خبرگزاری کار ایران

سرسنگی:

هنر بدون کارکرد اجتماعی خود، حیات ندارد

کد خبر : ۵۹۴۸۴

خانهٔ هنرمندان ایران در طی دو سال گذشته همواره بر انجام برنامه‌های مشترک فرهنگی و هنری با سایر کشور‌ها تاکید داشته زیرا این ارتباطات می‌تواند بسیاری از سوء تفاهم‌های پیش آمده را از بین ببرد.

ایلنا: آیین اختتایه نخستین جشنواره بین‌المللی عکس خیام عصر جمعه ۱۶ فروردین با حضور مجید سرسنگی مدیرعامل خانهٔ هنرمندان ایران، علی سامعی دبیر این جشنواره و سفرای کشورهای مجارستان، دانمارک، نروژ، ونزوئلا، اندونزی، بوسنی و هزرگوین و همچنین جمع کثیری از هنرمندان و علاقمندان به هنر عکاسی در تالار استاد جلیل شهناز خانهٔ هنرمندان ایران برگزار شد.

به گزارش ایلنا به نقل از خانه هنرمندان، مجید سرسنگی با آرزوی سالی پربار برای تمامی آحاد جامعه بویژه اهالی فرهنگ و هنر گفت: بسیار خوشنودم که امروز به بهانه آئین اختتام نخستین جشنواره بین المللی عکس «خیام» شاهد حضور انبوه هنرمندان و نمایندگان سفارتخانه‌های کشورهای مختلف در خانهٔ هنرمندان ایران هستیم.

مدیر عامل خانهٔ هنرمندان ایران در ادامه سخنان خود با تاکید بر اهمیت جنبه اجتماعی هنر خاطرنشان کرد: هنر منهای برخی از جنبه‌ها و ارکان آن معنا و حیات ندارد و یکی از مهم‌ترین این ارکان، کارکرد اجتماعی هنر است زیرا تاکید بر کارکردهای اجتماعی هنر می‌تواند راه گشای مناسبی برای برون رفت از بن بست اجتماعی و یکپارچگی فرهنگی و هنری شود و زمینه شناخت هرچه بیشتر ملت‌ها از یکدیگر را فراهم کند.

مشاور هنری شهردار تهران برگزاری برنامه‌های هنری بین المللی در تهران را نکته‌ای مثبت در معرفی چهره واقعی ملت و کشور ایران ارزیابی کرد و افزود: در زمانه‌ای که پاره‌ای از مناقشات سیاسی و اقتصادی، فضای گفتگو بین ملت‌ها را تیره و مخدوش کرده است، هنرمندان که نمایندگان اندیشه ملت‌ها هستند می‌توانند با برقراری ارتباط با یکدیگر، فارغ از مرزبندی‌های سیاسی و جغرافیایی موجب نزدیکی ملت‌ها به یکدیگر شوند و از آنجائیکه بشر امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند گفتگو برای یافتن مشترکات فرهنگی و اجتماعی است، حوزه فرهنگ و هنر می‌تواند بهترین گزینه برای رفع مشکلات و رسیدن به جامعه جهانی سرشار از صلح و آرامش باشد.

سرسنگی، ادامه داد: خانهٔ هنرمندان ایران در طی دو سال گذشته همواره بر انجام برنامه‌های مشترک فرهنگی و هنری با سایر کشور‌ها تاکید داشته زیرا این ارتباطات می‌تواند بسیاری از سوء تفاهم‌های پیش آمده را از بین برده و موجب شود تا هنرمندان جهان با واقعیت و اصالت فرهنگ غنی و ارزشمند ایرانی آشنا شوند.

مدیر عامل خانهٔ هنرمندان ایران در خاتمه سخنان خود ضمن تقدیر از برگزار کنندگان و شرکت کنندگان نخستین جشنواره بین المللی «عکس خیام» یادآور شد: یکی از ویژگی‌های درخور و شایسته این جشنواره، انتخاب نام خیام برای آن است زیرا امروز نام شعرا و عارفان بزرگ ایرانی همچون خیام، فردوسی، رازی و... برای بسیاری از جوامع بین المللی شناخته شده است و سایر ملل خیام را به عنوان یک دانشمند و منجم می‌شناسند که دیدگاه‌های روشن و درخشانی در خصوص هستی، زیبائی‌های جهان، زندگی و نوید به دنیایی دیگر دارد.

در ادامه این مراسم و پس از پخش کلیپ جشنواره و همچنین اسلاید شویی از آثار بر‌تر و منتخب جشنواره، «حسین سامعی» دبیر نخستین چشنواره بین المللی «عکس خیام» با معرفی روند یکساله اجرایی و ویژگی‌های این جشنواره گفت: هر پدیده دوبار روی می‌دهد نخست در ذهن و سپس در واقعیت، بنابراین خوشحالم که این ایده به واقعیت پیوست تا امروز شاهد برگزاری نخستین جشنواره بین‌المللی «عکس خیام» در خانهٔ هنرمندان ایران باشیم.

سامعی ادامه داد: حضور بیش از هشتاد کشور از ۵ قاره جهان و ارسال ۱۵ هزار و دویست اثر از دوهزار و ۵۰۰ شرکت کننده خود گواهی بر اهمیت و جایگاه این جشنواره بین المللی است و امیدوارم در دوره دوم این جشنواره که در ۴ بخش «آزاد سیاه و سفید»، «مونوکروم»، «سفر» و «خلاقانه» برگزار می‌شود شاهد ارتقاء، رشد و شکوفایی هرچه بیشتر سطح کیفی این جشنواره با همکاری و همدلی سایر نهادهای زیربط باشیم.

در پایان این مراسم، دبیر اول و سفرای کشورهای مجارستان، دانمارک، نروژ، ونزوئلا، اندونزی و بوسنی و هزرگوین به نمایندگی از هنرمندان کشورهای خود جوایز نخست آثار بر‌تر این جشنواره را دریافت و با گرفتن عکس یادگاری و امضاء در صفحه نخست کتاب این جشنواره از کتاب نخستین جشنواره بین‌المللی عکس خیام رونمایی کردند.

یکصدو پنجاه اثر بر‌تر نخستین جشنواره بین المللی عکس خیام از ۱۶ تا ۲۶ فروردین در نگارخانه‌های «زمستان»، «بهار» و «تابستان» خانهٔ هنرمندان ایران به نمایش گذاشته می‌شود.

علاقمندان برای بازدید از آثار یاد شده می‌توانند همه روزه از ساعت ۱۴ تا ۲۱ به خانهٔ هنرمندان ایران واقع در خیابان آیت الله طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی، باغ هنر مراجعه کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز