خبرگزاری کار ایران

مهدی فخیم‌زاده:

فیلم فجر نشان داد كه سینمای ایران ترسو شده است

asdasd
کد خبر : ۴۷۳۳۶

شاخصه اصلی فیلم‌های امسال ترسیده بودنشان است. این ترس به همه فضای ایران سرایت کرده و تبعات آن را در سال آینده خواهیم دید. این مسئله فیلمسازان و تهیه‌کنندگان ما را وادار کرده تا دست به عصا راه بروند و سینمایی خنثی تولید کنند.

 ایلنا: بعد از پایان سی و یكمین دوره جشنواره فیلم فجر؛ حرف و حدیث‌های زیادی درباره داوری آثار و نحوه قضاوت‌ها بوجود آمد اما مهدی فخیم‌زاده معتقد است كه آرا كاملا برآمده از نظر داوران است و رای صاد شده نظر تمامی داوران است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی فیخم‌زاده كه در برنامه هفت سینمایی شب گذشته(27 بهمن) حاضر شده بود، درباره حضور در تیم داوری امسال جشنواره فیلم فجر گفت: امسال با مشورت دوستان قبول کردم که در داوری‌ها حضور داشته باشم و برخلاف حرف و حدیث‌هایی که مبنی بر اختلاف و قهر و دعوا در میان داوران به وجود آمده بود، باید بگویم که ما هیچ مشکلی باهم نداشتیم. البته اختلاف نظر و سلیقه همیشه وجود دارد.

وی درباره قهر جمال شورجه و حاضر نشدنش در مراسم اختتامیه گفت: جمال شورجه اعتقادات خاصی نسبت به محتوای برخی فیلم‌ها دارد اما ما معتقد بودیم که هیئت انتخاب قبل از جشنواره با ترکیبی که داشته، فیلم‌ها را از نظر محتوایی بررسی کرده است و وظیفه ما چیز دیگری است و باید درباره ساختار فیلم‌ها نظر بدهیم که درنهایت شورجه نیز این مسئله را پذیرفت اما بعداز جشنواره در مصاحبه‌ها نظر شخصی‌اش را بیان کرده که به آن حرجی نیست.

فخیم‌زاده درباره اعمال نظر مسولان و دبیر جشنواره در نتایج نهایی گفت: هیچ مسئولی در کار داوران دخالت نکرد. ما حتی در طول این مدت یکی از مسئولان را ندیدم. فقط محمدرضا عباسیان دوبار به ما سر زد ولی حتی یک کلمه هم درباره نظرهای ما صحبت نکرد. هیچ پیام یا واسطه‌ای هم برای ما فرستاده نشد و ما در کمال استقلال تصمیم‌گیری کردیم.

وی افزود: در این دوره تلاش شد تا به دور از اسم و عنوان افراد یا اینکه فیلم‌ها؛ دولتی یا خصوصی تولید شده‌اند، به فیلم‌ها نگاه شود. مثلا من واقعا نمی‌دانستم که فیلم"خسته نباشید" متعلق به حوزه هنری است یا اینکه حمید فرخ نژاد تا به حال جایزه بازیگری نگرفته است. بنابراین به هیچ عنوان برایمان اهمیت نداشت که فیلم متعلق به چه نهاد یا بخش دولتی است.

فخیم‌زاده درباره بیانیه هیات داوران گفت: این مسئله که سینمای ایران ترسیده و حساس شده است، در بیانیه مطرح شد که حرف مشترک همه ما بود. بازتاب این سینمای ترسو در همه ارکان سینمای ما به چشم می‌خورد. فیلم‌های این دوره فیلم‌های کز کرده و ترسو شده‌ای بودند و این نشان دهنده فضای کلی سینمای ایران است. بنابراین این بیانیه بیان یک ابراز نگرانی بود.

فخیم‌زاده ادامه داد: شاخصه اصلی فیلم‌های امسال ترسیده بودنشان است. این ترس به همه فضای ایران سرایت کرده و تبعات آن را در سال آینده خواهیم دید. این مسئله فیلمسازان و تهیه‌کنندگان ما را وادار کرده تا دست به عصا راه بروند و سینمایی خنثی تولید کنند.

وی درباره دیده نشدن فیلم مهرجویی در داوری‌ها گفت: همه ما احترام زیادی برای داریوش مهرجویی به عنوان یکی از مفاخر کشور قائل هستیم اما بدون نگاه به عنوان وی؛ به فیلمش توجه کردیم که نتوانست در داوری‌ها رای بیاورد.

فخیم‌زاده درباره متفاوت بودن آرا مردمی با نظر داوران گفت: اگر قرار باشد آرا مردمی و داوران یکی باشد که دیگر نیازی به داور نداریم. مردمی که در جشنواره حضور می‌یابند؛ با مردم عادی که در طول سال به سینما می‌روند؛ فرق دارند. مسئله دیگر نیز این است که تماشاگر با احساسش فیلم می‌بیند اما داور یا منتقد با منطق و تخصصش و همین مسئله باعث تفاوت انتخاب‌ها می‌شود.

فخیم‌زاده درباره انتخاب استرداد به عنوان بهترین فیلم جشنواره گفت: با وجود اینکه من به سینمای دولتی علاقه‌ای ندارم و آن را به صلاح سینما نمی‌دانم اما فیلم استرداد فیلمی حرفه‌ای بود که نامزد 14 جایزه نیز شده بود. بنابراین ما این فیلم را فارغ از دولتی بودنش دیدیم.

وی افزود: فیلمبرداری محمود کلاری نیز بسیار درخشان بود اما از آنجا که کلاری قبلا به حقش رسیده و جایزه‌های زیادی برده جایزه بهترین فیلمبرداری را به هومن بهمنش دادیم تا دیده شود و انگیزه پیدا کند. مطمئنا اگر خود کلاری هم داور بود این جایزه را به بهمنش می‌داد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز