خبرگزاری کار ایران

«سرزمین‌من» ویژه تهران قدیم منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۳۰۷۹۷

چهلمین شماره ماهنامه ایران‌شناسی و ایرانگردی «سرزمین‌من»، ویژه‌نامه‌ای برای تهران قدیم در دی‌ماه ۹۱ منتشر شد.

ایلنا: ماهنامه «سرزمین‌من»، در این شماره با گزارش‌ها و مقالاتی جذاب درباره تاریخ، جغرافیا و زندگی در تهران قدیم روی پیشخوان آمده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نخستین مطلب این ویژه‌نامه، «طهران زمین» نام دارد که در آن گسترش و دگرگونی شهر تهران بر اساس ۴ نقشه عصر قاجار بررسی شده‌ است. نویسنده در این مطلب بر اساس نقشه‌های اولیه تهران، راه‌های ارتباطی، منابع آبی، تراکم جمعیتی، محله‌ها و حصارهای تهران را در دوره قاجار بررسی کرده ‌است.

«تهران، تهران می‌شود»، مطلب دیگری است که ماجرای پایتخت‌شدن تهران را بازگو می‌کند. تهرانی که در دوره شاه طهماسب صفوی روستایی سبز و کوچک بود و با سفت شدن پای شاهان قجری بسیار گسترش یافت و از حدود دو قرن پیش تا امروز پایتخت ایران شده است.

یکی از گزارش‌های این شماره «تهرانی‌ها چند نفر بودند؟» است که در آن بافت جمعیتی تهران قدیم با توجه به ۳ آمارگیری دوره قاجار بررسی شده ‌است. آمار مالکان، مستاجران، محله‌های پایین‌شهر و بالای شهر و همین‌طور بافت جمعیتی و مذهبی و درآمدی هریک از این محلات بر اساس داشته‌های این آمار‌ها استخراج شده است.

«کسب و کار قدیم»، مطلب دیگری است که به مشاغل و پیشه‌های مردم تهران در دوره قاجار نگاهی انداخته است. مشاغلی که برخی از آن‌ها هنوز هم به‌‌ همان روال سابق ادامه دارد و برخی دیگر مثل بازبازی، سقایی و طبق‌گردانی، دیگر از میان رفته‌ است. در این گزارش پیشینه برخی از این مشاغل و نحوه کسب و کارشان بررسی شده است.

یکی از مطالب در این شماره از «سرزمین‌من»، مطلبی است با عنوان «نام‌ها و نشانه‌ها» که در آن نام برخی خیابان‌ها و محله‌های تهران قدیم و نام‌های قدیمی آن‌ها گفته شده ‌است. در این مطلب می‌توانید گشتی در خیابان‌های تهران قدیم بزنید و علت نام‌گذاری خیابان‌ها و محله‌های تاریخی تهران را دریابید.

«سرزمین‌من» در ادامه بررسی تهران قدیم، سراغ آستان حضرت عبدالعظیم (ع)، محبوب‌ترین زیارتگاه تهران قدیم رفته ‌است. زیارتگاهی که اهالی تهران قدیم با بهانه و بی‌بهانه راهی آن می‌شدند و سفر به آن هم زیارت بود و هم تفریح. برای بسیاری از تهرانی‌های قدیم بهترین خاطرات با زیارت این امامزاده محبوب گره خورده ‌بود. در این بخش نحوه زیارت و سفر مردم به این امامزاده محبوب آورده‌شده‌است.

«سی‌تیر، نگاهی دیگر» مطلبی است درباره یکی از منحصربه‌فرد‌ترین خیابان‌های تاریخی تهران در حوالی میدان امام‌خمینی (ره) و خیابان جمهوری اسلامی که با وجود مسجد و کلیسا و آتشکده و کنیسه به‌نام خیابان ادیان هم شناخته می‌شود. در این شماره «احمد مسجدجامعی» عضو شورای شهر تهران، دیدنی‌های این خیابان تاریخی را یکی یکی برمی‌شمرد و ناگفته‌هایی از آن را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد.

«پایتخت موزه‌ها» مطلب دیگری درباره گشت‌وگذار در تهران امروز و دیدنی‌های تهران قدیم است. در این مطلب، ۱۰ موزه بر‌تر پایتخت انتخاب شده‌اند و همزمان با معرفی آن‌ها، نحوه دسترسی و همچنین اشیای تاریخی و زیبایی که در آن موزه‌ها برای تماشا عرضه شده است بررسی شده‌اند.

از مجموع ۴۰ شماره منتشر شده «سرزمین‌من»، ۲۰ شماره آخر در دوره جدید آن منتشر شده‌اند. شماره ۴۰ ماهنامه ایران‌شناسی و ایران‌گردی «سرزمین‌من»، در ۱۰۰ صفحه، به سردبیری رضا مختاری و با قیمت ۲۵۰۰ تومان به صورت تمام رنگی و گلاسه منتشر شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز