خبرگزاری کار ایران

نخستین جشنواره نمایش‌نامه‌نویسی با حاشیه به كار خود پایان داد؛

نام نویسنده برتر از فهرست برگزیده‌ها حذف شد

asdasd
کد خبر : ۷۷۳۳۹

دبیر جشنواره درباره نفر برگزیده جشنواره نمایشنامه‌نویسی گفت:"او فردی از شهرستان بوده و داور ما در آخرین لحظات به خاطر آورد اثر او را قبلا داوری كرده، به همین علت تصمیم به حذف برنده گرفتیم." اما همگان می‌دانستند فرد برگزیده؛ تهرانی است.

ایلنا: اختتامیه نخستین جشنواره بین‌المللی نمایش‌نامه نویسی ایران عصر روز گذشته (8 خرداد ماه) درحالی با حضور سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید شاه‌آبادی معاون هنری و قادر آشنا مدیركل مركزهنرهای نمایشی برگزار شد كه به دلیل سوء تدبیر دبیر جشنواره، در انتها با حاشیه‌هایی همراه بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی ایزدی(دبیر نخستین جشنواره) با اشاره به استقبال بالای نویسندگان از این رویداد آماری ارائه داد و اظهار داشت: از مهر ماه سال 91 که فراخوان اعلام شد تمهیداتی اندیشدیم تا شش هزار پوستر به 35 شهرستان ارسال شود همچنین 7 هزار دفترچه فراخوان به همراه 800 بنر تبلیغاتی به نقاط مختلف کشور فرستادیم و سپس به انتظار پاسخ علاقمندان نشستیم.

وی ادامه داد: 30 بهمن آخرین مهلت دریافت آثار بود که بنا به تشخیص اعضای دبیرخانه این مهلت 20 روز تمدید شد تا اینکه سرانجام 517 اثر به دست ما رسید اما باتوجه به اینکه تعدادی از این آثار دارای نواقصی بودند نهایتا 478 اثر برای قضاوت داوران کدگذاری شد چون شیوه ما به این صورت بود که نام نویسنده را از روی نمایشنامه حذف می‌کردیم تا داوران بدون توجه به نام‌ها آثار را قضاوت کنند.

ایزدی ضمن بیان اینکه 9 داور در مرحله اول کار قضاوت آثار را برعهده گرفتند و پس از گذشتن از این مرحله 5 داور قضاوت آثار نهایی را عهده دار شدند، گفت:‌ ما سرانجام به 13 اثر نهایی رسیدیم که داوران امشب نام آنها را اعلام خواهند کرد. خوشحال هستم که باتوجه به ماموریت شش گانه‌ای که معاون هنری وزیر محترم ارشاد به ما محول کرده بودند، موفق شدیم جشنواره را تا به این مرحله برسانیم.

وی ادامه داد: 13 اثری که نام آنها امشب اعلام می‌شود برای چاپ و انتشار به چاپخانه سپرده خواهد شد تا بعد از آن در اختیار گروه‌های طرح استقرار قرار بگیرد علاوه بر این50 نمایشنامه نیز انتخاب شده تا با مشاوره اساتید و داوران کامل‌تر شود و پس از چاپ در دسترس علاقمندان قرار گیرد.

معاون هنری وزیر ارشاد نیز گفت: نمایشنامه‌نویسی ما سرلوحه تمام عناصر تولیدی یک اثر محسوب می‌شود. من هنگامی که به عنوان مسئول به شهرستان‌ها سفر می‌کردم گلایه‌های زیادی را درخصوص کمبود امکانات شاهد بودم اما تمام این نارضایتی‌ها در حوزه سخت افزار بود نه نرم افزار.

وی ادامه داد: گرچه فارغ از هرگونه بخشی‌نگری باید تاکید کنم اعتقاد دارم سهم منابع تئاتر کشور در مقایسه با منابع مالی که برای دیگر بخش‌ها در نظر گرفته می‌شود و همچنین در قیاس با توان و نقشی که این هنر می‌تواند در عرصه فرهنگ یک کشوری ایفا کند؛ بسیار کم است اما اعتقاد دارم باید به نمایشنامه بیش از هر جنبه‌ای دیگر بها داده شود.

این مدیر تصریح کرد: نمایشنامه مغز تئاتر محسوب می‌شود و ما هرچه به مغز این پیکره توجه بیشتری نشان دهیم قطعا صحیح‌تر عمل کردیم درحالیکه اگر تنها بدن تئاتر ایران را بزرگتر کنیم این هنر آسیب جدی خواهد خورد.

وی با اشاره به صحبت‌های خود در جلسه طرح استقرار گروه‌های نمایشی اظهار کرد: اگر قرار باشد تنها به مجوز دادن برای گروه‌های نمایشی اکتفا کنیم و توجهی به نمایشنامه نداشته باشیم؛ قطعا اشتباه کردیم که به بیش از 600 گروه مجوز دادیم. یکی از ماموریت‌های بنیاد ادبیات نمایشی ایران این است و اگر ما بخواهیم اولویت‌های تئاتر کشور را درنظر بگیریم متون نمایشی در درجه نخست اولویت قرار می‌گیرد.

وی در پایان عنوان کرد: در این مسیر دست ما به سوی تمامی هنرمندان و دلسوزان تئاتر کشور دراز است و چنانچه استاد نصیریان در جلسه اختتامیه اردیبهشت تئاتر ایران بیان کردند باید توجه ویژه‌ای به منابع غنی کهن ایران داشته باشیم تا منظری نو در جریان تئاتر کشور ایجاد شود، نمایشنامه‌نویسی تنها حوزه‌ای است که موجب می‌شود تئاتر به میان مردم بیاید.

در ادامه این برنامه با حضور حمید شاه آبادی، داریوش ارجمند، علی نصیریان، سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از سه کتاب شناسنامه جشنواره، مجموعه نمایشنامه‌های دوره نخست و بازتاب جشنواره در مطبوعات رونمایی شد.

سپس حسینی با اشاره به اینکه نمایشنامه‌نویسی یکی از قدیمی‌ترین قالب‌ها در میان گونه‌های هنری جهان محسوب می‌شود، اظهار کرد: نمایش‌نامه در واقع اصلی‌ترین رکن هنر تئاتر محسوب می‌شود. اگر نمایش‌نامه جذاب و مفید نباشد بقیه کارها نتیجه بخش نخواهد بود چراکه سنگ بنای شکل‌گیری یک اثر نمایشی متن است.

وی ادامه داد:‌ اگر فیلم‌نامه در سینما و نمایش‌نامه در تئاتر مناسب نباشد تعبیر خانه از پای بست ویران است؛ مجسم خواهد شد. این جشنواره با هدف شناسایی نیروها و استعدادهای حوزه نمایش‌نامه‌نویسی ضمن بهره‌گیری از اندیشه و فکر پیشکسوتان و مضامینی که همخوانی بیشتری با فرهنگ و مذهب ما دارد، کار خود را آغاز كرد و قصد دارد در این راستا كوشا باشد.

وزیر ارشاد اضافه کرد: فرهنگ ما با فرهنگ مردم مغرب زمین متفاوت است و شما شاهد بودید در جشنواره جهانی فیلم کن اثری درنهایت مورد تمجید قرار گرفت که مضمون آن هم جنس‌گرایی بود. مفهومی مبتذل و سخیف که حتی در اروپا هم واکنش‌های منفی همراه داشت.

وی در پایان ضمن اشاره به واکنش‌های متعدد و سیاست پشت اعطای نخل طلای کن به فیلم «آبی گرم‌ترین رنگ است» گفت: روز گذشته در همایش صاحب تبریزی عنوان کردم که این هنرمند مضامین خود را به زیبایی و با سبک هندی ارائه کرده است که علاقمندان بسیاری در طول تاریخ داشته و ما از این نمونه‌ها بسیار داریم در ادبیات كهن خود كم نداریم و اگر از ظرفیت‌های ملی استفاده کنیم قطعا قابل ارائه به جهان نیز خواهد بود. امیدوار هستم تمام افرادی که تلاش می‌کنند بتوانند با تکیه بر فرهنگ کهن و اصیل ما آثار ارزشمندی را در حوزه هنر نمایش ارائه کنند.

پس از سخنان حسینی نوبت به اعلام اسامی برندگان نخستین دوره جشنواره نمایشنامه‌نویسی رسید که ایوب آقاخانی پس از خوانده شدن بیانیه هیات داوران توسط مجری مراسم برای اعلام نام آنها پشت میکروفن رفت.

نام برندگان در بخش نخست كه به تقدیرها اختصاص داشت به شرح زیر است:

1-صحنه‌هایی از زندگی پدرم(نوشته مهدی میرباقری از تهران)

2-چه گوآرا (حمید رضا نعیمی تهران)

3-من عاشق خوش گذرانی هستم(ناتاشا محرم زاده از گیلان)

بخش دوم تقدیرها:

1-تو مشغول مردن بودی(کامران شهلایی از کرمانشاه)

2-دیوار رنگ نزده(لیلا روغنی قزوینی از قزوین)

3-سفر طولانی ایاز کوچیکه(کیومرث قنبری تهران)

بخش سوم تقدیرها:

1-یافت آباد (سید محمد مساوات از تهران)

2-کوک‌ترین سازم برای لمس انگشتانت (مهدی محمدی از مازندران)

3-هبوط (حسن پیام لو تهران)

جایزه سه نفر نخست جشنواره نمایش‌نامه‌نویسی با حضور مسعود دلخواه، عطاءالله کوپال، قادر آشنا، سیدمحمد حسینی و حمید شاه آبادی اعطا شد.

1- بنا به تصمیم دبیرخانه 12میلیون تومانی این بخش بین 12 اثر تقسیم شد.

2- جایزه 8میلیون تومانی این به نمایش‌نامه دفاع  نوشته علی میرزا عمادی از تهران رسید.

3- جایزه 6میلیون تومانی به نمایش‌نامه قلیان قجری اثر منصور میخ‌بر از کرمانشاه تعلق پیدا كرد.

برگزاری نخستین جشنواره بین‌المللی نمایش‌نامه نویسی ایران اما با حاشیه‌ای همراه بود كه به دلیل اعلام نشدن نام نفر برگزیده رخ داد و طی آن دبیر جشنواره در آخر لحظات باقی‌مانده به اعلام نام نفر اول تصمیم گرفت اسم این فرد گفته نشود. با وجود اینكه نویسنده اثر از قبل برای دریافت جایزه نقدی خود در مراسم حاضر بود این رفتار موجب تعجب این هنرمند جوان و باقی حاضران شد كه دبیر جشنواره هیچ توضیح قانع كننده‌ای درباره چرایی این اتفاق نداد.

علی ایزدی دبیر جشنواره در پاسخ به این سوال كه چه كسی نفر برگزیده بود؛ اظهار كرد فردی از شهرستان بوده و داور ما در آخرین لحظات به خاطر آورد اثر او را قبلا داوری كرده است به همین علت تصمیم به حذف برنده گرفتیم. این درحالی‌ است كه خبرنگاران مطلع شده بودند؛ فرد برگزیده؛ تهرانی است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز