خبرگزاری کار ایران

جواد شمقدری:

ساخت و نمایش فیلم بدون مجوز در جشنواره‌های خارجی جرم است

کد خبر : ۴۸۵۷۹

رفتارهای غیرقانونی سینماگران در ساخت و نمایش فیلم‌های بدون مجوز در داخل و خارج از كشور جرم است و نظام این رفتارها می‌بیند و ثبت می‌كند و اینگونه سینماگران باید روزی پاسخگو باشند.

 ایلنا: مراسم اختتامیه‌ی بخش تجلی اراده ملی شب گذشته(31 بهمن) در تالار ایوان شمس برگزار شد و جواد شمقدری از داریوش مهرجویی برای اعتراض نكردنش به جایزه نگرفتن در جشنواره فیلم فجر تشكر كرد اما به مدیران جشنواره فیلم برلین به خاطر دادن جایزه به جعفر پناهی انتقاد و اعتراض كرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رئیس سازمان  سینمایی در مراسم اختتامیه بخش تجلی اراده ملی با اشاره به وضعیت امروز سینما گفت: سینما الحمد الله امروز به شدت مورد حمایت دستگاه‌ها و نهاد‌ها است اما سینما نیاز به حمایت جدی‌تر دارد که تاکنون مورد غفلت واقع شده است و آن حمایت خود سینماگران از سینما است زیرا سینمای ایران امروز از درون خود مورد هجمه واقع می‌شود و رقابت‌ها و بعضی رفتارهای صنفی به سینما ضربه می‌زند.

وی با انتقاد از بعضی اعتراضات به جشنوراه فیلم فجر گفت: وقتی كسی در جشنواره فیلم فجر وارد می‌شوند معنی‌اش این است که همه قواعد جشنواره را پذیرفته‌است. کار‌شناسی آن و داوری آن را پذیرفته‌است. اما یک افتی است که متاسفانه هر سال تکرار می‌شود و آن اعتراض به داورهای است. راه درست این است که اگر ما به داوری‌ها اعتراض داریم خودمان در یک جای دیگر به شکلی دیگر داوری کنیم و برگزیده‌های خودمان را اعلام کنیم.
شمقدری افزود: من یک منتقدی را دیدم که در یک نشریه‌ای بهترین‌های جشنواره را از نظر خودش معرفی كرده بود. این کار خیلی خوب است اما معنی ندارد که ما به رای و نظر داوران اعتراض کنیم و آن‌ها را متهم به طرح و برنامه کنیم و یا مدیریت جشنواره را زیر سوال ببریم و متهم کنیم که ساخت و پاختی بوده است این کار درشان همه ما نیست و درشان جشنواره فیلم فجر نیست.
 رئیس سازمان سینمایی تاكید كرد: اشکال دیگری که وجود دارد این است که چه می‌شود که ما به عنوان سینماگر و علاقمند به سینما جایزه جشنواره اجنبی را روی دست می‌بریم و بار‌ها بر آن بوسه می‌زنیم اما سیمرغ وطنی را خوار می‌کنیم و تو سرش می‌زنیم. این رفتار پسندیده نیست بخصوص ازسوی کسانی که بعد قرار است سرمشق جوانان شوند؛ پسندیده نیست.
 وی با تشكر از كارگردان‌هایی همچون داریوش مهرجویی گفت: من باید از داریوش مهرجویی تشکر کنم که چگونه با شوق و ذوق در ماه‌های آخری که به جشنواره مانده بود، پروانه ساخت گرفت و فیلمش را ساخت و البته سیمرغ هم نگرفت و ما هم از وی اعتراضی نشنیدیم و احتمالا هم نمی‌شنویم. این رفتار پسندیده است وغیر از این جالب نیست.
جواد شمقدری با انتقاد شدید از رفتار جشنواره فیلم برلین در اهدای جایزه به جعفر پناهی گفت: ما اعتراض خودمان را به جشنواره فیلم برلین اعلام کردیم و فکر می‌کنیم مسئولان جشنواره برلین باید رفتارشان را تغییر بدهند و در تعامل و همکاری‌های فرهنگی و سینمایی این رفتار، رفتار درستی نبود.

وی با اشاره به ساخت فیلم‌های بدون مجوز و پروانه ساخت افزود: بعضی‌‌‌ها بدون مجوز فیلم می‌سازند اما قانون و آیین‌نامه این است هرکسی که می‌خواهد فیلم بسازد باید پروانه ساخت بگیرد و غیر از این رفتار غیرقانونی می‌شود.
وی ادامه داد: اگر فیلمی می‌خواهد خارج از کشور برود و به هر شکلی هرجایی نمایش داده شود، باید مجوز بگیرد اما متاسفانه دیده می‌شود که بدون مجوز نیر اتفاق می‌افتد قطعا این‌ها جرم و رفتاری غیرقانونی است البته نظام صبوری دارد و تحمل می‌کند اما معنی آن؛ این نیست که این رفتارهای غیرقانونی دیده و ثبت نمی‌شود بالاخره جایی باید پاسخ بدهند.

شمقدری افزود: البته سازمان سینمایی یک نهاد قضایی یا انتظامی نیست و ماهم علاقه نداریم که برخورد با این رفتارهای غیرقانونی به اینجا‌ها بکشد. امیدواریم که پس از تشکیل صنوف سینمایی بنشینیم و قانون و قائده‌ای بنویسیم که این اتفاقات نیفتد. زیرا فیلمی كه بدون مجوز ساخته می‌شود به هیچ عنوان مورد تایید ما نیست.

وی با دو گانه دانستن رفتار جشنواره فیلم برلین افزود: البته جشنواره برلین شاید بگوید که من در دفاع از آزادی این فیلم را نمایش می‌دهم و جایزه هم می‌دهم البته خوب است زمانیکه این ادعا را مطرح می‌کنیم به یاد داشته باشیم که گونترگراس شاعر معروف آلمانی برنده جایزه ادبی نوبل به یمن یک شعری که سرود و در آن شعر گفت؛ من بیش از حد سکوت کرده‌ام و در لحظات آخر عمرم که آخرین قطره‌های جوهرم است، یک حقیقت را می‌خواهم بگویم که اسرائیل خطر بزرگی برای صلح جهانی است. به خاطر سرودن چنین شعری ایشان آنقدر مورد فشار قرار می‌گیرد. زمانی که یک نامه تشکری از ایران برای او فرستاده می‌شود ایشان به وجد می‌آید و احساساتش را به ما بیان کرد. خوب این رفتار دوگانه است از طرفی کسی که جایزه نوبل گرفته اینگونه تحت فشار است اما از این طرف فیلم‌های دیگری جایزه می‌گیرد.
شمقدری با اشاره به لزوم نمایش فیلم پناهی برای اهالی سینما افزود: ما قطعا در اولین فرصت سعی می‌کنیم این فیلم را در یک محفل تخصصی با حضور اهالی سینما و رسانه‌ها به نمایش درآوریم و عیار خرس نقره‌ای برلین را بدست آوریم و ببینیم که این عیار چقدر است.
وی تاكید كرد:  امیدواریم که این همبستگی و نشاطی که امروز در سینمای ایران شاهد هستیم و نیروهایی که به میدان آمدند به سینمای ایران و به ما کمک کنند که سینمای ایران بیش از گذشته راه تعالی را در راستای اهداف انقلاب و در چارچوب قانون و نظام طی کند و اگر قوانین نیاز به اصلاح و تغییر دارد، باید با شرایط روز هماهنگ شود. این موارد را هم بررسی کنیم و قانونگذار هم کمک کند تا سینماگر ما با فراغ بال بیشتر فیلم خود را بسازد و موفق باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز