خبرگزاری کار ایران

پارسایی در نشست خبری نمایش «سردار مهر و ماه»:

هدف ما جذب تمام سلیقه‌ها به تئاتر دینی است

asdasd
کد خبر : ۲۸۸۶۶

پارسایی: ما مجاز نیستیم اصالت یك رخداد مذهبی را با عنوان تبدیل به اثر مدرن از آن بگیریم. بعضی افراد در این رویه دچار تحریف قصه می‌شوند، افرادی هم از طرف دیگر بوم می‌افتند و خرافات را وارد نمایش می‌كنند.

ایلنا: نشست رسانه‌ای نمایش «سردار مهر و ماه» نوشته محمدرضا كوهستانی و كارگردانی حسین‌ پارسایی امروز (27‌آذر) در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پارسایی ابتدا با اشاره به اینكه تولید این اثر دومین تجربه شخصی من برای ساخت سه‌گانه‌ نمایش‌های مذهبی مدرن به شمار می‌رود، گفت: بانوی آب و آیینه نخستین تجربه بود و سردار مهر و ما با بستر قرار دادن داستان حضرت ابوالفضل(ع)، به روایت بخشی از حماسه عاشورا می‌پردازد.

وی افزود: این نمایش در کنار دو روایتگر اصلی خود دارای چهار بعد موسیقایی، انیمیشن، طراحی فرم و لباس و صحنه است و گروه نمایشی تولید اثر با زبانی فراگیر و فراتر از تعابیر فرهنگ ناب شیعی استفاده كرده. این اثر خوانش مذهبی و معنوی خود را دارد هر چند مخاطب هدف ما ایرانیان شیعه و شیفته اباعبدالله حسین(ع) هستند.

مدیر پیشین مركزهنرهای نمایشی با اشاره به اینكه آنچه تماشاگر امروز از محتوا طلب می‌كند اصالت مضمونی است، گفت: ما مجاز نیستیم اصالت یك رخداد مذهبی را به عنوان تبدیل به اثر مدرن بگیریم. بعضی افراد در این رویه دچار تحریف قصه می‌شوند و افرادی هم از طرف دیگر بوم می‌افتند و خرافات را وارد نمایش می‌كنند. بنابراین اعتقاد دارم باید به اصالت محتوا پایبند باشیم.

وی ادامه داد: آنچه به عنوان معاصرسازی از آن یاد می‌كنیم نظریه‌ای نیست كه توسط من بیان شده باشد بلكه من در تز فوق لیسانس خود اثبات كردم معاصرسازی تنها مختص به ما نیست و همه جای جهان وجود دارد.

این كارگردان همچنین با طرح این سوال كه آیا مطالبات جامعه امروز از دین همان چیزی است كه بیست سال قبل بود، اضافه كرد: امروز زبان در خطابه‌های منابر هم تغییر كرده است و بسیاری از منبری‌های ما كلاس فن بیان می‌روند یا سیاستمداران از تكنیك‌های بازیگری بهره می‌گیرند پس چرا تئاتر نباید از دستاوردهای دیگر رشته‌ها بهره‌مند شود.

وی افزود: امثال ما كه علاقه شخصی خود را به میدان آوردیم دنبال تكنیكی هستیم تا بتوانیم به واسطه آن تمام سلیقه‌ها را درگیر كنیم. لذا ساختار مدرن برای آثار دینی و آنچه مخاطب از دین تصور دارد ثابت است و من نیز مجالی برای تحت تاثیر قرار گرفتن صرف تماشاچی را نمی‌دهم بلكه بیشتر بر تعقل تاكید دارم.

این هنرمند همچنین ضمن اشاره به این مطلب كه باید ببینیم چطور می‌توانیم یك اندیشه بلند دینی را پردازش كنیم كه در ذهن مخاطب برجسته شود، اظهار داشت: من در پی جذب نسل جوان هستم، نسلی كه پرسشگر است. به همین دلیل دنبال تكنیكی هستم كه پیش داوری‌های ذهنی این نسل درخصوص اجرای آثار مذهبی را كنار بزند و علاقه‌ او برای حضور در چنین اجراهایی را به وجود بیاورد.

وی افزود: من اگر بتوانم فقط 10سوال در ذهن محاطب جوان خود به وجود بیاورم كار خودم را كرده‌ام.

پارسایی با تاكید بر اینكه ما متاسفانه از ظرفیت‌های دینی خود بهره نگرفته‌ایم، گفت: تنها كافی است یك مطالعه نسبی در قرآن داشته باشیم. از طرفی ارتباط كم با كارشناسان دینی و مطالعه پایین درخصوص شناخت دین از آفت‌های اجرای نمایش‌های مذهبی و آیینی است.

محمدرضا كوهستانی نویسنده نمایشنامه سردار مهر و ماه درباره كار با پارسایی، بیان كرد: پس از همكاری در نمایش بانوی آب و آینه سعی كردیم تجربه آن نمایش در معاصرسازی اثر را اینجا نیز به كار بگیریم و استفاده كنیم. به نوعی می‌توانم بگویم حركتی كه در آن نمایش شروع شده بود اینجا تكامل پیدا كرده است.

وی ادامه داد: امیدوار هستم این تجربه در اجرا هم بتواند با مخاطب ارتباط برقرار كند. خصوصا وقتی درام مذهبی قرار است كار شود كه مخاطب از قبل نسبت به آن قضاوت و تصویر ذهنی دارد كار بسیار مشكلی است.

این نویسنده در پایان به شكل‌گیری درام در این اثر نیز اشاره كرد و اظهار داشت: در نمایش سردار مهروماه ما دقیقا طبق تعریف كلاسیك درام نویسی حركت نكردیم اما در نمایش قبلی سعی شد تمامی عناصر رعایت شود.

نمایش سردار ماه و مهر از اول دی ماه همه روزه (حتی شنبه‌ها) 18 و 30 دقیقه در تالار وحدت به صحنه می‌رود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز