خبرگزاری کار ایران

خسرو سینایی:

سینماگران دفاع مقدس تاریخ سازی می‌کنند

asdasd

زمانی که در کشورمان صحبت از جنگ و رابطه آن با سینما می‌کنیم، طبیعی است که موضوعاتی چون رشادت، شهادت طلبی و ایثار مفهوم تازه‌ای می‌گیرند و در واقع سینماگران به نوعی تاریخ سازی می‌کنند تا واقعیت‌های جنگ را نشان دهند.

 ایلنا: خسرو سینایی، نویسنده و کارگردان صاحب نام سینما معتقد است که جنگ برای هر کشوری سرنوشت سازاست. حال اگر این جنگ وجهه‌ای ملی و الهی داشته باشد به تبع آن هنر هم از آن تأثیر می‌گیرد.


 به گزارش ایلنا خسرو سینایی کارگردان سینما در گفتگویی با بیان این مطلی گفت: زمانی که در کشورمان صحبت از جنگ و رابطه آن با سینما می‌کنیم، طبیعی است که موضوعاتی چون رشادت، شهادت طلبی و ایثار مفهوم تازه‌ای می‌گیرند و در واقع سینماگران به نوعی تاریخ سازی می‌کنند تا واقعیت‌های جنگ را نشان دهند.
وی ادامه داد: در سینمای دنیا نمونه زیادی از آثار جنگی تولید شده که تعداد انگشت شماری بیانگر ارزش‌های انسانی و الهی هستند که می‌توان به آثار فیلمسازانی چون ویلیام وایلر وفرانک کاپرا اشاره کرد که در این زمینه آثار ماندگار بسیاری خلق کرده‌اند.
سینایی با بیان اینکه هر فیلمسازی که بخواهد فیلم بسازد، خواه ناخواه نگاه خودش را در اثرش منتقل می‌می کند افزود: بسیاری از کارگردانان ما موضوعاتی مثل جنگ را انتخاب کردند، چرا که دست فیلمساز برای خلق آثار اکشن و حادثه‌ای باز است. اما در این میان بعضی‌ها تلاش کردند نگاه آرام تری به جنگ داشته باشند و آن را بیشتر یک پدیده مخرب و تاسف بار نشان دهند.
وی ادامه داد: در دوران جنگ و هشت سال دفاع مقدس سینمای ایران به فیلم‌های اکشن و حادثه‌ای گرایش داشت و بعد از آن به سمت فیلم‌های آرام سوق پیدا کرد.
سینایی با اشاره به تجربه خود در ساخت دو فیلم جنگی به نام‌های «درکوچه‌های عشق» و دیگری «مثل یک قصه» افزود: می‌خواستم در فیلم «مثل یک قصه» نشان بدهم که حتی در بد‌ترین شرایط هم می‌توان انسان خوبی بود. درست است که جنگ قانون خودش را دارد اما در بد‌ترین شرایط هم باید کوشش ما بر این باشد که رفتاری انسانی داشته باشد.
وی با اشاره به اهمیت جشنواره‌ها در گسترش یک گونه سینمایی گفت: بعد از انقلاب که تعداد جشنواره‌ها بیشتر شد، من متوجه این مسئله شدم که وقتی فیلمی می‌سازیم،‌‌ همان سال با‌‌ همان سوژه خاص فیلم‌های بیشتر و بیشتری هم ساخته می‌شود و به این نتیجه رسیدم یا کسانی که فیلم‌ها را انتخاب می‌کنند، با تفکر یکسانی این کار را انجام می‌دهند یا کسانی که اجازه ساخت این فیلم‌ها را می‌دهند فیلم‌هایی مطابق با تفکر خودشان، مجوز صادر می‌کنند.
وی ادامه داد: به همین دلیل من همیشه دنبال این هستم که فیلم جشنواره‌ای و گیشه‌ای نسازم هنرمند اگر خودش باشد فیلمی که می‌سازد نیز از اصالت برخوردار خواهد بود. من کار خاصی انجام نمی‌دهم فقط سعی می‌کنم آنچه را تجربه می‌کنم در فیلم به تصویر بکشم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز