خبرگزاری کار ایران

ایلنا بررسی می كند دلیل افت اكران سینماها در محرم و صفر:

نبود فیلم مناسب یا عدم استقبال مخاطبان

asdasd
کد خبر : ۲۱۵۴۵

شایسته: فیلمنامه خوب دینی وجود ندارد /ساداتیان: دستگاههای فرهنگی به جای تولید فیلم، شعار می‌دهند/هاشمی:مردم در محرم و صفر دوست ندارند به سینما بروند.

 ایلنا: هر سال با نزدیک شدن به ایام و مناسبت‌های خاص بحث تولید محصولات فرهنگی متناسب با این ایام در بین بخش‌های فرهنگی مطرح می‌شود دراین میان ایام خاصی مانند محرم و صفر وجود دارد که به دلیل شرایط خاص آن و همچنین فضایی که در کشور حاکم می‌شود از حساسیت بیشتری برخوردار است. یکی از مشکلات هر ساله مدیران فرهنگی این بوده که در طول این دو ماه و بخصوص در دهه اول محرم برنامه‌ها فرهنگی و تولیداتی را عرضه کنند که هم حال و هوای این ایام را داشته باشد و هم اینکه موجبات سرگرمی مخاطبان را به همراه داشته باشد.
یکی از این عرصه‌ها سینما است‏، متاسفانه در کشور چند سالی است که صنعت سینما نتوانسته همزمان با آغاز این ایام آثاری را عرضه کند که متناسب با وضعیت ماه محرم و صفر باشد وچند سالی است فیلم‌هایی ساخته نمی‌شوند که برگرفته از آیین‌های مذهبی و یا تاریخ اسلام بتواند استقبال مخاطبان را به دنبال داشته باشد.


شایسته: دستگاه‌ها فرهنگی به وظیفه خود عمل نمی‌کنند
به گزارش خبرنگار ایلنا؛ مرتضی شایسته تهیه کننده سینما که زمانی با ساخت فیلمی همچون روز واقعه به کارگردانی شهرام اسدی توانست مخاطبان را به گیشه سینما‌ها بکشاند؛ درباره دلایل افت ساخت فیلم‌های دینی می‌گوید اصلیترین مشکل در ساخت این فیلم‌ها کمبود فیلمنامه خوب است ما امروز فیلم نامه‌ای که به خوبی بتواند دراین حوزه داستانگویی کند و مفهوم را منتقل کند، نداریم.
وی تصمیم گیری اشتباه بعضی مدیران سینمایی را نیز دراین امر دخیل می‌داند و می‌گوید: متاسفانه پروژه‌هایی که به اسم فیلم فاخر هزینه‌های بسیاری را برای ساخت مصرف می‌کنند هیچ کدام دینی نیستند وفقط پولی برای آن‌ها هدر می‌رود کم کاری و حیف و میل پول‌ها باعث می‌شود تا پروژه‌هایی که قصد انتقال مفاهیم دینی را دارند با مشکل مواجه شوند.
تهیه کننده فیلم روز واقعه افزود: همین مشکلات باعث شده تا من سال‌ها بعد از ساخت فیلم روز واقعه تازه امسال بدنبال ساخت فیلم دینی دیگری باشم و فیلم نرجس خاتون را درباره زندگی مادر امام زمان (عج) بسازم هرچند این فیلم همچنان در مرحله فیلمنامه است و فیلم نامه آن کامل نشده است.


ساداتیان: به جای تولید محصولات فرهنگی به سمت تولید شعار حرکت کرده‌ایم
سید جمال ساداتیان تهیه کننده سینما نیز کمبود ساخت فیلم‌های مناسبتی را برای سینما در کم کاری بخش‌هایی می‌داند که وظیفه‌شان ساخت فیلم است اما به دنبال کارهای دیگری هستند و ادامه می‌دهد: متاسفانه مدیرانی که به عنوان مسئول اصلی حمایت از سینمای ارزشی و دینی منصوب شده‌اند به جای عمل به وظایف خود فقط شعار از سینمای ارزشی می‌دهند.
وی ادامه داد: کسی نیست که از این مدیران بپرسد که شما برای ایامی همچون محرم و صفر چه محصولاتی تولید کرده‌اید و چه فیلم‌هایی را ارائه کرده‌اید تا مردم هم از این فضای مناسبتی استفاده کنند و هم اینکه در حال وهوای محرم باشند.
ساداتیان با انتقاد از عملکرد سازمان‌هایی مانند حوزه هنری گفت: بعضی از مدیران فقط بلد هستند تا شعار ایدئولژیک بدهند اما محصولی تولید نکنند درحالی که باید از آن‌ها پرسید اگر حوزه هنری برای این ایام فیلمی تولید نکرده است پس چه ارگان و سازمانی بایدبه دنبال تولید چنین محصولاتی باشد.


هاشمی: مردم در محرم و صفر دوست ندارند به سینما بروند
سید ضیا هاشمی رئیس جامعه صنفی تهیه کنندگان معتقداست که باید بین دلیل ساخته نشدن فیلم‌های مذهبی و مناسبتی و اکران نشدن آن‌ها تفاوت قائل شد.
هاشمی با تاکید براینکه نباید فیلم‌های مناسبتی در ایام خاص اکران شود؛ گفت: در ایامی همچون ماه محرم و صفر و به خصوص دهه اول محرم، مردم بیشتر علاقه دارند تا در تکایا و حسینیه‌ها حضور داشته باشند و از برنامه‌های آن‌ها استفاده کنند و معتقدند وقتی خودشان در میان فضای محرم قرار دارند دیگر چه دلیلی دارد که به سینما بروند و فیلمی با موضوع محرم ببینند.
وی ادامه داد: ماه‌هایی مانند محرم و صفر به چند دهه مختلف تقسیم بندی می‌شود که هر دهه ویژگی‌های خاص خود را دارد اما در یک بحث مشترک هستند و آن این است که اگر فیلم‌های بسیار خوبی نیز با موضوعات این دهه ساخته شود در صورت اکران مورد استقبال قرار نمی‌گیرد این عدم استقبال فقط مربوط به سینما نیست و حتی بسیاری از مردم از برنامه‌ها و کارهای نمایشی تلویزیون نیز در این ایام استقبال نمی‌کنند.
وی ادامه داد: به همین دلیل شما اگر نگاهی به تاریخ اکران فیلم‌ها داشته باشید می‌بینید فیلم‌هایی مانند روز واقعه، پرواز در شب، محمد رسول الله، عمر مختار و این اواخر عصر روز دهم هر چند حال و هوای مذهبی داشتند و یا موضوع آن‌ها محرم و عاشورا بود اما زمانی که درایام مناسبتی اکران شدند مورد استقبال مردم قرار نگرفتند.
رئیس جامعه صنفی تهیه کنندگان تاکید کرد: اما این بحث که چرا چنین فیلم‌هایی ساخته نمی‌شود و یا اگر هم ساخته می‌شود تعداد آن‌ها بسیار کم است ریشه در مسائل دیگری به جز عدم استقبال مخاطبان دارد دلیل اول این است که ساخت این فیلم‌ها بسیار پرهزینه است و بخش خصوصی توانایی سرمایه گذاری در این حوزه را ندارد به طور مثال فیلم حضرت محمد که این روز‌ها در حال ساخت است بیش از صد میلیارد تومان هزینه دارد و یا فیلم رستاخیز که به تازگی ساخت آن مراحل پایانی خود را طی می‌کند بیش از ۴۰ میلیارد تومان هزینه دارد.
وی ادامه داد: باید برای ساخت این فیلم‌ها دولت بودجه خوبی سرمایه گذاری کند والا بخش خصوصی مجبور است هزینه چند سال خود را برای ساخت یک فیلم هزینه کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز