خبرگزاری کار ایران

مسعود دلخواه:

تاکید بر نمایش‌های کمدی مفید است

کد خبر : ۵۵۶۰۵

اگر حوزه هنری بخشی از تولیداتش را به کمدی اختصاص دهد یا جشنواره‌ای برای آن برگزار کند، حرکت بسیار مثبت و سازنده‌ای انجام داده است.

ایلنا: مسعود دلخواه؛ مدرس دانشگاه و کارگردان تئا‌تر؛ در مورد جذب مخاطبان عام به تئا‌تر، گفت: به نظرم ما هنوز نتوانسته‌ایم توجه مخاطب عام را به شکل خاصی از تئا‌تر جذب کنیم که رابطه خوبی با آن برقرار کند. البته تک و توک نمایش‌هایی بوده و هست اما به عنوان یک جریان، شکل نگرفته. من به تئاتری معتقدم که حداقل با بخشی از مخاطبان ارتباط حسی، عاطفی و عقلانی برقرار کند.

به گزارش ایلنا به نقل از صحنه، وی با بیان اینکه تئا‌تر کمدی همواره یک نیاز بوده و می‌توان با این گونهٔ نمایشی، مخاطب بیشتری جذب کرد اظهار داشت: در حال حاضر کمدی ما، جایگاه درست خود را نیافته. کمدی آن نیست که تماشاگرش با پیش‌پا افتاده‌ترین مسائل و شنیدن دیالوگ‌های رکیک، قهقهه بزند! کمدی وقتی ارزشمند است که نقدی بر مسائل اجتماعی و روز داشته باشد و ارزش هنری خود را حفظ کند.

این کارگردان تئا‌تر ادامه داد: با اینکه برخی از تئاتر‌های نظیر «گلریز» خیلی خوب در مورد مسائل اجتماعی حرف می‌زنند و مردم نیز ارتباط خوبی با آن برقرار می‌کنند اما گاهی گروه‌های سازندهٔ این دست نمایش‌ها، برخوردشان با کمدی بسیار پیش‌پا افتاده است و به خطوطی نزدیک می‌شوند که شاید جایش در تئا‌تر نباشد و حرف‌ها و حرکاتی که توضیحش حتی سخت است!

دلخواه به نیاز همهٔ جوامع به تفریح و نمایش‌های کمدی اشاره کرد و اضافه کرد: به نظرم هر جامعه‌ای نیاز به خنده، تفریح و نمایش طنز و کمدی دارد که مردمانش بتوانند بخشی از بازتاب زندگیشان را در آن نمایش ببینند و همین طور خستگی‌ای کار روزانه‌اشان را بر طرف کنند؛ ولی کمدی با طنز پیش‌پا افتاده و هجو و فرق می‌کند. متاسفانه امروزه وجه قالب در کمدی‌های ما مسائل پیش پا افتاده است. چرا که گویا مفهوم طنز و کمدی را آن طور که باید متوجه نشده‌ایم.

وی ایجاد محدودیت‌های بیش از حد را دلیلی برای شکل گیری کمدی‌ها نازل عنوان کرد و گفت: بخشی از علت تولید نمایش‌های کمدی نازل برمی‌گردد به محدودیت‌هایی که در این حوزه وجود دارد. البته من نمی‌گویم که اصلا به هیچ خط قرمز و چهارچوبی نباید توجه شود. مسلما هر نمایشی باید در چارچوب تحمل فرهنگی و مذهبی مردم باشد اما هنرمند خود می‌تواند این ظرفیت را تشخیص دهد.

این بازیگر و کارگردان تئا‌تر همچنین با یادآوری نقش نمایش‌های سیاه بازی و تخت حوضی توضیح داد: به نظرم سیاه بازی، کمدی‌ای بود که با مردم به راحتی ارتباط برقرار می‌کرد؛ بسیاری از مسائل اجتماعی و اقتصادی را نقد می‌کرد و اتفاق خوبی برای تئا‌تر ما بود اما امروزه عملا رو حوضی و سیاه بازی، وجود خارجی ندارند. ممکن است بعضی وقت‌ها در جشنواره‌ای شاهدش باشیم اما عملا این گونهٔ نمایشی در جامعه حیات ندارد.

مسعود دلخواه از تاکید مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری به تئا‌تر کمدی در سال جدید استقبال کرد و در پایان گفتگوی خود اظهار داشت: اگر حوزه هنری بخشی از تولیداتش را به کمدی اختصاص دهد یا جشنواره‌ای برای آن برگزار کند، حرکت بسیار مثبت و سازنده‌ای انجام داده است. البته بعد از آن باید منتظر ماند و دید که تا چه حد این کمدی‌ها با مخاطب و مردم ارتباط برقرار می‌کنند ولی خود این اتفاق به نظرم بسیار مطلوب و مفید خواهد بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز