خبرگزاری کار ایران

آخرین اظهارات حسینی درباره خانه سینما، حوزه هنری و سینما آزادی

asdasd
کد خبر : ۳۴۱۱۸

خانه سینما باید قانونی فعالیت كند/ سینما آزادی باید خسارت فیلم‌های اكران نكرده را بدهد/ حوزه هنری و نهادهای فرهنگی دیگر باید قبول كنند كه ارشاد محل قانونی صدور مجوز است و بحث دولت در دولت درست نیست.

 ایلنا: سیدمحمد حسینی(وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) معتقد است که امروز فیلم‌هایی که تولید می‌شود خوب است و فقط درصد کمی از آن‌ها مشکلاتی دارد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، حسینی که در برنامه هفت سینمایی حاضر شده بود، بااشاره به وضعیت امروز سینما گفت: اینکه گفته می‌شود در سینما کار نمی‌شود و فیلمی ساخته نمی‌شود، درست نیست. امسال ۹۵ فیلم به جشنواره رسیده است.
وی ادامه داد: در این سه سال ۲۵۰ فیلم ساخته شده است و حداکثر فیلم‌هایی که بحث انگیز بوده است ۱۸ فیلم بوده است که تعدای از آن‌ها مجوز اکران نگرفته است.
حسینی با اشاره به اختلافات ایجاد شده با حوزه هنر ی و آخرین وضعیت آن گفت: فقط ۷ درصد از فیلم‌ها محل بحث است و این بحث‌ها همیشه وجود داشته است و در همه زمینه‌ها نیز بوده است و فقط مختص به فیلم نیست. امروز نهادهای زیادی در بخش‌های مختلف فرهنگی هنری تولیدات بسیاری دارند اما ما باید بدانیم که همه باید از قانون تبعیت کنیم و این ارشاد است که به کار‌ها مجوز می‌دهد حالا اگر دستگاهی یا نهادی بایید بگوید من این امر را قبول ندارم درست نیست.
وی ادامه داد: اگر کسی به شورای صنفی اعتراض دارد می‌تواند پیشنهاد بدهد و درباره ترکیب نظر بدهد اما نمی‌تواند آن را قبول نداشته باشد. نمی‌شود دولت در دولت را در کارهای فرهنگی قبول کرد.
حسینی افزود: بنای ما با حوزه بر تفاهم بوده است. درباره فیلم‌های گذشته مشکلاتی وجود داشته است اما با صحبتهایی که شده است در آینده مشکلی وجود ندارد.
وزیر ارشاد درباره وضعیت سینما آزادی گفت: به شورای صنفی نمایش اعلام کردیم تحریم را بردارد و آن‌ها نیز تحریم را برداشتند و فیلم من و زیبا اکران شد اما امروز صنوف بدلیل آنکه مدعی هستند سینما آزادی با نمایش ندادن ۴ فیلم از آن‌ها به آن‌ها ضرر زده است لذا باید خسارت آن‌ها جبران شود و اگر این کار صورت بگیرد مسئله حل می‌شود.
وی درباره عملکرد شمقدری در این سه سال گفت: گروهی از روز اول بنا داشتند در کار شمقدری سنگ اندازی کنند اما شمقدری خوب عمل کرد و تا حدودی انتظارات را برآورده کرده است زیرا در دوران ایشان مسائل حاشیه‌ای متاسفانه اصل شد و وقت و انرژی زیادی را مجموعه سینما گرفت.
وی به تاسیس سازمان سینمایی و فعالیت‌های آن پرداخت و گفت: سازمان سینمایی امروز کمک‌های فکری و مادی خوبی به هنرمندان می‌کند و فعالیت خوبی دارد. به طور مثال امروز انجمن سینمای جوانان ایران با آموزش هزاران فیلمساز و سینماگر در سطح کشور و تجهیز دفا‌تر خود به امکانات روز ساخت فیلم و همچنین تجهیزات عکاسی اقدامات مهمی را انجام داده است.

حسینی درباره آخرین وضعیت خانه سینما گفت: تاکید ما در بحث خانه سینما بر تبعیت از قانون است. خانه سینما اشکالات قانونی وجود داشت و در دولت‌های قبل با این اشکالات کنار آمده بودند تاکید ما بر این بود که صنف‌ها قانونی باشد.
وی ادامه داد: نظر ریس جمهور این بود که اساسنامه مجدد تنظیم شود و نمایندگان خانه سینما بیایند به همراه نمایندگان سازمان سینمایی یک اسانامه جدید بنویسند البته این اساسنامه باید در یک محل قانونی مانند شورای عالی سینما مصوب شود.
حسینی افزود: باید یک نظارتی باشد و تک تک صنف‌ها باید قانونی شوند زیرا هر صنف کار خودش را دارد و اینکه ماهیت خانه سینما صنفی باشد یا نباشد به خود اساسنامه و نویسندگان آن ارتباط دارد.
وزیر ارشاد با اشاره به لزوم توجه به هنرمندان از اختصاص ۲ هزار واحد مسکونی و دادن وام ودیعه مسکن به هنرمندان، ساماندهی بیمه تکمیلی و اختصاص آن به هر هنرمند تا سقف ۲۰ میلیون تومان و اهدای نشان لیاقت به هنرمندان خبر داد و افزود: تاکنون در بحث هنر نشان دولتی لیاقت نداشتیم لذا ما محمدعلی کشاورز، عزت الله انتظامی، داود رشیدی، جمشید مشایخی و ژاله علو را برای دریافت نشان دولتی لیاقت معرفی کردیم که تاکنون اهدای نشان به محمد علی کشاورز تصویب شده است.
حسینی افزود: دولت قصد تصدی‌گری در کارهای فرهنگی را ندارد اما قصد دارد حمایت کند و این حمایت نیز باید باشد به طور مثال امسال در بحث یارانه‌ها به روزنامه‌ها زمانی که مقداری کمک دولت کم شد بسیاری از روزنامه‌های که مدعی بودند غیردولتی هستند معترض شدند که دولت چرا یارانه نمی‌دهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز