خبرگزاری کار ایران

فتحعلی بیگی:

بسیاری از تعزیه‌ها در حال فراموشی‌اند

asdasd
کد خبر : ۳۰۵۶۶

داود فتحعلی بیگی، کارگردان تئا‌تر معتقد است اگر قرار است هنر شبیه خوانی ماندگار شود تنها با چند اجرا در طول سال این اتفاق نمی‌افتد و باید بیشتر به این هنر پرداخته شود.

ایلنا: داود فتحعلی بیگی با اشاره به اهمیت اجرای تعزیه در کلان شهر‌ها، اظهار کرد: اجرای تعزیه از چند جهت قابل توجه است، یکی فراموش نشدن این هنر آیینی است و بخش دیگر یادآوری و ذکر آن است، اما باید بین مراکز فرهنگی و بانیان بخصوص مانند روستا‌ها و کسانی که نذر دارند تفاوت وجود داشته باشد.
به گزارش ایلنا به نقل از حوزه هنری، وی تصریح کرد: تعزیه‌هایی که توسط مراکز فرهنگی برگزار می‌شوند باید در شرایط مطلوبی اجرا شوند، در حالی که گاهی می‌بینیم تعزیه‌هایی که در روستا‌ها و توسط بانیان خصوصی اجرا می‌شود بسیار بهتر از تعزیه‌های شهری است.
این کارگردان تئا‌تر خاطرنشان کرد: تعزیه‌هایی که توسط نهاد‌ها و مراکز فرهنگی اجرا می‌شوند باید به جهت امکانات و استفاده از بازیگران با تجربه و حرفه ایی در این زمینه از دیگر تعزیه هامتفاوت باشد.
بیگی با تاکید بر اینکه شبیه و تعزیه باید به صورت تاثیرگذار اجرا شود، عنوان کرد: اگر قرار است هنر شبیه خوانی ماندگار شود تنها با چند اجرا در طول سال این اتفاق نمی‌افتد، چرا که ما بیش از ۳۵۰ مجلس و تعزیه داریم که بسیاری از آن‌ها به خاطر اجرا نشدن در حال فراموشی‌اند.
وی با بیان اینکه هنرمندانی که تعزیه کار می‌کنند باید سعی کنند تمامی معیارهای اجرای تعزیه سنتی را حفظ کنند، گفت: هنرمندان نباید به بهانه نوآوری، موسیقی و حرکت را به تعزیه اضافه کنند و به این هنر چند صد ساله آسیب بزنند. در حال حاضر با درام نویسی تعزیه بسیار فاصله گرفته‌ایم و خیلی از کسانی که به دنبال موسیقی سنتی هستند کار نمایش نمی‌دانند.
از روز دوشنبه ۴آذر ماه به مدت ۱۰ روز در محوطه حوزه هنری از ساعت ۱۵ تعزیه برای عزادارن حسینی به نمایش در می‌آید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز