خبرگزاری کار ایران

در نشست نقد و برسی فیلم یك خانواده محترم تاكید شد:

افتخاری: باید نظارت بر سینما در یك شورا تجمیع شود

asdasd
کد خبر : ۲۷۰۴۰

افتخاری: باید یک شورایی مانند شورای عالی توسعه فعالیت‌های قرآنی درباره سیینما تاسیس شود/ جلیلی:فیلم یك خانواده محترم در ادامه فیلم تهران انار ندارد؛ ساخته شده است.

ایلنا: نشست نمایش و نقد و بررسی فیلم یک خانواده محترم شب گذشته(20 آذر) با حضور جمعی از خانواده‌های شهدا، لاله افتخاری(دبیرکمیسیون فرهنگی مجلس) و وحید جلیلی در دانشگاه امام صادق برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، لاله افتخاری(دبیرکمیسیون فرهنگی مجلس) باانتقاد از وضعیت فعلی سینما در ایران گفت: متاسفانه بسیاری از فیلم‌ها با همه مسائل در ایران نسبت دارند به جز انقلاب، دفاع مقدس و ارزش‌ها، و انگار یک هالیوود ایرانی در ایران درست شده است.
وی ادامه داد: بسیاری از این فیلم‌ها در رواج بی‌اخلاقی حتی از شبکه‌های ماهواره‌ای همچون فارسی وان نیز جلو‌تر رفته‌اند درحالی که نباید این گونه باشد و ما انتظار داریم بعداز ۳۳ سال از انقلاب اسلامی فیلم‌هایی تولید شود که با ارزش‌ها هماهنگ باشد.
وی ادامه داد: باید مشخص شود که چرا به طور مثال ارشاد قصد دارد ۷ میلیارد بودجه برای ساخت فیلم لاله و نشان دادن فردی صرف کند که حتی معلوم نیست چه اهدافی را به دنبال داشته است.
دبیرکمیسیون فرهنگی مجلس با انتقاد از عملکرد مدیران ارشاد گفت: درست است که بسیاری از فیلم‌ها توسط وزارت ارشاد ساخته نمی‌شود اما ارشاد متولی این کار است و باید این مسائل را کنترل کند ما نیز در مجلس دیدگاه‌ها و اعتراضات خود را به وزیر ارشاد اعلام کردیم و وزیر ارشاد نیز مسائل را پذیرفت و گفت که با تاسیس سازمان سینمایی چنین خلاءهایی پرمی‌شود.
وی ادامه داد: اما بعد از تاسیس سازمان سینمایی متوجه شدیم که نه تنها این خلاء‌ها پرنشده و از هنرمند متعهد حمایت نمی‌شود بلکه هنرمندان غیرمتعهد نیز احساس ناامنی نمی‌کنند لذا همچنان ما نگران هستیم و این نگرانی را به وزیر ارشاد نیز اعلام کرده‌ایم.
افتخاری باتاکید بر لزوم تجمیع فعالیت‌های سیینمایی دریک سازمان یا شورا گفت: از آنجاکه بحث فیلم سازی فقط در یک سازمان یا یک نهاد وجود ندارد در کمیسیون فرهنگی پیشنهاد شد که یک شورایی مانند شورای عالی توسعه فعالیت‌های قرآنی درباره سیینما تاسیس شود که در آن جمعی از مدیران فرهنگی، هنرمندان متعهد و کار‌شناسان حضور داشته باشند و این شورا با تشکیل کارگروه‌های مختلف تمامی بخش‌های سینما را از تعیین بودجه، شاخص‌ها و اکران کنترل و نظارت کنند.
وحید جلیلی(رئیس جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی) نیز در نقد فیلم سینمایی یک خانواده محترم گفت: این فیلم به‌‌ همان دلیل ساخته شد که بدون دخترم نرگس ساخته شد این فیلم همانقدر علیه ایرانی‌ها است که حمله عراق به شلمچه و بمباران شیمیایی آن علیه ایرانیان بود.
وی ادامه داد: سوال مهم این است که در مدیریت فرهنگی جمهوری اسلامی چه می‌گذرد که بعد از ۳۰ سال چنین فیلمی ساخته می‌شود؛ مدیران سیما فیلم می‌گویند که سازندگان فیلم سر ما کلاه گذاشته‌اند چرا ما نمی‌توانیم سر شما کلاه بگذاریم.
وی با اشاره به سابقه مسعود بخشی کارگردان فیلم یک خانواده محترم گفت: کارگردان این فیلم در دوره‌ای مدیر فرهنگی نظام بوده و سال‌ها به عنوان مدیر بخش بین الملل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی فعالیت می‌کرده است و فیلم تهران انار ندارد را ساخته است و اگر کسی فیلم تهران انار ندارد را ببیند از دیدن فیلم یک خانواده محترم تعجب نمی‌کند زیرا یک خانوواده محترم ادامه نگاه فیلم ساز در فیلم تهران انار ندارد؛ است.
جلیلی با اشاره به اینکه من در سال ۸۶ اعتراض خود را به فیلم تهران انار ندارد اعلام کردم؛ گفت: آن زمان صفار هرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی محکم پای مدیران خود ایستاده بود و آن زمان آفریده و بخشی از مدیران وزارت ارشاد بودند.
وی ادامه داد: حتی بعد از اینکه فیلم در کن به نمایش درآمد و گروهی از مدیران سینمایی که هر سال مانند کاروان راهیان نور به کن می‌روند فیلم را دیده‌اند باز هم رقابت برای دادن فرصت ساخت فیلم‌های دیگر به آفریده در بین مدیران حوزه هنری و شهرداری ادامه داشت و حتی حوزه هنری قصد داشت فیلم ۲۳ نفر را به کارگردانی مهدی جعفری که فیلم بردار فیلم یک خانواده محترم بود بسازد.
جلیلی ادامه داد: خانواده محترم یک واقعیت را می‌گوید و آن این است که یک عده آدم شارلاتان در کشور به اسم ارزش‌ها دارند می‌خورند و سودهای کلان می‌برند بله این حرف درست است اما این شارلاتان‌ها‌‌ همان تهیه کننده فیلم و گروهی از مدیران سینمایی هستند که با ارزش‌ها کاسبی می‌کنند ملت را می‌فروشند و شهرت می‌خرند.
برادر شهید جوزی و معاون فرهنگی بنیاد شهید منطقه ۳نیز با اشاره به وضعیت فعلی ارشاد گفت: من در سال ۷۰ به عنوان بازرس در وزارت ارشاد بودم و من بازرس دفتر وزیر بودم آن زمان وضع ارشاد خیلی مطلوب نبود اما در بازرسی‌ها مواردی می‌دیدیم که سازگار با ارزش‌های اسلامی نبود اما باید بگویم که امروز وضع ارشاد بسیار بد‌تر از آن موقع است.
فرزند شهید کاوه نیز طی سخنانی گفت: در فیلم یک خانواده محترم خیلی زیرکانه می‌توان هجوم و حمله به فرهنگ ایرانی اسلامی را دید و حتی تنها جمله مصرتبخش فیلم که جمله خرمشهر شهر خون آزاد شد نیز زمانی در فیلم شنیده می‌شود که شخصیت فیلم بسیار ناراحت و غمگین است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز