خبرگزاری کار ایران

مجید رضاییان:

نشریات تخصصی در جذب مخاطب موفق نبوده‌اند

کد خبر : ۴۳۶۶۷

نشریات تخصصی در ایران با توجه به سه مشکل اصلی، نیازمند بازتعریف مجددی در نگاه مسئولان و مخاطبان هستند تا به جایگاه اصلی خود نزدیک شوند به خصوص که نشریات تخصصی، در جذب مخاطب موفق نبوده‌اند.

ایلنا: مجید رضائیان استاد رسانه و مطبوعات با بیان این مطلب گفت: برگزاری پربار اولین دوره از نمایشگاه تخصصی مطبوعات می‌تواند بهترین بهانه برای توجه مجدد به مشکلات این قشر و بیرون بردن این نشریات از نگاه حاشیه‌ای باشد.

به گزارش ایلنا به نقل از ستاد خبری اولین نمایشگاه نشریات تخصصی، وی افزود: مخاطب، یکی از اساسی‌ترین و پایه‌ای‌ترین مسائل نشریات تخصصی است بدین معنا که نشریات تخصصی در پیدا کردن مخاطبان حرفه‌ای چندان موفق نبوده‌اند چراکه کمتر اتفاق می‌افتد که این نشریات از طریق شبکه توزیع به دست مخاطب برسد.
این استاد ارتباطات عقیده دارد: این روند در صورتی در حال پیگیری است که تئوری تحلیل مخاطب در دنیای مطبوعات مهم است و به غیر از فاکتورهای کمی‌ای همچون جنسیت و سطح سواد، مسائل کیفی مثل اینکه آیا مخاطبان در کانون‌های تصمیم ساز هستند یا نه، نیز اهمیت دارد به عنوان مثال یک نشریه تخصصی اقتصادی در خارج از ایران با نام «ریسک»، مخاطب زیادی ندارد ولی تمام دریافت کنندگان آن، مدیران تاثیرگذار شرکتهای اقتصادی بزرگ دنیا هستند.
وی با اشاره به معضل دوم ادامه داد: درواقع کار نشریات تخصصی این است که کانونهای تصمیم ساز در حوزه مورد نظر را مطالعه کنند و موضوعاتی را که در این حوزه‌ها مطرح می‌شود، تحت پوشش بگیرند اما متاسفانه این مساله در نشریات تخصصی ایرانی چندان پررنگ نیست و آن‌ها باید به سمت رفع این نقیصه حرکت کنند و بین نشریه و مخاطب که جامعه هدفشان محسوب می‌شود، پیوند محکمتری برقرار کنند.
رضائیان با تاکید بر حل معضل سوم گفت: پیوند بین مخاطب و نشریات تخصصی از این رو اهمیت دارد که فرایند نهایی این نشریات، «جریان سازی» است، نه اطلاع رسانی. البته اطلاع رسانی می‌تواند در این نشریات صورت گیرد ولی باید توجه داشته باشیم که این مساله، هدف و دغدغه اصلی نیست و طرح تمام این مسائل در نشست‌ها و هم اندیشیهای حاشیه‌ای نمایشگاه نشریات تخصصی می‌تواند در حل معضلات این رسانه‌ها راهگشا باشد.
این استاد دانشگاه همچنین درباره تعامل روزنامه نگاری حرفه‌ای و کار‌شناسان تخصصی حوزه علم و دانش گفت: اساساً روزنامه نگاران حرفه‌ای باید کار‌شناس یک حوزه باشند و متخصصان علم و دانش نیز باید قواعد روزنامه نگاری را بدانند چراکه نشریه، فن و هنر چگونه ارائه کردن است وگرنه آن نشریه، به کتابی تبدیل می‌شود که مجموعه‌ای از مقالات خشک را کنار هم منتشر کرده اما اتفاقی که در عالم مطبوعات می‌افتد، این است که روزنامه نگاران حرفه‌ای بعد از ۱۰ سال کار در یک حوزه کار‌شناس می‌شوند و می‌توانند در این باره اظهار نظر کنند و نشریات تخصصی هم کمتر از قواعد حرفه‌ای روزنامه نگاری تبعیت می‌کنند. به همین دلیل است که معتقدم ارتباط کاری این دو گروه باید بیشتر شود.
وی همچنین به رسانه‌های تخصصی الکترونیک اشاره کرد و گفت: رسانه‌های تخصصی به طور طبیعی نمی‌توانند به فضای تخصصی وب و اینترنت بی‌توجه باشند چراکه مخاطبان نشریات تخصصی مکتوب، مخاطب‌‌ همان حوزه در فضای مجازی هم هستند و به همین دلیل به این رسانه‌های مجازی باید توجه ویژه‌ای شود.
وی در پایان تصریح کرد: اگر بتوانیم نشریات تخصصی را در فضای وب ساماندهی کنیم، بخش عمده‌ای از مشکلات آن‌ها را در زمینه کاغذ و محدودیت‌های مالی برطرف کرده‌ایم و کار مخاطبان را هم راحت‌تر کرده‌ایم چون تهیه و استفاده از نشریه الکترونیکی برای خریدار نیز ارزان‌تر و به صرفه‌تر است.
نخستین نمایشگاه نشریات تخصصی به همت معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چهاردهم اسفند به مدت یک هفته در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سالن حجاب برگزار می‌شود.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز