خبرگزاری کار ایران

مسعود دلخواه:

جشنواره با موضوع آزاد منجر به نوآوری و ابداع متن می‌شود

کد خبر : ۳۵۳۲۱

آموزش‌های علمی و تکنیکی متن در کشور ضعیف است و این نیاز به برنامه ریزی بلندمدت و یک چشم انداز وسیع از سوی بنیاد ادبیات نمایشی دارد.

ایلنا: مسعود دلخواه(کارگردان و مدرس تئا‌تر) از برگزاری جشنواره ملی نمایشنامه نویسی در جهت تقویت متون نمایشی ابراز خرسندی نمود و گفت: جشنواره ملی نمایشنامه‌نویسی می‌تواند مشوق بسیار خوبی به منظور حضور گستردهٔ هنرمندان نمایشنامه نویس از سراسر کشور باشد و می‌تواند فضایی را فراهم آورد که حضور نمایشنامه نویسان را در دوسطح حرفه‌ای و آماتور به شرکتدر این جشنواره ترغیب نماید.
دلخواه برگزاری چنین جشنواره‌هایی با موضوع آزاد را سودمند دانست و گفت: برگزاری جشنواره با موضوع آزاد می‌تواند باعث شود تا هنرمندان با نوآوری‌های خود موضوعات جدیدی را مطرح کنند و تکنیک‌های مناسب با آن موضوعات را نیز ابداع نمایند و این به رشد و بالندگی در امر نمایشنامه نویسی کمک شایانی خواهد کرد.
دلخواه در ادامه به نبود یک سیستم آموزشی سازمان یافته در جهت رشد مقوله نمایشنامه نویسی اشاره کرد واظهار داشت: آموزش‌های علمی و تکنیکی متن در کشور ضعیف است و این نیاز به برنامه ریزی بلندمدت و یک چشم انداز وسیع از سوی بنیاد ادبیات نمایشی دارد. چراکه با آموزش صحیح، متون قوی تری به نگارش در خواهد آمد و ادبیات نمایشی به ترقی و پیشرفت دست می‌یابد.
بازیگر و پژوهشگر تئاترالگوبرداری از نمایشنامه‌های شناخته شده در جهان را نیز در جهت پیشرفت متون نمایشی مفید خواند و خاطرنشان کرد: نمایشنامه‌های بسیار شناخته شده‌ای در سراسر جهان وجود دارد که ما می‌توانیم از آن‌ها الگوبرداری کنیم که البته می‌بایست الگوهای صحیح از لحاظ ساختار و تکنیک را مد نظر قرار دهیم و بعد محتوای خود را در آنچهارچوب به نگارش درآوریم.
دلخواه عنوان کرد: در تاریخ تئا‌تر این متن است که بیش از هر چیز دیگری باقی می‌ماند و پس از آن است که به اجزای دیگر تئا‌تر مانند کارگردانی – بازیگری – طراحی پرداخته می‌شود. در واقع در تئا‌تر نمایشنامه است که در اولویت قرار می‌گیرد.
کارگردان نمایش «خانمچه و مهتابی» تصریح کرد: جای هیچ گونه تردیدی نیست در زمینه رشد و ارتقای نمایشنامه نویسی در کشور باید تدابیری اندیشه شود و فعالیت بنیاد ادبیات نمایشی در این راستا می‌تواند به نحو شایسته به وقوع این امر حیاتی در تئا‌تر ملی کشور کمک کند.
دلخواه در پایان فعالیت فرهنگی معاونت امور هنری در راستای راه اندازی بنیاد ادبیات نمایشی بسیار مثبت قلمداد کرد وافزود: بنیاد ادبیات نمایشی یکی از فعالیت‌های فرهنگی بسیار مثبت معاونت امور هنری در طول این سالهاست که به تازگی اتفاق افتاده است و با برنامه‌ها و راهکارهایی که بنیاد در نظر دارد می‌تواند به گونه‌ای عمل کند که برای سال‌های سال در این عرصه باقی بماند و در جهت حمایت از جامعه نمایشنامه نویسگام موثری بردارد.
نخستین جشنواره ملی نمایشنامه نویسی به همت بنیاد ادبیات نمایشی در تاریخ ۲۱ فروردین ماه ۱۳۹۲ با حضور بزرگان و هنرمندان عرصه تئا‌تر برگزار خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز