خبرگزاری کار ایران

نخستین شب نمایشنامه‌خوانی به نفع زلزله‌زدگان آذربایجان برگزار شد؛

كمك 40میلیونی انتشارات قطره

asdasd
کد خبر : ۲۵۸۱۰

بهزاد فراهانی: اگر مبالغ در شب پایانی به میزانی كه درنظر داریم برسد‏،‌ فكر ساخت بنایی برای این عزیزان را داریم. اما اگر كمتر باشد كمك‌ها در قالب وسایل گرمایی و پوشاك برای این عزیزان ارسال می‌شود.

ایلنا: نخستین برنامه نمایشنامه‌خوانی فرهنگسرای اندیشه به همت اعضای انجمن بازیگران خانه‌تئاتر برای كمك به زلزله‌زدگان آذربایجان با اجرای نمایش‌نامه «یادگار خسته‌ی خاركن به خانه بر‌می‌گردد» به نویسندگی و كارگردانی بهزاد فراهانی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در این برنامه كه با استقبال هنرمندان و مردم مواجه بود بلیت اجرای نمایش به صورت همت‌عالی فروخته شد. مسئولیت صندوق جمع‌آوری كمك‌های مردمی با هنرمندانی همچون ستاره اسكندری، مهدی میامی، جمشید جهانزاده و سهیلا رضوی بود.

پس از ورود مردم به سالن آمفی‌تئاتر، پرویز بهرام دوبلور شناخته شده و پیشكسوت كشور روی صحنه رفت و رو به حاضران، قطعه شعری كه بهزاد فراهانی برای مردم زلزله‌زده آذربایجان سروده است خواند.

این صداپیشه قدیمی كشور سپس با خواندن شعری از حافظ« رسید مژده كه ایام غم نخواهد ماند» در میان تشویق تماشاچیان از روی سن پایین آمد.

سپس بهزاد فراهانی نویسنده و كارگردان نمایش‌نامه «یادگار خسته‌ی خاركن به خانه بر‌می‌گردد» به همراه نقش‌خوان‌ها به روی صحنه آمد و گفت: از ساعات ابتدایی این واقعه دردناك انجمن بازیگران خانه‌تئاتر این احساس را داشت كه باید به یاری هموطنان خود بشتابد كه كمك‌هایی جمع‌آوری و ارسال شد.

وی ادامه داد: اما تا به امروز از خودمان می‌پرسیدیم آیا از رسیدگی به هموطنان فارغ شده‌ایم؟. تجمع در فرهنگسرای اندیشه برای این است كه یادآوری كنیم پس لرزه‌های زلزله همچنان در قالب برف و سرما وجود دارد و كار به پایان نرسیده است.

این هنرمند هدف از برگزاری این مجموعه برنامه‌ها را تهیه وسایل گرمایشی و پوشاك گرم برای هموطنان آسیب‌دیده عنوان كرد و اظهار داشت: از تمام هنرمندانی كه پاسخ بفرمای ساده‌ ما را با آغوش باز دادند تشكر می‌كنم و امیدوار هستم بتوانیم به هموطنان غرور آفرین خود كمك كنیم.

این بازیگر و كارگردان در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینكه مبالغ جمع‌آوری شده چگونه به دست افراد آسیب‌دیده می‌رسد، گفت: با بچه‌های انجمن آذربایجان ارتباط خوبی داریم كه از طریق آن‌ها عمل می‌كنیم.

وی افزود: اگر مبالغ در شب پایانی به میزانی كه درنظر داریم برسد‏،‌ فكر ساخت بنایی برای این عزیزان را داریم. اما اگر مبالغ كمتر باشد كمك‌ها در قالب وسایل گرمایی و پوشاك برای این عزیزان ارسال می‌شود.

فراهانی در ادامه به بیان چگونگی نگارش متن و خاطراتی از دوران اجرای این اثر در رادیو پرداخت و گفت: متن نمایشنامه سال 1356 بر اساس داستانی مستند نوشته شد كه در روزنامه اطلاعات خواندم. باعث افتخار من است كه بگویم مرحوم علی حاتمی پس از شنیدن نمایشنامه از رادیو با من تماس گرفت و عنوان كرد، حتی اگر یك روز از عمرم باقی باشد آن را می‌سازم.

وی افزود: ما در اجرای رادیویی اثر از بازیگر توانمند و با شكوه ایران «مهدی فتحی» بهره گرفته بودیم كه بسیار جای تاسف دارد امروز در میان ما نیست.

این كارگردان سپس به یكی از هنرمندان حاضر در سالن اشاره كرد و گفت: هنگامی كه قصد داشتیم هنرمند بزرگی را جایگزین مهدی فتحی كنیم متاسفانه این امكان به دلایلی كه می‌دانید برای ما مهیا نشد.

در این لحظه و پس از سخنان فراهانی گروه بازیگران و تماشاچیان حاضر در سالن به احترام بهمن مفید از جا بلند شدند و او را تشویق كردند كه این هنرمند به ابراز احساسات تماشاچیان و هنرمندان پاسخ داد.

سپس اجرای نخستین جلسه نمایش‌نامه‌خوانی به نفع زلزله‌زدگان اذربایجان آغاز شد.

هنرمندان به ترتیب نقش: شقایق فراهانی(گلین)، بهزاد فراهانی(پیرمرد)، پانته‌آ بهرام(ماه طلعت)، نقی سیف‌جمالی(علی آقا و بلیت فروش)، مینو منتظم(پسربچه1)، نازنین مهیمنی(پسربچه2)، امیر مهدی كیا(مش‌تقی از اول گو)، بیوك میرزایی(مرد شهری)، سیاوش چراغی‌پور(صدای بلندگو)، فرزانه نشاط‌خواه(زن شهری)، كامیار محبی(كنترل‌چی)

همچنین فخری سلیمی به عنوان دستیار كارگردان و برنامه‌ریز و فرشاد آذرنیا (افكت صدا)، از جمله هنرمندانی بودند كه فراهانی را در این اجرا یاری كردند.

از هنرمندان حاضر در فرهنگسرای اندیشه می‌توان به ستاره اسكندری، جمشید جهانزاده، مهدی میامی، سهیلا رضوی، فخری سلیمی، مسعود رحیم‌پور، هوشنگ قوانلو،‌ پرویز بهرام، داریوش مودبیان و بهمن مفید اشاره كرد.

برنامه نمایشنامه‌خوانی به نفع مردم زلزله‌‌زده آذربایجان پیش از این قرار بود از تاریخ 15 تا 19 آذرماه در فرهنگسرای اندیشه برگزار شود كه به دلیل آلودگی هوای تهران و تعطیلی فرهنگسرا با یك روز تاخیر شروع شد.

در ادامه امروز جمعه (17آذرماه) سعید پورصمیمی نمایشنامه «آزادی به سرزمین خود بازمی‌گردد» را با حضور رضا بابک، پریزاد سیف، شبنم فرشادجو، کامبیز بنان و مهزیار درویشی خوانش می‌کند.

شنبه 18 آذرماه نیز رخشان بنی‌اعتماد نمایشنامه «رقص روی لیوان‌ها» نوشته امیررضا کوهستانی را با حضور افشین هاشمی و سهیلا گلستانی در این برنامه نمایشنامه‌خوانی اجرا می‌کند. بنی‌اعتماد در این اجرا خود دستور صحنه‌های نمایش را خوانش خواهد کرد.

سیروس ابراهیم‌زاده نیز روز یکشنبه(19 آذرماه) نمایشنامه «اقتباس از ادبیات خارجی» را با حضور سروش صحت، بهاره رهنما، فرهاد قائمیان و محمد فرمانیان خوانش می‌کند.

در آخرین اجرا هما روستا روز دوشنبه (20 آذرماه) نمایشنامه «آناکارنینا» نوشته محمد چرمشیر را با حضور ترانه علیدوستی، حسن معجونی، اشکان خطیبی، شبنم فرشادجو، نگار عابدی، رضا بهبودی، ستاره پسیانی، رضا مولایی، هومن کیایی و ندا جبرائیلی خوانش خواهد كرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز