خبرگزاری کار ایران

رامین كهن كارگردان نمایش «مرثیه‌ای برای دلقك»:

هرچه پیش می‌رویم مشکلات بیشتر و حمایت‌ها کمتر می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۹۴۷۳

کهن: ممیز یا بازبین در بند کلیشه‌ها است، همواره انتظار دارد همان چیزی را در نمایش من ببیند که از قدیم در آثار می‌دیده و اگر احیانا نو‌آوری و ساختارشکنی در فرم اتفاق بیفتد به سرعت واکنش نشان می‌دهد.

ایلنا: كارگردان نمایش«مرثیه‌ای برای دلقك» خواستار افزایش حمایت‌های مالی مرکز از آثار نمایشی تئاتر عروسکی شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، این كارگردان جوان در ارتباط با اینكه داستان نمایش از جه زمانی شكل گرفته است، گفت: قصه نمایش یك سال می‌شد در ذهنم بود كه تا مراحل تكمیلی كار را پشت سر بگذارد مدتی طول كشید، در اجرا سعی شد شیوه روایت داستان به گونه‌ای بصری و تصویری ‌شود كه برای مخاطب جذابیت داشته باشد. اثر برای گروه سنی بزرگسال درنظر گرفته شده و سه سال قبل در جشنواره تئاتر عروسكی اجرا و موفق شد جایزه كارگردانی و عروسك‌گردانی را گرفته است.

وی درخصوص داستان اثر، توضیح داد: نمایش درباره شاهزاده‌ای است كه نمی‌خندد و دلقك دربار تلاش می‌كند او را به خنده وادارد كه همین اتفاق هم می‌افتد، اما این خنده موجب زیبایی بیش از پیش شاهزاده می‌شود و دلقك را شیفته می‌كند.

كهن با اشاره به اینكه اجرا در تالار مولوی انتخاب خود گروه بوده است درباره دلایل طولانی شدن زمان تولید تا اجرا عمومی اثر، اظهار كرد: طی این سه سال امكان فراهم شد تا بتوانیم نمایش را در چند سالن‌ اجرا كنیم اما هربار به دلایل مختلف موفق نشدیم، بخصوص چند كار كودك و یك سفر داشتم كه موجب عقب افتادن تاریخ اجرای عمومی نمایش شد.

این كارگردان جوان همچنین در پاسخ به این سوال كه دلایل كم كاری او و كارگردانان تئاتر عروسكی چیست، تصریح كرد: من ترجیح می‌دهم كمتر كار كنم اما اثری تولید كنم كه خوب باشد. این روزها احوال تئاتر عروسكی خیلی بد است. شما با دقت در تعداد آثار عروسكی كه در سالن‌های مختلف اجرا می‌شود می‌توانید به وضع تئاترعروسكی پی ببرید، شاید دلیل كم كاری هنرمندان این عرصه همین باشد.

وی همچنین درباره مشكلات این گونه نمایشی توضیح داد و گفت: مدیریت تئاتر كشور، تئاتر عروسكی را جدی نمی‌گیرد. این گونه نمایشی چه از نظر مادی و چه معنوی توسط مدیران حمایت نمی‌شود. متاسفانه مدیریت تئاتر كشور مانند مردم عادی فكر می‌كند اجرای نمایش عروسكی تنها برای كودكان است و امكان تاثیر و اجرا برای افراد بزرگسال را ندارد.

كارگردان نمایش مرثیه‌ای برای یك دلقك در پاسخ به این سوال كه با توجه به مشكلات زیاد كار در این گونه نمایشی چه عاملی موجب ادامه كار در افرادی مثل می‌شود، بیان كرد: فضای اجرای تئاتر عروسكی به دنیای ذهنی من خیلی نزدیك است. می‌توانم بگویم تنها عاملی كه موجب ادامه كار می‌شود همین است.

وی افزود: این شیوه نمایشی تاثیرگزاری بالایی دارد ولی علی‌رقم این توان بالا تنها عشق شخصی بچه‌های تئاتر عروسكی موجب زنده ماندن این گونه نمایشی شده است.

كهن با اشاره به اینكه طی سال‌هایی كه كار می‌كند 7اثر تولید كرده كه چهار نمایش برای گروه سنی كودك و سه اثر برای بزرگسالان بوده است، اظهار كرد: طی این سال‌ها تجربه زیادی در زمینه كار كودك كسب كرده‌ام و به نوعی می‌توانم بگویم چم و خم كار را می‌دانم ولی این مرتبه نمایش را برای گروه سنی بزرگسال تولید كردیم.

این هنرمند همچنین درباره بازگشت هزینه‌های ساخت اثر و حمایت‌های مركزهنرهای نمایشی از آثار عروسكی، گفت: ابتدایی كه كار در این حوزه را شروع كردم حمایت‌ها بسیار خوب بود،‌ اما طی این سال‌ها هرچه جلوتر می‌رویم مشكلات بیشتر و حمایت‌ها كمتر می‌شود. اوایل مركز هزینه‌های بسیاری از جمله ساخت دكور را تامین می‌كرد و حتی چاپ پوستر را خود برعهده می‌گرفت و هیچ پولی از ما دریافت نمی‌كرد.

وی ادامه داد: اما الان طوری شده كه به عوض بهتر شدن اوضاع بدتر می‌شود، ما قبلا بیشتر هزینه‌های تولید را تامین می‌كردیم و گاهی فروش گیشه به سود گروه تبدیل می‌شد ولی درحال حاضر درآمد گیشه پاسخگوی هزینه‌های تولید اثر نیست.

كارگردان نمایش مرثیه‌ای برای یك دلقك با اشاره به قرارداد براساس فروش گیشه، اضافه كرد: درحال حاضر هم که براساس قراداد گیشه به ما سالن می‌دهند که با بلیت 6هزار تومانی و سالن‌های پنجاه شصت نفره هزینه‌ها تامین نمی‌شود.

کهن همچنین به ممیزی آثار عروسکی نیز اشاره کرد و توضیح داد: در آثار نمایشی کودک ممیز یا بازبین خیلی در بند کلیشه‌ها است. یعنی همواره انتظار دارد همان چیزی را در نمایش من ببیند که از قدیم در آثار می‌دیده و اگر احیانا نو‌آوری و ساختارشکنی در فرم اتفاق بیفتد به سرعت واکنش نشان می‌دهد.

وی افزود:‌ در آثار بزرگسال به دلیل اینکه با موضوعات پیچیده‌تری سروکار داریم وضعیت سخت‌تر است. به محض اینکه مضامین سیاسی و اجتماعی وارد اثر می‌شود بازبین واکنش نشان می‌دهد، به این ترتیب در هر دو گروه سنی دچار مشکل هستیم.

این کارگردان جوان در انتها تاکید کرد: ما به حمایت نیاز داریم، آثاری که در تالار مولوی روی صحنه می‌روند هیچ دست کمی از آثاری که در سالن‌های تئاترشهر یا ایرانشهر اجرا می‌شوند ندارند، بر همین اساس انتظار دارم و امیدوار هستم حمایت‌های مالی از نمایش‌هایی که در مولوی روی صحنه می‌روند نیز افزایش پیدا کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز