خبرگزاری کار ایران

اسب‌های سرزمین من در "سرزمین من"

asdasd
کد خبر : ۲۳۰۲۹

این شماره، «سرزمین‌من» با گزارش‌ها و مقالاتی درباره اسب ایرانی، شب یلدا، نقش طاووس در تاریخ و هنر ایران، آیین عاشورایی زارِخاک استان اصفهان، آداب سفرنامه‌نویسی و همچنین پیشنهادهایی ویژه برای سفر در آذرماه روی پیشخوان آمده ‌است.

ایلنا: سی‌و‌نهمین شماره ماهنامه ایران‌شناسی و ایرانگردی «سرزمین‌من» در آذرماه ۹۱ منتشر شد. در این شماره، «سرزمین‌من» با گزارش‌ها و مقالاتی درباره اسب ایرانی، شب یلدا، نقش طاووس در تاریخ و هنر ایران، آیین عاشورایی زارِخاک استان اصفهان، آداب سفرنامه‌نویسی و همچنین پیشنهادهایی ویژه برای سفر در آذرماه روی پیشخوان آمده ‌است.

به گزارش ایلنا، پرونده ویژه این شماره از ماهنامه «سرزمین‌من»، «اسب‌های سرزمین ‌من» نام دارد که عکس جلد مجله را هم به خود اختصاص داده ‌است. در این پرونده درباره تاریخچه اهلی شدن اسب در ایران و نژادهای مختلف اسب ایرانی خواهید خواند. در بخش اول این پرونده با نام «دیار سواران» تاریخچه اهلی کردن اسب در ایران آمده است. مطابق با اسناد تاریخی که در این مطلب ارائه شده‌اند، ایرانیان هزاران سال است که اسب‌ها را اهلی و رام خود کرده‌اند. در بخش دوم این پرونده با عنوان «اسب اصیل را بنگر» ۷‌نژاد و تیره اسب ایرانی و ویژگی‌های منحصربه‌فرشان بررسی و در کنار تصاویری زیبا از این اسب‌ها منتشر شده‌ است.

گزارش بخش «تاریخ» در این شماره «سرزمین‌من» اختصاص به شب یلدا دارد؛ طولانی‌ترین شب سال. در مطلب «شب اساطیر» به نماد‌ها اسطوره‌های شب یلدا پرداخته شده و در آن خواهید خواند که که چرا و چگونه ایرانیان طی قرن‌ها آیین جشن شب یلدا را زنده نگاه داشته‌اند. در این بخش همچنین مطلب «نمادهای مهر» به مناسبت جشن یلدا، نماد‌ها و نشانه‌های مهر را در آثار تاریخی بررسی کرده ‌است.

«مردم‌شناسی» در این شماره «سرزمین‌من» یک گزارش متفاوت و خواندنی دارد. گزارش «زاری بر خاک» مراسم «زارِ خاک» را در روستای قورتان استان اصفهان به تصویر می‌کشد. مراسمی که در آن مردم این روستا در روزهای تاسوعا و عاشورا بر سر ورویشان خاک و کاه می‌ریزند و هم‌صدا ذکرهایی می‌خوانند.

در بخش «نگارخانه» این شماره، مطلب «طاووسخانه» نگاهی به نقش طاووس در تاریخ و هنر ایران انداخته‌است. پرنده‌ای زیبا و پرنقش و رنگ که در متون کهن ایرانی مدخل بهشت نامیده‌شده و نقشش بر سر در خانه‌ها و عمارت‌های بسیاری در سراسر ایران حضور دارد.

دومین قسمت از مجموعه سفرنامه‌های «اصغر عبداللهی» نویسنده و فیلم‌نامه‌نویس مطرح ایران با عنوان «آداب سفرنامه‌نویسی» در این شماره از «سرزمین‌من» منتشر شده است؛ در دومین بخش این مجموعه سفرنامه که «به وقت نمی‌خواند این خروس» نام دارد، اصغر عبدالهی، تلاش کرده با تقلید از سفرنامه ناصرخسرو دیده‌ها و شنیده‌هایش را در جزیره کیش ثبت کند.

در این شماره از ماهنامه، بخش هشتم «کارگاه عکاسی» نوشته سردبیر مجله «سفر نشنال‌جئوگرافیک» نیز منتشر شده ‌‌است. در این قسمت با عنوان «یکی شدن با سوژه» به عکاسان علاقه‌مند گفته خواهد شد، یک عکاس حرفه‌ای باید چه نکاتی را بداند تا بتواند در عکاسی از مردم موفق‌تر باشد.

در بخش «طبیعت» این شماره «سفر به بهشت پرندگان» ارائه شده‌است، این مطلب راهنمایی است برای پرنده‌نگری در تالاب زیبای می‌انکاله و در بخش «روستاگردی» هم «دزیارت در تاسوعا» راهنمایی است برای سفر به روستای زیارت استان گلستان و تماشای مراسم معروفش روز تاسوعا و عاشورا.
در بخش «خرید» این شماره از «سرزمین‌من»، مطلب «غم‌های برافراشته» راهنمای است برای دوخت و خرید پرچم‌های دست‌دوز مخصوص ماه محرم، البته در شهر مشهد. علاوه بر این در بخش «میراث» این شماره از «سرزمین‌من»، یک پیشنهاد در زیرمجموعه «موزه‌گردی» ارائه شده‌است، «در و دیوار می‌گرید» علاقه‌مندان را برای بازدید از این موزه محرم شهر تبریز راهنمایی می‌کند. در بخش راهنمای سفر این شماره از مجله، پیشنهاد‌های متفاوتی برای گردش و تفریح در ماه آذر ارائه شده‌است. در بخش «شکم‌گردی» و در زیرمجموعه چای‌خانه مطلب راهنمایی برای گردش در چای‌خانه‌ها و کافه‌های معروف شهر اصفهان با عنوان «چای در پاییز اصفهان» منتشر شده‌است. این شماره «سرزمین‌من» هم در بخش اقامت، یک پیشنهاد دارد. «کاشانه کاشی» یکی از خانه‌های سنتی شهر کاشان را برای گذراندن یک شب پاییزی به خوانندگانش معرفی کرده‌است.
از مجموع ۳۹ شماره منتشر شده «سرزمین‌من»، ۱۹ شماره آخر در دوره جدید آن منتشر شده‌اند. شماره ۳۹ ماهنامه ایران‌شناسی و ایران‌گردی «سرزمین‌من»، در ۱۰۰ صفحه، به سردبیری رضا مختاری و با قیمت ۲۵۰۰ تومان به صورت تمام رنگی و گلاسه منتشر شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز