خبرگزاری کار ایران

بررسی برداشت‌های متكثر از قانون مالیات‌ بر سینما؛

وقتی مالیات از بودجه‌ فیلم كسر شود، چه اتفاقی برای سینما می‌افتد؟!

asdasd
کد خبر : ۲۶۰۶۴

اگر ماده ۱۵ و ۱۶ قانون معافیت‌های مالیاتی اصلاح نشود، تمام بودجه‌ای كه برای یک فیلم به تهیه‌کننده پرداخت می‌شود به عنوان سود محسوب و 25 درصد آن به عنوان مالیات اخذ می‌شود.

 ایلنا: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی امروز(18 آذر)  با انتشار متنی اعلام کرده است که به دنبال درخواست ذی نفع های مالیاتی خانه سینما و شورای عالی تهیه کنندگان سینمای ایران مبنی بر حذف یا اصلاح دو شرط مندرج در موارد 15 و 16 آیین نامه اجرایی موضوع تبصره 3 ماده 139 اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 7 اسفند 81، نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که مغایرتی میان آیین نامه اجرایی به قانون وجود ندارد و اجرای دقیق قانون مستلزم وجود مواد 15 و 16 آیین‌نامه اجرایی است که به صورت هوشمندانه و دقیق پیش بینی شده و قانون برنامه پنجم نیز بر آن تاکید دارد.

براساس پیگیری‌های خبرنگار ایلنا، طبق بند (ل) ماده 139 قانون معافیت‌های مالیاتی تمامی فعالیت‌های انتشاراتی، مطبوعاتی، فرهنگی و حقوقی با مجوز وزارت ارشاد از مالیات معاف هستند.

هیات دولت در مورخ 7 اسفند 81 تبصره 3 ماده 139 را مصوب کرد که براساس آن تسلیم به موقع اظهارنامه  بر  ترازنامه حساب، سود و زیان و کسر پرداخت مالیات اشخاص ثالث برای معافیت الزامی است و در ماده 16 عدم رعایت شرایط ماده 15 در سال مالی موجب محرومیت از معافیت است برهمین اساس سینماگران باید در زمان پرداخت حقوق به عوامل یک فیلم همچون تهیه کنندگان، کارگردانان و سایر عوامل دیگر؛ مالیات را از پولی که به آنها داده می‌شود؛ کسر کنند در حالی که آنها نیز براساس قوانین از مالیات معاف هستند.

لذا تهیه‌کنندگان سینما خواستار اصلاح این آیین‌نامه و حذف بند آخر ماده 15 شده‌اند و پیگیری‌های خود را از طریق سازمان مالیاتی و هیات دولت انجام دادند.

سال گذشته نامه‌ای به مرکز پژوهش‌های مجلس که ریاست آن را احمد توکلی برعهده داشت؛ ارسال شد و مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد که این کار درحیطه وظایف و اختیارات دولت نیست و مودیان مالیاتی می‌توانند با شکایت به دیوان عدالت اداری حقوق خود را به دست آورند. اگر این ماده اصلاح نشود تمامی دفاتر مودیان مالیاتی علی الراس می‌شود و تمام بودجه‌ای برای یک فیلم به تهیه کننده پرداخت می‌شود به عنوان سود محسوب و 25 درصد آن به عنوان مالیات اخذ می‌شود. این نظریه باعث می‌شود تا سینماگران در استفاده از ماده معافیت مالیاتی با مشکلاتی همراه شوند اما محسن علی اکبری می‌گوید: مشکل خاصی وجود ندارد.

محسن علی اکبری(تهیه کننده سینما و عضو شورای عالی سینما) با اشاره به این نظریه می‌گوید: گروهی قصد داشتند تا بحث معافیت مالیاتی سینماگران را از طریق مجلس پیگیری کنند و نظریه مرکز پژوهش‌ها نیز پیرو همین امر صادر شده است.

وی ادامه داد: از آنجا که دولت خود می‌تواند مشکلات آیین‌نامه‌ای خود را برطرف کند ما مساله را از طریق هیات دولت پیگیری کرده‌ایم و لذا کلیات طرح معافیت مالیاتی در هیات دولت تصویب شده است و جزئیات آن نیز قرار است در هفته‌های جاری مصوب شود.

وی با اشاره به خواسته‌ی سینماگران که در جلسه شورای عالی مطرح و به هیات دولت نیز اعلام شده است، گفت: براساس اصلاحات صورت گرفته، ماده 15 و 16 اصلاح می‌شود و ماده 18 احیا و ابقا می‌شود که براساس احیا ماده 18 آیین نامه معافیت مالیاتی از تاریخ تصویب یعنی 7 اسفند 81 لازم الاجرا است.

علی اکبری افزود: این امر پیچیدگی خاصی ندارد و با تصویب جزئیات در هیات دولت مشکلات برطرف می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز