خبرگزاری کار ایران

اشکان جنابی کارگردان نمایش "بانوی دریایی":

تئاتر این روزها کمتر شاعرانه است

asdasd
کد خبر : ۹۵۰۷۷

متن نمایش "بانوی دریایی" از شاعرانگی خاصی برخوردار است و این دقیقا نکته‌ای است که در آثار نمایشی این روزهای تئاتر ما کمتر دیده می‌شود.

ایلنا: اشکان جنابی یکی از اعضای گروه لیو در سایه به سرپرستی حسن معجونی نمایش "بانوی دریایی" نوشته سوزان سانتاگ را از در سالن انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه می‌برد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جنابی ضمن اعلام این خبر درخصوص شکل‌گیری نمایش "بانوی دریایی" گفت: این اثر پایان‌نامه فوق لیسانس من بود و سال 89 چند جلسه اجرا شد که با گروه جدید در سالن انتظامی به صحنه می‌رود. تمرینات از ماه قبل آغاز شده و گروه هم نسبت به گذشته تغییراتی داشته است.

این هنرمند در ارتباط با متن بیان کرد: نمایش‌نامه توسط سوزان سانتاگ و براساس اثر ایبسن است که برای رابرت ویلسون نوشته شد.

وی درباره داستانی که در نمایش "بانوی دریایی" روایت می‌شود، عنوان کرد: داستان زندگی زنی را روایت می‌کند که قبلا در دریا زندگی می‌کرده و پس از ازوداج با مردی به خشکی می‌آید اما وسوسه برای ماندن یا رفتن همواره با اوست. متن سانتاگ دارای لایه‌ها و بعدهای بیشتری هم شده به گونه‌ای می‌توان گفت قابل تعیمیم به شرایط روز است.

عضو گروه "لیو" تصریح کرد: متن از شاعرانگی خاصی برخوردار است و این دقیقا نکته‌ای است که در آثار نمایشی این روزهای تئاتر ما کمتر دیده می‌شود و بیشتر آثار به انتزاع گرایش دارند. اما من در این نمایش تلاش می‌کنم بار دراماتیک اثر را تقویت کنم که با توجه به وجوه متفاوت متن باید با ظرافت صورت بگیرد، چراکه خطر افتادن در دیگر شیوه‌ها وجود دارد.

وی افزود: سعی کردم اجرا استیلیزه و کم هزینه باشد، چون باتوجه به اینکه نمایش دیگری در سالن اجرا خواهد شد نتوانستم دکور مورد نظر خود را اجرا کنم. امکان استفاده از دکور پرتابل هم وجود نداشت ولی تلاش می‌کنم جوهره اصلی نمایش‌نامه را حفظ کرده و به مخاطب انتقال بدهم.

بازیگر نمایش "باغ آلبالو" همچنین به سالن انتظامی و شیوه اجرایی نمایش اشاره کرد و اظهار داشت: شیوه اجرای نمایش ما به گونه‌ای است که سالن استاد انتظامی برای آن مناسب به نظر می‌رسد. 17 اجرا در این سالن خواهیم داشت و پس از مشاهده واکنش تماشاگران در رابطه با اجرا در سالن‌های دیگر نیز تصمیم خواهیم گرفت.

جنابی در رابطه با حمایت حسن معجونی سرپرست گروه "لیو" گفت: ارتباط لیو سایه با لیو اصلی تنگاتنگ است، به شکلی که قابل تفکیک از یکدیگر نیستند و اعضای گروه لیو سایه همواره در اجرای نمایش‌های گروه اول حضور دارند. برای اجرا این اثر علاقه زیادی داشتم از پتانسیل گروه نخست و آقای معجونی بهره ببرم امابه دلیل هم‌زمانی اجرا با شروع اجرای صحنه‌ای نمایش "مترسگ" این امکان وجود نداشت.

این هنرمند در پایان تاکید کرد: علاقه بسیار زیادی دارم پس از آغاز اجراها واکنش‌ مخاطبان و اهل نقد را درباره نمایش بشنوم و حتی اگر نقدهای منفی هم بیان شود استقبال می‌کنم. به طور کل امیدوارم اجرا به شکلی باشد که حول آن گفتمان و صحبت شکل بگیرد.

در این نمایش که از 20 مرداد 1392 هرشب ساعت 8.30 در تماشاخانه استاد انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه می‌رود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز