خبرگزاری کار ایران

مجید سرسنگی در نشست رسانه‌ای مطرح كرد:

مدرسه تئاتر ایرانشهر سال 92 تاسیس می‌شود

asdasd
کد خبر : ۶۴۱۵۱

سال 90 كمك‌هایی توسط وزارت ارشاد به مجموعه می‌شد اما در سال 91 طی دیداری كه با آقای حسینی وزیر ارشاد داشتم از ایشان درخواست كردم میزان كمك‌ها افزایش پیدا كند اما متاسفانه همان كمك قبلی هم قطع شد.

 ایلنا: نشست رسانه‌ای مدیرعامل تماشاخانه ایرانشهر در سال 92 ظهر امروز (31فروردین) با حضور اصحاب رسانه در سالن استادامیرخوانی مجموعه خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سرسنگی در ابتدا با عرض تسلیت به خاطر درگذشت سعدی افشار و همچنین برای آسیب دیدگان زلزله اخیر کشور به برنامه‌های سال جدید تماشاخانه ایرانشهر اشاره كرد و گفت: تماشاخانه ایرانشهر چند سال قبل به همت شهرداری تهران ساخته شد و از آنجا که کمک‌های دولتی دریافت نمی‌کند می‌توان گفت به نوعی مجموعه‌‌ی خصوصی یا نیمه خصوصی قلمداد می‌شود که سعی کرده است چند اصل را در اداره مجموعه و اجراهای آثار نمایشی در نظر بگیرد تا هرچه بیشتر به سوی حرفه‌ای شدن گام بردارد.

وی ادامه داد: سعی کردیم که اداره این مجموعه را به عنوان الگویی جدید برای اداره تماشاخانه‌ها در شرایط خصوصی و یا نیمه خصوصی پیشنهاد کنیم تا آن‌ها نیز گامی در جهت حرفه‌ای شدن بردارند.

سرسنگی در همین رابطه به دو تكته اشاره كرد و افزود: نکته اول آثاری هستند که در تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه می‌روند. در این رابطه ما سعی کردیم گروه‌هایی امكان اجرا پیدا كنند که شرایط تولید آثار نمایشی حرفه‌ای را داشته باشند. نکته دوم برنامه‌ریزی‌هایی است که برای حرفه‌ای شدن یک مجموعه نیاز داریم، چنانکه در سال جدید برنامه برای 18 ماه آینده بسته شده تا گروه‌های نمایشی با آسودگی به جذب بازیگر و آغاز تمرین‌های خود تا هنگام اجرا بپردازند.

این مدیر در ادامه به ارائه برنامه‌های سال جدید تماشاخانه ایرانشهر پرداخت و اظهار داشت: همانطور که گفته شد برنامه 18 ماهه بسته شده و ما از هم اکنون می‌دانیم چه آثاری در این مدت روی صحنه خواهد رفت. البته به دلیل اینكه تابع قانون هستیم و باید اجازه اجرای متون توسط مرکز هنرهای نمایشی صادر شود امکان دارد از نظر زمانی کمی جابجایی وجود داشته باشد.

این مدرس دانشگاه در ادامه با بیان اینكه برخلاف مجموعه‌های زیر نظر مركزهنرهای نمایشی در سال جدید برنامه‌ای برای افزایش بهای بلیت وجود ندارد‏، بیان كرد: طی این سال‌ها به دلایل گوناگون در برابر طرح افزایش بهای بلیت‌های مجموعه خانه هنرمندان ایران و ایرانشهر مقاومت كرده‌ام كه بخشی از آن‌ها را نمی‌توان گفت اما در مورد بخشی كه قابل ذكر است اعتقاد دارم در شرایطی كه به سمت ارتباط بیشتر هنر نمایش با مردم پیش می‌رویم گران كردن بهای بلیت آثار نمایشی كاری به جز پایین آوردن قدرت خرید مردم و ایجاد فاصله ما با مردم كاری نمی‌كند.

وی افزود: با توجه به اینكه مجموع كمك‌های شهرداری در طول سال حدود 200میلیون تومان می‌شود و فقط پرداخت هزینه امور جاری مجموعه را پوشش می‌دهد همین‌ كه بتوانیم مجموعه را سرپا نگداریم كار مهمی صورت گرفته است. فكر می‌كنم سیاستگذاران فرهنگی برای حل مشكلات مالی باید راه دیگری پیدا كنند و افزایش بهای بلیت نمایش توسط مجموعه‌ای كه با بودجه دولتی اداره می‌شود بار بیشتری بر دوش مردم بگذارد.

سرسنگی به عدم كمك وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مجموعه فرهنگی ایرانشهر و خانه هنرمندان ایران نیز اشاره كرد و گفت: سال 90 كمك‌هایی توسط وزارت ارشاد می‌شد اما در سال 91 طی دیداری كه با آقای حسینی وزیر ارشاد داشتم از ایشان درخواست كردم میزان كمك‌ها افزایش پیدا كند اما متاسفانه همان كمك قبلی هم قطع شد.

وی ادامه داد: كمك‌ها درحالی قطع شد كه ما شاهد بودیم وزارت ارشاد به مجموعه‌‌هایی بسیار كوچك‌تر از ایرانشهر كمك مالی اختصاص داد اما در جریان برگزاری جشنواره تئاتر فجر در حالی كه تالار مولوی به دلیل بهره نبردن از كمك‌های وزارت ارشاد از حضور در جشنواره انصراف داد ما ایرانشهر را در اختیار این جشنواره گذاشتیم و برخورد سلیقه‌ای و قشری نكردیم چرا كه اعتقاد داریم نمی‌توان با جریان فرهنگی كشور چنین برخوردی كرد و باید به مردم احترام گذاشت.

وی همچنین به تعداد بالای متقضیان اجرا در ایرانشهر اشاره كرد و افزود: تعداد تقاضاهایی كه برای سال 92 به دست ما رسید حدود 200 درخواست بود که همین جا تاکید می‌کنم انتخاب عده‌ای از کارگردانان و تعداد محدودی از آثار به معنی نفی دیگر هنرمندان و کیفیت آثار آنها نیست. ما در زمینه امکانات سخت افزاری با كمبود مواجه هستیم که اجازه نمی‌دهد تمام این درخواست‌ها روی صحنه بروند.

سرسنگی در ادامه به ارائه آمار اجراهای سال91 تماشاخانه ایرانشهر پرداخت و تصریح کرد: در سال 91 تعداد 239 اجرا توسط 9 نمایش در تماشاخانه شماره یک ایرانشهر روی صحنه رفته و مجموعا تعداد 41 هزار و 609 مخاطب داشته است. همچنین سالن استاد سمندریان با تعداد 11 نمایش و مجموع 341 اجرا موفق شد تعداد 65 هزار و 120 نفر مخاطب را میزبانی کند.

وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم از همه ظرفیت‌های مجموعه بهره بگیریم تا هنرمندان با آسودگی خاطر به اجرای آثار خود بپردازند، اظهار کرد: در سال جدید با سه نمایش «باغ آلبالو»،‌ «قرارداد با مرگ» و «سه‌گانه اورنگ» کار خود را شروع کردیم و خوشحالم بگویم در ادامه میزبان اجرای همزمان نمایش‌های محمد یعقوبی و آیدا کیخواییی در سالن شماره یک ایرانشهر خواهیم بود. همچنین دکتر علی رفیعی پس از پشت سر گذاشتن فراز و نشیب‌های بسیار سرانجام با نمایش «یرما» به سالن استاد سمندریان می‌آید، ایوب آقاخانی، علیرضا کوشک جلالی، رضا حداد، نیما دهقان به همراه رحمان صیفی‌آزاد، کوروش نریمانی، پارسا پیروزفر، سیامک صفری، سیما تیرانداز، هما روستا، رضا گوران، همایون غنی‌زاده، حسن باستانی و ناصر حسینی مهر هنرمندانی هستند كه در ادامه میزبان آن‌ها خواهیم بود. با عده دیگری از هنرمندان از جمله آقای علیرضا نادری و پری صابری هم در حال مذاکره هستیم تا برای اجرا در ایرانشهر آماده شوند.

سرسنگی در ادامه با تاکید براینکه در سال جدید توجه ویژه‌ای به چهره‌های جوان تئاتر خواهیم داشت، اضافه کرد: تماشاخانه ایرانشهر میل دارد چهره‌های جدیدی را نیز به تئاتر کشور معرفی کند، بر همین مبنا دوستان و همکاران من در حال بررسی و برنامه‌ریزی برای اجرای رپرتوآر 5چهره جدید در عرصه تئاتر هستند که در ادامه اعلام خواهد شد.

این مدیر همچنین بر رسالت آموزش و تاثیر پرورش هنرمندان نخبه در رشته تئاتر اشاره کرد و گفت: در سال جدید برنامه‌ای برای آموزش نوجوانان در برنامه خود داریم که طبق مذاکراتی که با آموزش و پرورش انجام شده تلاش می‌کنیم تا مدرسه تئاتر ایرانشهر راه اندازی شود.

وی در توضیح این خبر بیان کرد: از این افراد پولی دریافت نخواهد شد و سعی می‌کنیم از مجموع متقاضیان ثبت‌نام عده‌ای را گزینش کنیم که بتوانند از مقطع راهنمایی تا دانشگاه به تماشاخانه ایرانشهر متصل باشند تا استعدادها برای ورود به جریان تئاتر دانشگاهی کشور مهیا شود. در اجرای این طرح قصد داریم به طور نمادین این نکته را بیان کنیم که برای ورود افراد به محیط تئاتر حرفه‌ای باید آموزش آنها رااز دوران کودکی آغاز کنیم.

سرسنگی همچنین در ادامه به تولید فیلم تئاترهای مجموعه تماشاخانه ایرانشهر نیز اشاره کرد و گفت: در سال جدید مجله‌ای منتشر خواهد شد تا جریان هنری این مجموعه یا به صورت دو ماهنامه یا فصل‌‌نامه به علاقمندان منعکس شود.

وی افزود: تا پایان اردیبهشت‌ماه چیزی حدود 20 فیلم تئاتر آماده ارائه و فروش می‌شود تا فرصت برای افرادی که امکان تماشای نمایش‌ها برایشان مقدور نبود فراهم شده باشد. تولید مجموع‌ آثار به این شکل می‌تواند برای علاقمندان به تئاتر در شهرستان هم مفید واقع شود چراکه امکان دارد به دلیل دوری و مصافت زیاد نتواننداجرای نمایش‌ها در تهران را ببینند اما از این طریق فرصت خوبی برای آن‌ها فراهم خواهد شد.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در خصوص مزایا و عواید فروش این محصولات نیز توضیحاتی ارائه کرد و اظهار داشت: بخش عمده‌ای از حقوق مادی این آثار که چیزی حدود 80 درصد آن می‌شود به خود گروه‌های نمایشی تعلق می‌گیرد و از همین‌جا اعلام می‌کنم آمادگی داریم فیلمبرداری و تولید این آثار در دیگر مجموعه‌های نمایشی را برعهده بگیریم، اما پیشنهاد می‌كنم مركز هنرهای نمایشی هم ضبط آثار نمایشی در سالن‌های زیرنظر خود را در دستور كار قرار دهد تا امكان آرشیو این نمایش‌ها فراهم شود.

وی در انتها با اشاره به روز جهانی تئاتر، بیان کرد: این روز را به هنرمندان تئاتر تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم همه علاقمندان در مراسمی که به همین مناسبت هفتم اردیبهشت ماه توسط خانه تئاتر برگزار می‌شود حاضر شوند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز