خبرگزاری کار ایران

در نشست رسانه‌ای نخستین جشنواره ملی ادبیات نمایشی مطرح شد؛

آثار برگزیده برای چاپ و اجرای عمومی حمایت می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۵۰۲۴۱

برای نفر نخست مبلغ 12میلیون تومان، نفر دوم 8میلیون تومان و نفر سوم 6میلیون تومان درنظر گرفته شده است.

ایلنا: نشست رسانه‌ای نخستین جشنواره ملی نمایش‌نامه‌نویسی عصر امروز (5 اسفند) با حضور قادر آشنا مدیركل مركزهنرهای نمایشی در محل نشست‌های مجموعه تئاتر شهر تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، قادر آشنا با بیان اینكه بحث متون نمایشی به اندازه‌ای برای تئاتر كشور اهمیت دارد كه اگر برای چند سال همه كارهای این حوزه را تعطیل كنیم و به آن بپردازیم ارزش دارد، گفت: ما چندی قبل بنیاد ادبیات نمایشی را با حضور معاون هنری وزیر ارشاد تاسیس كردیم كه اعتقاد دارم برای تاسیس آن خیلی پیش‌تر باید اقدام می‌شد. هرساله در سطح كشور جشنواره‌های متعدد بسیاری برگزار می‌شود اما حوزه متون نمایشی با وجود تمام اهمیتی كه دارد ذیل این جشنواره‌ها مورد قضاوت و داوری قرار می‌گیرد.

او ادامه داد: طی مذاكراتی كه صورت گرفت به این نتیجه رسیدیم اگر این بخش‌ به صورت تخصصی و با توجه بیشتری برگزار شود تاثیر بسزایی در حوزه نمایش‌ كشور خواهد داشت.

این مدیر با اشاره به برگزاری جشنواره چهارفصل تئاتر ایران توسط ایوب آقاخانی و همكارانش، اظهار كرد: طی سفرهای استانی كه برای برگزاری جشنواره‌های مختلف به شهرستان‌های كشور داشتیم، تاثیر چهارفصل تئاتر ایران و زحمت‌هایی كه توسط آقای آقاخانی در حوزه نگارش متون نمایشی كشیده شده بود را شاهد بودیم.

وی افزود: تلاش ما این است كه آثار خوبی چاپ و تولید كنیم و شاهد برگزاری جشنواره خوبی درخور نام و شان تئاتر كشور باشیم.

مدیركل مركزهنرهای نمایشی همچنین درخصوص اساسنامه بنیاد ادبیات نمایشی، توضیح داد: ما كار را تا زمان نهایی شدن بحث اساسنامه متوقف نكردیم و كار از همان روز اول رونمایی از سایت بنیاد آغاز شده و آثار نمایشی زیادی در بانك اطلاعات نمایش‌نامه‌نویسی جمع‌آوری شده است.

وی درباره تضمین ادامه برگزاری این جشنواره پس از اتمام كار دولت دهم، گفت: به نظر من و بسیاری از اهالی هنر تئاتر برگزاری این جشنواره یك نیاز جدی جامعه هنری كشور است. این نیاز عمومی برگشت‌پذیر نیست و اگر عمری برای ادامه فعالیت در سال آینده باقی باشد، اولویت اصلی ما حوزه متون نمایشی خواهد بود.

آشنا، اظهار كرد: اگر سال آینده 100 نمایش‌نامه‌ فاخر در كشور تولید و چاپ نشود، به اهداف مورد نظر خود در خصوص حركت سازنده و رو به جلوی تئاتر نرسیده‌ایم.

علی ایزدی دبیر این جشنواره، ضمن اعلام تمدید زمان ارسال آثار درباره برگزاری نخستین دوره جشنواره ملی ادبیات نمایشی، گفت: ابتدا قرار بود جشنواره 21فروردین ماه سال 92 طی یك روز برگزار شود، اما پس از مذاكراتی كه با آقای آشنا و شاه‌آبادی داشتیم و با توجه به درگیری زیاد هنرمندان در ماه بهمن بابت حضور در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر قرار شد جشنواره طی سه روز و در تاریخ 20 تا 23 فروردین سال 92 برگزار شود.

وی با اشاره به اینكه طی 2روز نخست كارگاه‌های تخصص نمایش‌نامه‌نویسی خواهیم داشت درخصوص جایزه نفرات برتر، اظهار داشت: برای نفر نخست مبلغ 12میلیون تومان، نفر دوم 8میلیون تومان و نفر سوم 6میلیون تومان درنظر گرفته شده است. علاوه بر این تقدیرهایی هم خواهیم داشت كه مقرر شد مبلغ 2میلیون تومان برای این بخش درنظر بگیریم تا امكان تقدیر از افراد بیشتری وجود داشته باشد.

مدیرعامل بنیاد ادبیات نمایشی در رابطه با قضاوت آثار، اظهار كرد: پس از اعلام فراخوان جشنواره تعداد 215نمایش‌نامه به دفتر دبیرخانه رسیده است كه سه تیم داوری برای قضاوت آثار تشكیل شد. ما متون را بدون ذكر نام برای آن‌ها ارسال می‌كنیم تا مطالعه و قضاوت كنند.

وی در انتهای با تاكید بر اینكه این جشنواره با همكاری خانه تئاتر و اعضای كانون نمایش‌نامه‌نویسان برگزار می‌شود، ادامه داد: از سه اثر برگزیده برای اول قطعا برای چاپ حمایت می‌كنیم و طبق مذاكراتی كه با آقای آشنا و سیدصادق موسوی مدیر مجموعه تئاترشهر داشتیم، از این آثار برای اجرای عمومی نیز حمایت خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز