خبرگزاری کار ایران

دیدگاه‌های دو گروه معترض به وضعیت سینما:

انصار حزب‌الله: قبلا هشدار داده بودیم/ سینماگران: تجمع سیاسی است

asdasd
کد خبر : ۲۴۳۳۰

هاشمی: آیا کسانی که امروز اینجا تجمع کرده‌اند درباره مشکلات اقتصادی نیز همین کار را می‌کنند/ انصار حزب الله: مقایسه مسائل اقتصادی با فرهنگی قیاس مع الفارق است.

ایلنا: امروز(11 آذر) گروهی از انصار حزب الله و دانشجویان ۳۲ تشکل دانشجویی از سراسر کشور و همچنین گروهی از تهیه‌کنندگان سینما درحالی جلوی وزارت ارشاد تجمع کرده بودند که هر دو گروه از وضعیت سینما ناراضی بودند.
به گزارش خبرنگار ایلنا؛ سهیل کیارش(نماینده دانشجویان ۳۲ تشکل دانشجویی) در گفتگو با خبرنگار ایلنا درباره علت حضور دانشجویان در این جمع و انصار حزب الله گفت: تشکل‌های دانشجویی از ابتدای سال هشدارهای خودشان را نسبت به وضعیت سینما اعلام کردند. ما از زمان نمایش گشت ارشاد اعلام کردیم و هشدار دادیم که این فیلم نقطه عطف است و در ادامه نیز فیلمهایی اکران می‌شود که همین گونه است و هرکدام یک پله بد‌تر از گشت ارشاد است.
وی ادامه داد: زیر سوال بردن احکام قضایی کشور و قبح‌زدایی از منکرات و توهین به مقدسات در بسیاری از این فیلم‌ها وجود دارد اما وقتی دیدم که اعتراض‌ها و شکایات ما به جایی نمی‌رسد؛ امروز اینجا جمع شده‌ایم.
کیارش افزود: ما بار‌ها مکتوب و شفاهی اعتراض کردیم اما اتفاقی نیفتاد. شهر یور ماه درباره فیلم من مادر هستم؛ شکایت‌نامه تنظیم شد و وزارت ارشاد قول همکاری داد حتی سازمان سینمایی اعلام کرد که این فیلم توقیف است و اکران نمی‌شود اما بعد دیدیم فیلم اکران شد و چراغ خاموش هم اکران شد.
وی ادامه داد: من در زمان افتتاحیه فیلم حضور داشتم و با جیرانی یک ساعت حرف زدم اما جیرانی هم فقط یک حرف می‌زد و می‌گفت من یک فیلم اخلاقی ساختم و فقط می‌گفت من جامعه را نقد کرده‌ام.
كیارش ادامه داد: سوالم این است اگر کسی می‌خواهد زنا را نقد کند آیا باید همه کشور را به لجن بکشد؟ در این فیلم به قوه قضاییه و ناجا و احکام اهانت شده است اما سمت اعتراض ما فیلمساز نیست بلکه سمت اعتراض ما به ارشاد است. اگر ارشاد مجوز ندهد و اجازه نمایش ندهد، مشکل پیش نمی‌‌آید. امروز در دانشگاه برای یک صفحه‌ی نشریه دانشجویی باید بار‌ها مجوز گرفت اما در جامعه؛ یك آقایی در برابر عقاید عده‌ای یک فیلم ضدارزشی می‌سازد البته ما علیه جیرانی نیز شکایت‌نامه تنظیم کرده‌ایم.
وی در پاسخ به این سوال که چرا اینگونه تجمع‌ها در بخش اقتصاد یا دیگر مفاسد موجود در جامعه رخ نمی‌دهد، افزود:
باید ضرورت‌ها را دید. کجا ضرورت است. کجا حضور مردم نیاز است. ما براساس احیای بند م وصیت‌نامه حضرت امام آمدیم. آنجا هم اگر احساس شود که بند میم حضرت امام رعایت نشده است و مسولان با نهی از منکر مردم اصلاح می‌شوند، کار را انجام می‌دهیم اما این قیاس مع‌الفارغ است و بحث را عوض می‌کند

علی فروغی اصل(معاون فرهنگی بسیج دانشگاه امام صادق(ع)) نیز درباره وضعیت امروز سینما گفت: سینما در سالهای گذشته مسیر خوبی را طی نکرده است و این به نظر من؛ حق مردم است که نظر بدهند.

وی ادامه داد: من از تهیه‌کنندگان سینما می‌پرسم که اگر این تجمع و میدان‌داری خوب نیست و دیگران را متهم به گروه فشار می‌کنند؛ پس چرا خود از این وسیله استفاده می‌کنند. امروز این حرکت اهالی سینما نشان داد که این شعار برای فریب دادن مردم است.

فروغی افزود: درحالیکه در آرمانشهر این افراد در اروپا هم مردمی که حتی به شیر و گوشت اعتراض دارند؛ به خیابان‌ها می‌آیند و اعتراض می‌کنند.
وی ادامه داد: اعتراض ما فقط به خاطر مسائل فرهنگی نیست بلکه در برابر مسائل اقتصادی؛ بسیج دانشجویی و بسیاری از افرادی که اینجا جمع شده‌اند؛ اعتراض کرده‌اند. اتفاقا در مسائل اقتصادی کسانی که تلاش می‌کنند مسئله را پیگری کنند؛ کارگروه تشکیل داده‌اند. آنها همین داشنجویان هستند كه کارهای پژوهشی انجام می‌دهند.
فروغی افزود: این جمعیت و گروهی که اینجا جمع شده‌اند جمعیت انکار شده‌ی سینمای ایران و فرهنگ ایران هستند و تریبون‌ها دست این‌ها نبوده است. مسئله این است کسانی که در صدا و سیما تریبون داشتند؛ ولی وابستگی به اعتقادات و هنجارهای مردم نداشتند؛ این جمعیت تریبون نداشتند و می‌خواهند حرف بزنند.
اما سیدضیا هاشمی(رئیس جامعه صنفی سینما) که در حمایت از سینما، امروز در جلوی وزارت ارشاد حضور پیدا کرده بود؛ هدف خود و تهیه‌کنندگان سینما را حمایت از سینما دانست و گفت: ما از قانون حمایت می‌کینم و اعتقاد داریم که قانون در جایگاه خودش قرار نگرفته است و رفتارهای سیاسی بیشتر اهمیت پیدا كرده است.
وی ادامه داد: الان پایان دوره دولت است دولت خیلی انگیزه ندارد و دوست ندارد از سینما و فرهنگ حمایت کند. در ۶ ماه باقی مانده جنگ نمی‌کند و مقامت نمی‌کند. از طرف دیگر جریانات سیاسی که قصد دارند تا در انتخابات شرکت کنند، در بحث فرهنگ ورود نمی‌کنند. عده‌ای از این‌ها می‌گویند که ما افتخار آفرینی کردیم. آنها چه افتخاری آورده‌اند؟ سینماگران ما بالای ۲ هزار افتخار برای کشور آورده‌اند. هدف این‌ها برخورد با فیلم نیست بلکه یک جریان سیاسی خاص است که می‌خواهد وارد فرهنگ شود. آیا کسانی که امروز اینجا تجمع کرده‌اند درباره مشکلات اقتصادی نیز همین کار را می‌کنند. وضعیت اقتصادی مردم خیلی فاجعه است اما آیا باید جمعیت جمع کنیم و برویم جلوی وزارتخانه تظاهرات کنیم. این رفتار قانونی نیست. ما امروز آمدیم تا به قوه قضاییه هشدار بدهیم.
سیدجمال ساداتیان(دیگر تهیه‌کننده سینما) نیز گفت: با این وضعیت، امروز سینما تقریبا از حالت موت گذشته است. امروز ما اینجا آمدیم که بگویم آیا وضعیت سینما و حوزه اندیشه را باید در کف خیابان مشخص کرد؟
وی ادامه داد: متحصنین باید بنشینند و حرف بزنند و بحث تخصصی بکنند. سینما حوزه اندیشه است و باید در مقام اندیشه رفتار کرد. با یک طرز تفکر و سلیقه نمی‌توان سینما را اداره کرد باید سعی کنیم کمی منطقی باشیم. این رفتار‌ها اختلافات را تشدید می‌کند باید در صدا وسیما بحث شود و فیلم در آنجا از نقاط مختلف بررسی شود. در یک چار چوب آرام و کلامی و منطقی باید بحث شود.

انصار حزب‌الله: قبلا هشدار داده بودیم/ سینماگران: تجمع سیاسی است

انصار حزب‌الله: قبلا هشدار داده بودیم/ سینماگران: تجمع سیاسی است

 

انصار حزب‌الله: قبلا هشدار داده بودیم/ سینماگران: تجمع سیاسی است

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز