خبرگزاری کار ایران

محمد کرم‌اللهی:

به بحث رضایتمندی تماشاگر از تئا‌تر حوزه هنری توجه شود

asdasd
کد خبر : ۵۶۰۳۲

دفتر تئا‌تر حوزه هنری استان قزوین در سال ۹۱ علاوه بر برگزاری جشنوارهٔ «جمیلا» دیگر فعالیت‌های خود را نیز دنبال کرد و این‌طور نبوده که همهٔ فعالیت‌های ما تحت الشعاع برگزاری این جشنواره قرار گیرد.

ایلنا: محمد کرم‌اللهی گفت: از محتوای نمایش‌هایی که در حوزه هنری استان قزوین به صحنه می‌روند رضایت کامل ندارم و این آثار هنوز با ایده‌آل‌های ما فاصله دارد.

به گزارش ایلنا به نقل از سایت صحنه؛ رییس حوزه هنری استان قزوین گفت: دفتر تئا‌تر حوزه هنری استان قزوین در سال ۹۱ علاوه بر برگزاری جشنوارهٔ «جمیلا» دیگر فعالیت‌های خود را نیز دنبال کرد و این‌طور نبوده که همهٔ فعالیت‌های ما تحت الشعاع برگزاری این جشنواره قرار گیرد.

وی با اشاره به عملکرد دفتر تئا‌تر مرکز تحت مسئولیت خود اظهار داشت: اجرا و تولید نمایش‌های خیابانی و صحنه‌ای، برگزاری جلسات تخصصی و برپایی کارگاه‌های آموزشی از جمله فعالیت‌های دفتر تئا‌تر حوزه هنری استان بوده است و مطمئنا جوایزی که هنرمندان نمایش‌نویس ما در جشنواره‌های مختلف آوردند، ماحصل کارگاه‌های نمایش‌نامه نویسی‌ای بوده که در حوزه هنری برگزار شده است.

دبیر نخستین جشنوارهٔ تئا‌تر «جمیلا» پیرامون استمرار برگزاری این جشنواره توضیح داد: از آنجایی که قرار شده جشنوارهٔ تئا‌تر «جمیلا» به صورت دوسالانه برگزار شود، سال آینده را به بررسی و مطالعهٔ تئا‌تر مذهبی کشور خواهیم پرداخت و ساز و کار را برای برگزاری هر چه بهتر این جشنواره در سال ۹۳ آماده خواهیم کرد. منظور آن‌که در سال ۹۲ پی‌گیری و برنامه‌ریزی جشنوارهٔ «جمیلا»‌‌ رها نخواهد شد.
کرم‌اللهی دربارهٔ برنامه‌های دفتر تئا‌تر استان قزوین در سال ‌آینده نیز گفت: تولید ۳ اثر صحنه‌ای و ۳ نمایش خیابانی برای سال آینده از الان برنامه‌ریزی شده است. همچنین در تلاشیم تا در جشنوارهٔ سراسری تئا‌تر ماه نیز حضور پررنگ‌تری داشته باشیم. چرا که می‌خواهیم تئا‌تر حوزه هنری استان قزوین در جشنوارهٔ تئا‌تر ماه که آیینهٔ تمام نمای تولیدات آثار نمایشی همهٔ مراکز استانی حوزه هنری است، حضور موثری داشته باشد. همچنین افتتاح دفتر تئا‌تر کودک و انتشار مجموعه نمایش‌نامه‌های تولیدی هنرمندان حوزه هنری استان نیز از دیگر برنامه‌های ما در سال ۹۲ خواهد بود.

وی توجه به نیاز و رضایتمندی تماشاگران از تئا‌تر حوزه هنری را بسیار مهم توصیف کرد و ادامه داد: بنا به امکانات و سالنی که در حوزه هنری استان داریم، توقع ما از اجراهای صحنه‌ای بالاست که معتقدم هنوز توقعات ما در این بحث محقق نشده است. هر‌گاه ارتباط تماشاگر با اتفاق روی صحنه برقرار شود و نمایش بتواند تاثیرگذاری لازم را بر مخاطب خود داشته باشد، آن وقت است که آن نمایش توانسته کارکرد خود را انجام دهد. از این رو رضایتمندی تماشاگر برای ما بسیار اهمیت دارد.

کرم‌اللهی با بیان اینکه اجراهای صحنه‌ای حوزه هنری استان قزوین هنوز نتوانسته توقعات را برآورده کند خاطرنشان کرد: اگر منصف باشیم باید بگویم تعادلی که باید بین رضایتمندی تماشاگر و تولید هدفمند آثار نمایشی حوزه هنری باشد، هنوز اتفاق نیافتاده است و در این رابطه مطالباتی از دفتر تئا‌تر حوزه هنری استان داریم که در سال آینده حتما به آن خواهیم پرداخت. هنوز با ایده‌آل‌های مد نظر خود خیلی فاصله داریم که برای رسیدن به مطلوب، تلاش ویژه‌ای باید صورت‌ گیرد. مهم این است که این هدف‌گذاری، تعیین شده و برای محقق شدن آن حتما برنامه و دستور کار خواهیم داشت.

وی انتخاب متن مناسب برای تولید یک نمایش مطلوب را از اهم کار تولید عنوان کرد و افزود: برای تولید یک نمایش خوب و موثر، در قدم اول به متن و قصهٔ خوب نیاز داریم. قدم بعدی، بستر اجرای آن متن است که بخشی از آن را عوامل و هنرمندان تشکیل می‌دهند و بخش دیگر را امکانات و سخت‌افزار مناسب تشکیل می‌دهد. البته برخی از مسئولین معتقدند که در کیفیت یک نمایش، کیفیت سالن و امکانات، ملاک نیست. من با این نظر مخالفم. اتفاقا برعکس؛ معتقدم نمایش صحنه‌ای تعریف خود را دارد و نیازمند سالن و امکانات لازم است. بعد از این امکانات، تولید یک نمایش خوب به بودجه و اعتبار کافی نیازمند است.

رییس حوزه هنری استان قزوین تصریح کرد: اگر قصد بر این باشد که فقط هزینه‌ها برای تامین امکانات اولیه صرف شود، در نتیجه‌گیری با مشکل مواجه خواهیم بود. باید حتی اگر شده سطح کمّی را پایین بیاوریم تا سطح کیفی ارتقاء یابد. باید این کار را بکنیم. تئا‌تر خوب با امکانات کم و ابتدایی و ناچیز، ‌ محقق نمی‌شود.

کرم اللهی در توصیف تولید یک نمایش موثر گفت: اگر سرمایه‌گذاری منطقی بر اساس علم تئا‌تر و نظر کارگردان در جهت رضایت تماشاگر انجام شود- رضایتی که تماشاگر را مجاب کند برای تماشای تئا‌تر، وقت و هزینه صرف کند- آن وقت است که می‌توانیم بگوییم تولید نمایش ما موثر بوده است و حتما در آینده برگشت سرمایه نیز خواهد داشت. موضوع این‌جاست که ما و خیلی از مراکز استانی هنوز سرمایه‌گذاری لازم را انجام نداده‌ایم که توقع برگشت سرمایه و میوه چینی را داشته باشیم.

این مدیر با سابقهٔ فرهنگی دربارهٔ جلب مشارکت دیگر نهاد‌ها برای جبران کمبود بودجه فرهنگی و هنری مراکز استانی توضیح داد: اگرچه اعتبارات مالی به تنهایی رونق دهندهٔ فعالیت‌های فرهنگی و هنری نیست اما بی‌شک مکمل موثری است اما قبل از این مکمل، داشتن برنامه‌ریزی جامع و کامل از اهمیت فراوانی برخوردار است. اگر اجرای برنامه‌ا‌ی مدون و اثرگذار و متناسب با ضروریات ملی، منطقه‌ای و استانی در دستور کار قرار گیرد دیگر نهاد‌ها برای همراهی و همکاری پا پیش می‌گذارند. برنامه‌ای که بتواند دغدغه‌ها و ضرورت‌های استان را طرح کند، دیگر ارگان‌ها نیز حتما حامی برنامهٔ ما خواهند بود. این برنامه محوری است که در رایزنی‌ها قدرت چانه‌زنی ما را برای توسعهٔ کار فرهنگی بالا می‌برد، نه نفوذ کلام ما.

محمد کرم‌اللهی در پایان گفت: برنامهٔ درست و دقیق و دغدغه‌مند می‌تواند تا ۹۰ درصد در جذب بودجه و مشارکت، موفق باشد. ۱۰ درصد دیگر نحوهٔ دفاع از برنامه است. وقتی این دو مولفه برای پیش برد یک جریان فرهنگی و هنری لحاظ شود پشتیبانی از آن- چه مالی و چه تدارکاتی- حتما انجام خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز