خبرگزاری کار ایران

ضیا الدین دری:

برندگان جشنواره فیلم فجر اول باید از هیات داوران تشكر كنند

asdasd
کد خبر : ۴۷۳۳۳

بیشتر نامزدهایی که به آنها سیمرغ تعلق نمی‌گیرند در مراسم اختتامیه شرکت نمی‌کنند. ما باید عادت کنیم برای هم دست بزنیم و از جایزه گرفتن دوستانمان ناراحت نشویم.

ایلنا: ضیاالدین دری(داور سی و یكمین دوره جشنواره فیلم فجر) معتقد است كه جامعه سینمایی ما باید تمرین كند كه یكدیگر را تشویق كند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدضیا الدین دری كه در برنامه هفت سینمایی حاضر شده بود، با تایید داوری این دوره از جشنواره گفت: در این دوره به نظر می‌رسد نتایج داوری‌ها و عملکرد داوران بیشتر از قبل به چشم آمد و خاص‌تر شده بود. چون حضور هفت کارگردان درکنار یکدیگر انتظارها را بالاتر برده بود. می‌توانم بگویم که داوران این دوره همگی از یک نگرش و تفکر برخوردار بوده و به سینمای حرفه‌ای، بخش خصوصی و سینمای قصه‌گو توجه خاصی داشتند.

دری با تاكید بر اقتدار كامل هیات داوران ادامه داد: امسال دوستان هیات انتخاب اقتدار لازم را در انتخاب فیلم‌های بدون مسئله از خود بروز داده بودند بنابراین انتخاب فیلم‌های دینی وظیفه ما نبود. البته این نکته باعث سوءتفاهم نشود که فیلم‌های دینی دغدغه ما نبوده است اما معتقد بودیم که بیشتر از مسائل محتوایی باید به ساختار آثار بپردازیم.

وی درباره صحبت‌های بهروز افخمی درباره وی و اصرار دری بر انتخاب مریلا زارعی به عنوان بازیگر مكمل گفت: اگر امسال داوران دیگری هم فیلم‌ها را داوری می‌کردند بازهم 70 درصد از آرا مشترک بود. 30 درصد بقیه هم به سلیقه بازمی‌گردد. همه ما هم بهروز افخمی را می‌شناسیم. او هم نظرش را داده است.

وی ادامه داد: امیدوارم صحبت‌های افخمی سوء تفاهمی ایجاد نکند. درست است که نظر من برای انتخاب بهترین بازیگر زن مکمل مریلا زارعی بود اما به هرحال او رای نیاورد و پگاه آهنگرانی انتخاب شد. البته زارعی جایگاه خودش را دارد و مطمئنا سال آینده جایزه خواهد گرفت.

دری درباره مصلحت اندیشی هیات داوران گفت: در یکی دو مورد مصلحت اندیشی هم داشتیم. مثلا فخیم زاده در موردی به این نتیجه رسید که اگر از رای خود کوتاه بیاید بهتر است چون مثلا بازیگر مورد نظر او یک رای داشت و دیگری 4 رای. بنابراین ترجیح داد با جمع هم نظر شود.

وی افزود: ما با هیچکس دشمنی نداشتیم. ارزیابی واقعی و تخصصی افراد در جاهایی ممکن است دچار اختلاف شود اما می‌توانم بگویم که ما بالای 50درصد اتفاق آرا داشتیم. ممکن است من علی‌رغم میل باطنی‌ام برای اینکه یک نامزد رای شکننده‌ای نداشته باشد؛ به او رای داده باشم اما درنهایت خروجی قضیه مهم است.

دری درباره اختلاف نظر آرا مردمی با آرا هیات داوران گفت: بهترین شکل اعلام آرا مردمی این است که تماشاگران مختلف با مشاغل و سطح سواد و سن مختلف انتخاب و عضو اکادمی فیلم فجر شوند و بعد درباره همه فیلم‌ها منصفانه نظر بدهند. به این ترتیب می‌توان به آرا درست مردمی دست یافت چون در حال حاضر برای برخی فیلم‌ها موج راه می‌اندازند و یارگیری می‌کنند که درست نیست.

دری در ادامه با تایید محافظه كار شدن فیلمها در جشنواره گفت: درست است که فیلم‌های متنوعی در این دوره داشتیم اما اکثر آثار لنگ لنگان راه می‌رفتند که این مسئله نشان دهنده یک سری ملاحظات از طرف مسئولان دولتی است.

وی افزود: نهادهایی که مسئولیت دارند نمی‌گذارند برخی تجربه‌ها صورت گیرد بنابراین فیلمسازان ما به تکرار می‌افتند. در این دوره از میان این همه فیلم تنها سه اثر داشتیم که کمی موضوعات ملتهبی داشتند اما بقیه فیلم‌ها خنثی بودند.

دری درباره برخورد نامناسب نامزدهایی که جایزه به آنها تعلق نمی‌گیرد، گفت: بیشتر نامزدهایی که به آنها سیمرغ تعلق نمی‌گیرند در مراسم اختتامیه شرکت نمی‌کنند. بنابراین به نظر می‌رسد که آرا نهایی لو رفته باشد که افراد می‌دانند برگزیده نشده‌اند، بنابراین به مراسم نمی‌آیند. ما باید عادت کنیم برای هم دست بزنیم و از جایزه گرفتن دوستانمان ناراحت نشویم.

وی با اشاره به لزوم احترام برندگان به هیات داوران گفت: باید برگزیدگان ما تمرین کنند که وقتی روی سن می‌روند اول باید از داوران تشکر کنند. اما من اصلا نشنیدم که برگزیدگان ما از هیات داوران تشکر کنند. منتخبین ما باید شعف خود را از دریافت سیمرغ بلورین نشان دهند نه اینکه با چهره‌ای گرفته روی سن بروند.

وی درباره انتخاب نشدن شهاب حسینی در فیلم حوض نقاشی گفت: من که پدر کشتگی با شهاب حسینی ندارم. من فقط در جایی عنوان کردم باید بین دیدگاه مخاطب عام و داوران تفاوت وجود داشته باشد. چون مردم جذب بازی بیرونی و خصیصه‌های بیرونی یک شخص، کند ذهن می‌شوند اما من به عنوان داور باید به جنبه‌های درونی نقش هم نگاه کنم. و دیگر اینکه حسینی بازیگر خوبی است و قبلا نیز جایزه گرفته و تشویق شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز