خبرگزاری کار ایران

اهالی فرهنگ، هنر و رسانه استان مركزی خواستار شدند:

افراد نظامی و امنیتی نباید بر بخش فرهنگ مدیریت كنند

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۰۳۸

مدیریت فرهنگی استان نیازمند اصلاح است/ مدیران فاقد تخصص به خود و جامعه خیانت می‌كنند/ مدیر فرهنگی نباید از بین افراد نظامی انتخاب شود.

ایلنا: پیروزی حسن روحانی در انتخابات و دفاع قاطع وی در مناظرات انتخاباتی از مقوله‌های فرهنگی و بهبود شاخص‌ها، نور امیدی در دل اهالی فرهنگ ایجاد کرد و انتخاب علی جنتی و بیان رویکردهای جدید فرهنگی هنری کشور نیز موجب استقبال از این انتصاب در محافل شد و به تبع آن هنرمندان استان مرکزی نیز همگام با همکاران خود در کشور، دغدغه‌های خود در زمینه مسائل فرهنگی هنری و رویکرد مدیران آینده این دستگاه مهم فرهنگی استان را با خبرنگار ایلنا در میان گذاشتند:

مدیریت فرهنگی استان نیازمند اصلاح است
به گزارش ایلنا از استان مرکزی، خسرو رضایی مدیر مسئول هفته نامه میلاد مرکز استان مرکزی اصلاح سیستم مدیریتی را مهم‌ترین چالش فرهنگی حال حاضر استان مرکزی دانست و گفت: ‌تا به امروز انتخاب مدیران بدون مشورت با صاحبان فرهنگ و هنر صورت گرفته است و امیدواریم در دولت تدبیر و امید این بدعت غلط از بین برود.

وی ادامه داد: ‌ طبق نظر رئیس جمهور می‌بایست به کمک انجمن‌های صنفی بخش عظیمی از مدیریت‌های دولتی را به خود مردم واگذار کنیم.

رضایی با بیان اینکه در فرایند چینش مدیران نظر کار‌شناسی تشکل‌های صنفی فرهنگیان و انجمن‌ها بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: ‌مدیران هر بخش باید توسط صاحبنظران‌‌ همان عرصه تعیین شوند.

مدیران فاقد تخصص به خود و جامعه خیانت می‌کنند
رضایی در ادامه توسعه نگری و مقبولیت در بین اصحاب فرهنگ و هنر، تجربه و تخصص قابل قبول، توجه به زیرساخت‌ها و توانایی پرورش نسل جدید با هنر اصیل ایرانی را مهم‌ترین شاخص‌های مدیریت جدید فرهنگی استان مرکزی برشمرد و تصریح کرد: ‌ افرادی که تخصص و شناخت کافی از حوزه فرهنگ ندارند، اگر بر مسند مدیریت تکیه زنند اول به خود و سپس به جامعه ظلم کرده‌اند.

وی افزود: ‌متاسفانه در گذشته شاهد بودیم که مثلا فردی که قبلا در عرصه نظامی مشغول به خدمت بود؛ وارد عرصه فرهنگ شده و فضای فرهنگی کشور را امنیتی و نظامی کرده بود.

مدیر فرهنگی نباید از بین افراد نظامی انتخاب شود
رضایی خاطرنشان کرد: ‌در واقع این توهین به شعور و استعداد‌ها و توانمندی‌های فرهنگی استان است که بخواهیم از بین افراد نظامی مدیر فرهنگی تعیین کنیم چراکه این ناقض اصل تخصص گرایی است.

بزرگ‌ترین ضعف استان مدیریت فرهنگی است
مظاهر آذرپی هنرمند نقاش استان مرکزی بزرگ‌ترین ضعف استان را نحوه مدیریت فرهنگی عنوان و تصریح کرد: ‌متاسفانه مدیریت‌های هنری و فرهنگی ما از اهالی هنر و فرهنگ نیستند. این به این معنا نیست که تمامی پست‌های مدیریتی توسط هنرمندان اشغال شود اما این انتظار وجود دارد که حداقل مدیریت‌های فرهنگی از کار‌شناسان این حوزه استفاده کنند.

وی ادامه داد: ‌اگر در مدیریت یک حوزه از کار‌شناسان مربوط استفاده نکنیم به ناچار باید با روش آزمون و خطا حرکت کنیم و این معضل فرسایش روحیه هنرمندان را به دنبال خواهد داشت.

آذرپی جایگزین شدن فرهنگ‌های بیگانه به جای فرهنگ خودی را مهم‌ترین آسیب ناشی از مدیریت غیرفرهنگی در جامعه امروز دانست و خاطرنشان کرد: متاسفانه جوانان امروز به موسیقی ایرانی هیچ توجهی ندارند درحالیکه موسیقی غربی تبدیل به نقطه آمال و آرزوهای آنان شده است. فقط به این دلیل که در شبکه‌های ماهواره‌ای می‌توانند علاوه بر شنیدن موسیفی، ساز را هم بینند اما در شبکه‌های داخلی این امکان فراهم نیست.

این هنرمند نقاش ادامه داد: ‌وقتی هویت فرهنگی یک جامعه از دست رفت، آن جامعه در هیچ حوزه‌ای رشد نخواهد کرد.

مدیر آینده فرهنگی باید به آسیب‌شناسی بپردازد
مظاهر آذر پی آسیب‌شناسی را اولین اقدام موردنیاز از سوی مدیریت فرهنگ آینده استان دانست و خاطرنشان کرد: ‌مدیر فرهنگی آینده می‌بایست نقاط ضعف و قوت را به خوبی شناسایی کرده، از کار‌شناسان برجسته در هر حوزه استفاده کند تا بتواند وضعیت موجود را بررسی و وضعیت آینده را تبیین کرده و از همه مهم‌تر از این برنامه در مراکز تصمیم گیری اقتصادی و فرهنگی استان دفاع کند.

اشکال از سرچشمه است
بابک کاظمی راد خوشنویس و مدیر سابق فرهنگسرای آیینه اراک با بیان اینکه مشکل اصلی فرهنگ خراب بودن سرچشمه است؛ گفت: ‌برای آسیب‌شناسی فرهنگ باید عملکرد وزیر فرهنگ و در ادامه آقای احمدی ن‍ژاد را نقد کرد.

وی با اشاره به اینکه این ضعف مدیریتی همچنان نیز ادامه دارد؛ تصریح کرد: ‌تا زمانی که رویکرد افراد و مسئولان فرهنگی تغییر نکند وضعیت به همین شکل خواهد بود.

جایگاه فرهنگ و هنر استان مرکزی منفی صد است
کاظمی راد هنرمند خوشنویس استان مرکزی در ادامه اظهار داشت: ‌اگر وضعیت فرهنگ و هنر استان را در گذشته نه چندان دور منفی ۲۰ درنظر بگیریم؛ این جایگاه هم اکنون منفی ۱۰۰ است و با این روال به فقر فرهنگی استان اضافه نیز خواهد شد.

رای مردم در ۲۴ خرداد به منظور تغییر بود
محسن میرزایی فعال فرهنگی استان مرکزی با بیان اینکه رای مردم در روز ۲۴ خرداد به منظور تغییر بود، گفت: ‌هم اکنون انتظار اهالی فرهنگ استان تلطیف فضای فرهنگی استان و به کارگیری نیروهایی با این رویکرد است.

وی ادامه داد: ‌برخی گمانه زنی‌ها درخصوص مدیریت فرهنگی استان سبب نگرانی اهالی فرهنگ از حضور افرادی با سابقه امنیتی در این پست شده، درحالیکه خوشبختانه افراد صاحب سبک هنری در استان فراوان هستند و امید می‌رود مسئولین با سابقه در این بخش انتخاب شوند.

گزارش از: محسن طاهر میرزایی

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز