اسماعیل خلج:
کمبود اطلاعات نویسنده؛ نمایشنامه را تضعیف میکند
نیاد ادبیات نمایشی میتواند یک بانک اطلاعاتی بزرگ را ایجاد کند که تمام نمایشنامههای ترجمه شده فارسی را در خود جای دهد و آن را در اختیار علاقمندان به نمایشنامه نویسی قرار دهد.
ایلنا: اسماعیل خلج پیشکسوت عرصه تئاتر و نمایشنامه نویسی به کمبود اطلاعات برخی نویسندگان به عنوان یکی از ضعفهایی که امروزه درعرصه نمایشنامه نویسی داریم اشاره کرد و گفت: کسانی که الان میخواهند کار نمایشنامه نویسی شروع کنند، به عقیده من بهتر است که با انواع و اقسام نمایش و نمایشنامه نویسی آشنا شوند.
به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی نخستین جشنواره ملی نمایشنامه نویسی، وی افزود: بنیاد ادبیات نمایشی میتواند یک بانک اطلاعاتی بزرگ را ایجاد کند که تمام نمایشنامههای ترجمه شده فارسی را در خود جای دهد و آن را در اختیار علاقمندان به نمایشنامه نویسی قرار دهد. چراکه نمایشنامههای نایابی هستند که با ایجاد این بانک، هنرمندان میتوانند به راحتی به آنها دست پیدا کنند.
خلج، راه اندازی و ایجاد بانک اطلاعات نمایشنامه نویسان در بنیاد ادبیات نمایشی کار بسیار مثبت و قابل تقدیری دانست و تاکید کرد: وقتی کلیهٔ نمایشنامه نویسان به این بانک اطلاعاتی دسترسی داشته باشند میتوانند با انواع نمایشنامه نویسی از این راه آشنا شوند، چه نمایشنامههایی که نوپرداز هستند و چه نمایشنامههای کلاسیک و همچنین کارهایی که از قبل بوده و یا ترجمه شده است.
خلج تصریح کرد: بنیاد ادبیات نمایشی باید بداند با چند نفر نمایشنامهنویس در کشور سر و کار دارد و چه تعداد نمایشنامهنویس به این بانک اطلاعاتی احتیاج دارند و اینکار به تحقیق و زمینه سازی نیاز دارد تا بتوان به آمار واقعی تعداد نمایشنامهنویسانی که به نویسندگی علاقه دارند و میخواهند آن را ادامه دهند دست یافت تا بتوان از این طریق از نمایشنامه نویسان حمایت کرد و برگزاری جشنواره ملی نمایشنامه نویسی معیاری خواهد بود که میتوان با آن به طور تقریبی به آمار نمایشنامه نویسان در سراسر کشور دسترسی پیدا کرد.
خلج افزود: بنیاد ادبیات نمایشی چه از لحاظ چاپ اثر و چه از لحاظ در اختیار قرار دادن آن برای اجرابه گروههایی که کار میکنند میتواند از نمایشنامه نویس حمایت کند، چراکه این خواستههای نمایشنامه نویس است که کارش چاپ شود و برای اجرا روی صحنه رود.
نویسنده و کارگردان نمایشنامه «داستانهای ناتمام» در ادامه طراحی و برگزاریکارگاههای آموزشینمایشنامه نویسی را بسیار تاثیرگذار عنوان کرد و افزود: امید است برگزاری چنین کارگاههایی فقط به جشنواره ملی نمایشنامه نویسی ختم نشود و این جشنواره شروعی برای کار باشدو برگزاری کارگاههای آموزشی توسط نمایشنامه نویسان برتر این عرصهنیز امری باشد که در دراز مدت در جهت ارتقای متون نمایشی موثر واقع شود.
خلج در پایان بیان کرد: در شهرستانها گروههای نمایشی که تحت پوشش قرار گرفتهاند به لحاظ اینکه کارهایشان در استانهای خودشان اجرا میشود اگر طوری از آنها حمایت شود که دغدغه کمتری بابت معیشت خود داشته باشند تشویقی هم برای نویسندگان خواهد بود که از وقتشان برای خواندن و بالا بردن سطح دانش خودشان و تولید نمایشنامه خوب استفاده کنند و سعی کنند ادبیات بیرون را بخوانند و استفاده از صنایع شعری را هم در نمایشنامه نویسی یاد بگیرند. این مسائل به همه نویسندگان برای نگارش یک نمایشنامه خوب کمک خواهد کرد.
نخستین جشنواره ملی نمایشنامه نویسی به همت بنیاد ادبیات نمایشی در تاریخ ۲۱ فروردین ماه ۱۳۹۲ با حضور تمامی هنرمندان تهران و استانهای کشور برگزار خواهد شد.