خبرگزاری کار ایران

عزیز ا... حمید‌نژاد پیشنهاد داد:

برای حضور در عرصه بین الملل استانداردهای کمی و کیفی سینمای دفاع مقدس را بالا ببریم

به عقیده من فیلم‌های دفاع مقدس متفاوت‌ترین آثار سینمای ایران در دوران پس از انقلاب است. نباید درهای سینمای دفاع مقدس را به روی مخاطبان و فیلمسازان ببندیم.

 ایلنا:مهم‌ترین خط قرمز سینمای دفاع مقدس این است که آدم‌های معدودی با سلایق محدود برای هشت سال تاریخ این مملکت تعیین تکلیف می‌کنند. اصولا نگاه تنگ نظرانه باعث می‌شود این سینما رشد نکند. حقایقی از جنگ در سینه بسیاری وجود دارد که اگر ساخته شود هم جذاب است و هم تکان دهنده خواهد بود. شاهد مثال رمان «دا» است.


 به گزارش ایلنا عزیزالله حمیدنژاد از فیلمسازان صاحب نام کشور در گفتگویی با بیان این مطلب افزود: به عقیده من فیلم‌های دفاع مقدس متفاوت‌ترین آثار سینمای ایران در دوران پس از انقلاب است. نباید درهای سینمای دفاع مقدس را به روی مخاطبان و فیلمسازان ببندیم.
وی ادامه داد: عوامل مختلفی دست به دست هم داده تا تاروپود سینمای دفاع مقدس از بین برود. بار‌ها به مشکلات اشاره کردیم اما توجه نکردند تا به رکود در تولید رسیدیم. در واقع به رکود رسیدن سینمای دفاع مقدس علت‌های زیادی دارد که علت اصلی آن گران بودن فیلمسازی در ژآنر دفاع مقدس است به طوریکه بخش خصوصی در این زمینه سرمایه گذاری نمی‌کند پس باید از طریق دولت حمایت شود.
این فیلمساز به عوامل دیگری نیز اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: جدای از این‌ها محدودیت‌های دیگری هم این ژانر دارد. از جمله استفاده از موضوعات و عوامل تکراری و تقلیدکردن و فقدان آثار اورژینال. این‌ها عوامل بازدارنده‌ای است که سلیقه‌ای است و باعث افت کیفیت و کمیت تولید در سینمای دفاع مقدس شده است. اصل بر این است که سینمای این ژانر باید اوریژینال باشد. باید با فرهنگ و خاستگاه اجتماعی ما منطبق باشد و بر اساس آن به نگارش و تولید برسد. یکی دیگر از مشکلات اساسی این نوع سینما این است که در بخش بعد از تولید و نمایش به هیچ عنوان از فیلم‌ها حمایت نمی‌شود. مثلا اشک سرما اصلا در زمان خودش خوب تبلیغ نشد.
به گفته وی، این آسیب و انتقاد بر کلیت فیلمنامه نویسی سینمای دفاع مقدس وارد است چرا که هزینه کافی برای تحقیق و پژوهش فیلمنامه خوب اختصاص نمی‌یابد. یعنی فیلمنامه‌ها مانند فرزندهای نابالغی که درست پرورش نمی‌یابند وارد چرخه تولد می‌شوند. به عبارتی فقط برای بیلان، این کار‌ها تولید می‌شود. در حالی که اگر دو فیلم خوب ساخته شود به اندازه‌‌ همان بیلان کار برای آن مدیران فرهنگی که با آن بیلان پز می‌دهند کاربرد دارد. وقتی ملاک کمیت باشد، این ژانر آسیب می‌بیند.
وی معتقد است اشکال مهم در این است که در بخش تولید اساسا در کل سینمای ایران به فیلمنامه اهمیت داده نمی‌شود. من شخصا وقت زیادی برای نگارش فیلمنامه می‌گذارم ولی ۵درصد پول یک فیلم به فیلمنامه داده نمی‌شود. تضمینی هم وجود ندارد که یک فیلمنامه نویس تحقیقات وسیعی برای نگارش یک اثر انجام دهد و نهایتا کارش به تولید نرسد و پولی هم نگیرد.
کارگردان «اشک سرما» عنوان کرد: اضافه کردن بخش مقاومت تنوع بیشتری به فیلم‌ها می‌بخشد و باعث می‌شود هر نوع سلیقه‌ای در جشنواره شرکت کند. همین که با زاویه بازتری به موضوعات نگاه شود افراد بیشتری را جذب می‌کند. اگر ژانر دفاع مقدس را خلاصه کنیم به خط مقدم جبهه، ژانر محدود می‌شود، در حالی که با این رویکرد و این وسعت نگاه، جشنواره جذابیت بیشتری ایجاد می‌کند.
وی با اشاره به رویکرد بین المللی جشنواره فیلم مقاومت گفت: عموما جشنواره‌های بین المللی قواعدی را رعایت می‌کنند که عنوان بین المللی آن جشنواره را تایید می‌کند. در جشنواره فجر هم این عنوان را داریم اما فقط چند فیلم خارجی می‌آوریم و قواعد بین المللی را رعایت نمی‌کنیم. باید استانداردهای کمی و کیفی را در سینمای دفاع مقدس بالا ببریم تا فیلم‌های ما در عرصه بین المللی حرفی برای گفتن داشته باشد.
حمیدنژاد افزود: در کنار فیلم‌های ضد قهرمانی که ساخته شده‌اند فیلم‌هایی با روحیات قهرمان پرور و گرایش سلحشوری هم باید ساخته شود، این یک نیاز برای مخاطب است. یک فیلم خوب باید قهرمانی داشته باشد که مخاطب بپذیرد. قابل باور بودن شخصیت‌ها در این سینما خیلی مهم است. کم تجربگی در پرداخت قهرمان در سینمای دفاع مقدس یک آفت بود قبلا و اکنون باید درست نگاه شود، قهرمانی که در دفاع مقدس تعریف می‌شود باید ویژگی‌های متفاوتی داشته باشد. قهرمان‌های ما با هالیوود متفاوتند و باید شناسنامه فرهنگ ما را داشته باشند. خصوصیات بومی ما باید در آن حاکم باشد.
وی با بیان اینکه فیلمساز باید دغدغه‌ای برای فیلم ساختن داشته باشد خاطرنشان ساخت: متاسفانه اکنون در این ژانر فیلمساز باید انرژی مضاعفی بگذارد. تا چه زمانی می‌توانیم فوق العاده تلاش کنیم تا یک فیلم دفاع مقدس بسازیم. حمایت‌ها باید واقعی باشد و عینیت بیابد. دوم اینکه با توجه به رقابت جهانی باید از تکنولوژی روز استفاده کنیم تا بتوانیم با نمونه‌های خارجی رقابت کنیم، به روز بودن و جهان شمول بودن نگاه فیلمساز هم شرط مهمی است. فیلمساز باید آزاد باشد و حقایق جنگ را آزادانه بیان کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز