خبرگزاری کار ایران

فرجاد خوشبین دبیر جشنواره فیلم و عكس همراه تهران:

هر ایرانی با تلفن همراه هنرمندی بالقوه است

asdasd
کد خبر : ۳۰۵۶۳

خوشبین: برگزاری جشنواره می‌تواند جنبه‌های مفید زیادی داشته باشد، به عنوان نمونه می‌توان از آثار راه یافته به جشنواره در قالب مباحث جامعه شناسی، انسان شناسی و بحث‌های مشابه استفاده کرد.

ایلنا: نخستین جشنواره فیلم و عكس همراه تهران كار خود را با هدف آموزش كابران برای استفاده خلاقانه از این ابراز فراگیر با برگزاری كارگاه‌های آموزشی شروع كرده كه تا به امروز نیمی از این جلسه‌ها در دانشگاه‌های كشور برگزار شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فرجاد خوشبین دبیر نخستین جشنواره فیلم و عكس همراه تهران در پاسخ به این سوال که چه ضرورتی برای برگزاری این جشنواره وجود داشت و ایده ابتدایی چطور شكل گرفت، گفت: جشنواره فیلم و عکس همراه تهران توسط بخش خصوصی به مرکزتوسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد که متولی امر فرهنگ سازی برای رسانه‌های دیجیتال به ویژه تلفن همراه است ارائه شد. طرح مورد حمایت قرار گرفت و ما هم به عنوان شرکت خصوصی اجرای کار را به عهده گرفتیم.

وی با اشاره به اینکه محوریت جشنواره بر استفاده عموم مردم از تلفن همراه گذاشته شد، ادامه داد: یعنی کاربرانی که می‌توانند از این وسیله به عنوان ابزاری بالقوه فرهنگی برای خلق اثر استفاده کنند و دید تازه‌ای از خود و اطرافشان در این جشنواره به نمایش بگذارند.

خوشبین ضمن بیان اینکه در تمامی جشنواره‌ها افراد حرفه‌ای آن حوزه حضور پیدا می‌کنند، تصریح کرد: ما علاوه بر این گروه کل کاربران تلفن همراه را مخاطب حضور در جشنواره قرار دادیم و شعارمان هم این است که هر ایرانی یک هنرمند بالقوه است؛ یعنی هر فردی که گوشی تلفن همراه در اختیار دارد می‌تواند با استفاده از آن یک اثر خوب و هنرمندانه خلق کند و دید خوبی به محیط اطراف خود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه این نوع نگرش نسبت به گوشی همراه می‌تواند برای بهتر دیدن محیط پیرامون موثر باشد، اضافه کرد: برگزاری جشنواره می‌تواند جنبه‌های مفید دیگری هم داشته باشد که به عنوان مثال می‌توان از آثار راه یافته به جشنواره در قالب مباحث جامعه شناسی، انسان شناسی و بحث‌های دیگر استفاده کرد.

دبیرجشنواره فیلم و عکس همراه تهران در پاسخ به این سوال که با توجه برگزاری دوره نخست جشنواره چه نقطه ضعف‌ها و موانعی را در روند اجرا مشاهده کرده است، اظهار داشت: با توجه به اینکه از ابتدا هدف ما تنها این نبود که جشنواره‌ای را از اول تا چهارم اسفندماه برگزار کنیم و هیچ اتفاق خاصی نیفتد، از خانه سینمای دانشگاهی کمک گرفتیم تا 20 کارگاه آموزشی را سه ماه پیش از شروع جشنواره برگزار کنیم که به لطف همکاری نهادهای مورد نظر مانع خاصی برای انجام کار نداشتیم.

وی افزود: این اتفاق بعد از جشنواره به صورت نمایش آثار برگزیده و همچنین در قالبی تخصصی‌تر مجدد ادامه پیدا خواهد کرد. سازندگان آثار حضور پیدا می‌کنند و دانشجویان می‌توانند سوالات خود را با مدرس جشنواره درمیان بگذارند. مشکلات همه جا وجود دارد اما به هرحال ما توانستیم آن‌ها را كنار بزنیم.

خوشبین با تاکید بر همیاری موسسه رسانه‌های دیجیتال و خانه سینمای دانشگاهی، گفت: اما آنچه در زمینه مشکلات مطرح است به بحث تبلیغات برمی‌گردد که ببینیم تا چه حد می‌توانیم با مخاطبان عمومی ارتباط برقرار کنیم که تا این لحظه هر آنچه از دستمان بر می‌آمده انجام دادیم و به نظر برای دور نخست جشنواره بد هم عمل نکردیم.

وی در پاسخ به این سوال که گروه اجرایی پیش‌بینی دریافت چه تعداد اثر را دارد و اینکه آیا داوری آثار سخت نمی‌شود، بیان کرد: برای داوری فکر کردیم اگر تعداد آثار رسیده زیاد باشد که باتوجه به حضور مخاطب عمومی قاعدتا اینگونه خواهد بود، درنظر گرفتیم آثار پیش از قضاوت هیئت داوران توسط گروهی انتخاب شود و پس از رسیدن به سقف مشخصی آثار برگزیده در دسته بندی کمتری به دست هیئت داوری برسد. حتی آثار از نظر موضوعی نیز دسته‌بندی شده و سپس به هیئت داوران داده می‌شود که طی مدت چهار روز داوری خواهند شد.

دبیر نخستین جشنواره فیلم و عکس تهران همچنین ضمن معرفی داوران جشنواره، بیان کرد: در بخش فیلم آقایان خسرو سینایی، داریوش مهرجویی، رضا میرکریمی و مهدی هاشمی که آقای مهرداد اسکویی به عنوان دبیربخش فیلم حضور دارند. در بخش عکس دکتر مقیم‌نژاد دبیرهستند و آقایان محمود کلاری، سیف الله صمدیان، شهریار توکلی و حمید جبلی داوران بخش عکس ما هستند.

وی د رانتها تصریح کرد: داوران بخش عکس و فیلم هر کدام آثار دوبخش اصلی و ویژه را مورد داوری قرار می‌دهند، یعنی داوران بخش عکس هم آثار بخش اصلی که ویژه عکاسی با تلفن همراه است را مورد قضاوت قرار می‌دهند و هم عکس‌هایی که با موضوع تلفن همراه و کارکردهای فرهنگی آن است که با هر ابزاری گرفته شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز