

ایلنا: سینما تک مجموعه خانه هنرمندان ایران عصر روز گذشته دوشنبه(28 مردادماه) با نمایش فیلم جاده اثر عباس کیارستمی افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مجید سرسنگی(مدیرعامل مجموعه خانه هنرمندان ایران) ضمن ابراز اطمینان از اینکه سینما تک در مدت زمانی کوتاه جایگاه خود را در میان اهالی سینما پیدا خواهد کرد، گفت: از دوسال و نیم قبل که مدیریت مجموعه را برعهده گرفتم تلاش زیادی انجام شد تا این مجموعه رشته‌های هنری زیادی را تحت پوشش داشته باشد و تنها به یک رشته بسنده نکردیم. چراکه توسعه هنری ما متوازن نبوده و در این زمینه نیاز به توسعه پایدار داشتیم. ایجاد سینما تک نیز در همین جهت صورت گرفت، البته در گذشته برنامه‌هایی همراه با خانه سینما وجود داشت که این روزها دستخوش مسائلی شده و ما امیدواریم با تدبیر دولت جدید برطرف شود.

وی با بیان اینکه حوزه سینما در سال‌های اخیر افتخارات زیادی آفریده و شان و منزلت مردم ایران را در اذهان جهانیان ارتقاء بخشیده است، ادامه داد: گذشته از تشخص فرهنگی که سینما برای مردم به بار آورده این هنر حامل‌ پیام‌های فرهنگی و اجتماعی زیادی برای جامعه است که توجه نکردن به آن آسیب‌هایی به همراه دارد.

این مدیر در پایان اظهار کرد: از ابتدا که بحث تاسیس سینما تک مطرح شد قرار گذاشتیم به نمایش ژانرهای سینمایی بپردازد که کمتر امکان نمایش پیدا می‌کند و در جریان عمومی سینماهای کشور روی پرده نیست. سالن کاستی‌هایی دارد که امیدوار هستیم با کمک مسئولان شهرداری موارد به سرعت برطرف شود.

محمدرضا اصلانی(کارگردان سینما) با اشاره به تاریخ شکل گیری سینما در فرانسه اظهار کرد: هانری لانگ لوا مردی‌زاده قرن بیستم و برآمده از دو دهه فرهنگ مدرن است او در سال ۱۹۳۸ سینه تک را ایجاد کرد که در آغاز ۱۰ فیلم بیشتر نداشت اما در دهه ۷۰، ‌ ۶۰ هزار فیلم در آرشیو این مجموعه جمع آوری شده بود. لانگ لوا همچنین بسیاری از فیلم‌ها را از خطر نابودی نجات داد و نام‌های فراموش شده ازجمله ملیس که گم شده بود و خبری از او وجود نداشت را درحالی که برای بچه‌ها در خیابان تردستی اجرا می‌کرد یافت و تاریخ سینمای داستانی را که تا قبل ازآن به نام آمریکایی‌ها خورده بود به نام فرانسویان کرد. کار لانگ لوا تاریخ سازی بود و نقش مهمی در شناساندن سینمای اکسپرسیونیزم و امپرسیونیزم برعهده داشت.

وی ادامه داد: او همچنین دو کار ویژه انجام داد نخست اینکه دیدن فیلم را به مردم آموخت و همچنین نسل جدید سینماگران پرورش داد که اعضای کایه دو سینما از آن جمله بودند.

اصلانی همچنین به تاسیس سینه کلوپ در ایران اشاره کرد و اظهار داشت: فرخ غفاری، ‌مصطفی فرزانه و فریدون رهنما در سال ۳۹ شمسی به ایران می‌آیند که حاصل آن ساخت چند فیلم پیش رو مانند تخت جمشید، ‌نیش دارو توسط منوچهر انور و خانه سیاه است به کارگردانی فروغ فرخ زاد شده و جریان جدیدی در سینمای ایران شروع می‌شود که گروه خروس جنگی در جریان نقاشی و شعر در‌‌ همان دوران راه می‌افتد.

وی افزود: غفاری با همکاری لانگ لوا آثار سینما تک فرانسه را می‌گرفت و در ایران به نمایش می‌گذاشت اما باید بخاطر داشته باشیم سینما تک تنها محلی برای آرشیو کردن آثار نیست کاری که امروز کتابخانه ملی می‌کند و فقط به انبار کتاب تبدیل شده است این تک هم یک گروه مخاطب درست کرد هم سینماگران و منتقدان برجسته‌ای را پرورش داد که ساخت فیلم‌های سینمایی مانند طبیعت بی‌جان، آرامش در حضور دیگران، خشت و آیینه و شازده احتجاب از آن جمله است.

کارگردان فیلم آتش سبز در پایان بیان کرد: ‌اگر ملتی سخنی جدید روی سینما نداشته باشد نمی‌توان خود را ملت بنامد و پس از آن با پیشنهادهای جدید سینمایی در فرم و مضمون است که پرچم این ملت به اهتزاز در می‌آید امیدوارم بچه‌های سینمای تک خانه هنرمندان ایران به سینماگران پیش روی آینده جهان تبدیل شود.

خسرو سینایی دیگر هنرمند حاضر درجمع با بیان اینکه خانه هنرمندان تنها جایی است که مردم آنجا جمع می‌شوند و من علاقه به این خانه می‌آیم، گفت: متاسفانه جریان سینما در کشور ما به گونه‌ای است که اگر از علاقمندان سوال کنیم بهترین کارگردان از نظر آن‌ها کیست همه می‌گویند هیچکاک، در حالی که او تنها یکی از افرادی بود که در سینما حضور داشت و دیگرانی هم بودند که متاسفانه به درستی آن‌ها را نشناختیم اما سینمای هیچکاک را بار‌ها شناختیم و مشکلات از همین جا آغاز شد که عده‌ای خواستند از او تعریف کنند.

وی ادامه داد: ژان کوکتو معتقد بود سینما زمانی هنر می‌شود که ابزار آن مانند بوم و قلم مو به راحتی در اختیار آفریننده اثر قرار بگیرد ما سال‌ها سینما داشتیم و تک استعدادهایی هم مطرح شد اما متاسفانه نتوانستیم گروه‌های خالق اثر داشته باشیم اما امروز می‌توان گفت به شرایطی به سر می‌بریم که آرزوی کوکتو محقق شده است و به سادگی می‌توان فیلم ساخت.

سینایی تصریح کرد: این محل جایی است که ما می‌خواهیم نوع دیگری از سینما را در آن ببینیم من بسیار به سینما تک خانه هنرمندان امید بستم تا جوانان ما در این محل شاهد باشند سینما فقط آثاری نیست که در بیرون از این مکان به نمایش گذاشته می‌شود. سینما تک محلی است که باید بتوانیم درباره نام‌های بزرگ به راحتی با یکدیگر صحبت کنیم و از نقد نام‌ها نهراسیم.

کارگردان پیشکسوت سینمای ایران در پایان عنوان کرد: از مسئولان سینماتک خواهش می‌کنم به بینندگان بیاموزیم یک اثر آنقدر محترم است که نباید به بهانه پخش تکه تکه شود. از سینما تک توقع دارم تا اذهان مخاطبان خود را به چالش بکشد و محلی برای باز شدن ذهن او باشد و همچنین آرزو می‌کنم فعالیت این محل در دراز مدت ادامه پیدا کند

در پایان این جلسه محمدرضا درویشی آهنگساز به دو تجربه متفاوت خود همکاری با بهرام بیضایی و محمدرضا اصلانی اشاره کرد و پس از آن فیلم جاده به کارگردانی عباس کیارستمی برای حاضران پخش شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز