خبرگزاری کار ایران

شاه آبادی خبر داد؛

نصب یادمان و مجسمه در معابر عمومی با مجوز شورا

asdasd
کد خبر : ۳۷۹۸۷

موضوع مجسمه و یادمان ها موضوعی است كه به طور خاص شورای عالی انقلاب فرهنگی بر آن مصوبی گذاشته و دوره ای هم در معاونت هنری فعالیتی صورت گرفته كه منتهی منتج به نتیجه نشده و سال هاست كه این بخش تعطیل شده است.

 ایلنا: معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از اول سال 92 همه یادمان ها و مجسمه هایی كه در میادین و معابر عمومی نصب می شوند باید بر اساس مجوزی باشند كه این شورا صادر می كند و یا بر اساس تفویض اختیار صورت گرفته از این شورا باشد.

به گزارش ایلنا؛ اولین جلسه شورای نظارت بر انتخاب، ساخت و نصب مجسمه و یادمان در میادین و امكان عمومی صبح امروز(27 دی) با حضور حمید شاه آبادی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ رمضانعلی حیدری خلیلی، مشاور نظارت و برنامه ریزی معاون وزیر؛ اصغر امیرنیا، مشاور عالی معاون وزیر و سرپرست اداره كل هنرهای تجسمی؛ حجت الاسلام سیف جمالی، مشاور راهبردی معاون وزیر؛ ناصری، نماینده فرهنگستان هنر؛ موسوی، نماینده شهرداری؛ جمالی، نماینده انجمن آثار و مفاخر فرهنگی؛ نماینده سازمان میراث فرهنگی و نماینده وزارت كشور در سالن كنفرانس معاونت هنری برگزار شد.

در این جلسه نمایندگان دستگاه ها و سازمان های مختلف با استقبال از شروع فعالیت دوره جدید این شورا بر ضرورت تقسیم كار و تفویض اختیارات این شورا به دلیل گستردگی و حجم زیاد كارها تایید كرده و مقرر شد صدور مجوز برای نصب مجسمه و یادمان در میادین و امكان عمومی با استفاده از نظرات كارشناسان دستگاه های مختلف و متخصصان هنری و از طریق مجاری و كانال هایی كه به تایید این شورا می رسد، صورت بگیرد.

حمید شاه آبادی در خاتمه این جلسه گفت: موضوع مجسمه و یادمان ها موضوعی است كه به طور خاص شورای عالی انقلاب فرهنگی بر آن مصوبی گذاشته و دوره ای هم در معاونت هنری فعالیتی صورت گرفته كه منتهی منتج به نتیجه نشده و سال هاست كه این بخش تعطیل شده است.

وی در ادامه تصریح كرد: ما این بخش را احیا كردیم. چراكه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است كه تمام مجسمه ها و یادمان هایی كه در امكان و معابر عمومی نصب می شوند، باید از این شورا مجوز بگیرند. در این جلسه بحث مفصلی صورت گرفت و دو كمیته تخصصی برای رسیدگی به این امور تعیین شدند.

شاه آبادی افزود: وقتی ما انتظار داریم كه مجسمه ها و نمادها و یادمان ها به نوعی بیانگر فرهنگ و تمدن ما باشند، سیاست ها و اصول كلی ناظر بر مجسمه ها است باید به اطلاع همه كسانی كه مجسمه تولید می كنند و در این حوزه فعالیت می كنند، برسد. بنابراین كمیته تعیین سیاست های اصولی و كلی این حوزه به رئیاست فرهنگستان هنر شكل گرفت.

معاون امور هنری بیان كرد: كمیته دوم، كمیته‎ تعیین و تحدید ضوابط ملی و مصادیق كلی است كه تفویض اختیار می كند. امكان رسیدگی به همه مصادیق در چنین كمیته مركزی وجود ندارد و باید بر اساس نظام موجود تفویض اختیار صورت بگیرد. به همین دلیل به كمك دستگاه های مختلف از حضور مراجع مختلف در سراسر كشور بهره می بریم تا هر مجموعه ای كه به دنیال مجوز است، در همان استان خودش موفق به اخذ مجوز شود و فقط موارد محدود و خاصی به این شورا ارجاع داده شود.

وی خاطرنشان ساخت: ما كمترین مسئله را در این حوزه داریم اما از اول سال 92 همه یادمان ها و مجسمه هایی كه در میادین و معابر عمومی نصب می شوند باید بر اساس مجوزی باشند كه این شورا صادر می كند و یا بر اساس تفویض اختیار صورت گرفته از این شورا باشد.

شاه آبادی در خصوص معیارهای این شورا گفت: ماموریت اصلی همین است كه تمام یادمان ها و نمادها معرف فرهنگ دینی و بومی ما باشد. یعنی سیاست كلی این است كه انتقال دهند پیام ارزشی فرهنگ دینی ما باشد. اما كمیته ای برای تعیین سیاست های كلی تعیین شد كه انشاا... ظرف یك ماه آینده این سیاست ها را منقح كند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز