خبرگزاری کار ایران

شهرام کرمی:

تماشاگر،‌ ارباب تئاتر است

asdasd
کد خبر : ۷۲۶۲۲

وقتی تئاتری ساخته می‌شود باید همه‌ی شرایط تولید و عرضه‌ی آن به نفع مخاطب باشد. بدین معنی كه باید به همه‌ی جنبه‌ی‌های جذب تماشاگر فكر شود. به نظر من تئاتری که توجهی به جذب مخاطب نداشته باشد تئاتر نیست.

ایلنا: به اعتقاد شهرام کرمی، تماشاگر، ارباب تئاتر است از این رو تکریم تماشاگر اصلی‌ترین وظیفه‌ی گروه هنری و اجرایی محسوب می‌شود.
به گزارش ایلنا به نقل از سایت صحنه، شهرام کرمی؛ نویسنده و کارگردان تئاتر؛ با بیان این مطلب گفت: وقتی تئاتری ساخته می‌شود باید همه‌ی شرایط تولید و عرضه‌ی آن به نفع مخاطب باشد. بدین معنی كه باید به همه‌ی جنبه‌ی‌های جذب تماشاگر فكر شود. به نظر من تئاتری که توجهی به جذب مخاطب نداشته باشد تئاتر نیست.
وی مسئولیت تکریم تماشاگر را با هر دو گروه هنری و اجرایی دانست و اظهار داشت: بی‌شک هر گروه هنری در تولید تئاتر، بیشترین تلاش خود برای ارائه‌ی بهترین کیفیت به تماشاگر دارد که از انتخاب مضمون و داستان نمایش تا سر وقت اجرا شدن نمایش و حتی طراحی صحنه و لباس را در بر می‌گیرد. به نظر من اگر دقت لازم برای طراحی لباس هم انجام نشود، توهین به تماشاگر است. البته منظور این نیست که باید حتما برای طراحی لباس‌ها، هزینه‌ی زیادی متقبل شد؛ منظور آن است که دقت نظر لازم صورت گیرد.
دبیر سه دوره‌ی جشنواره‌ی تئاتر کودک ادامه داد: از سوی دیگر گروه اجرایی نیز موظف است همه‌ی شرایط آسایش تماشاگر را از مرحله‌ی خرید بلیت تا هدایت او به خارج از سالن نمایش بعد از تماشای تئاتر در نظر بگیرد و در این راه از هیچ کوششی دریغ نکند.
کرمی ادامه داد: ما در تئاتر یك مرحله‌ی پیش از نمایش داریم که مخاطب در این مرحله، در سالن انتظار، نیاز دارد آمادگی ذهنی لازم را برای دیدن نمایش كسب كند. در این مرحله باید فضا برای تبادل نظر مخاطبان ایجاد شود. گاهی تماشاگر نیاز دارد بعد از تماشای نمایش نیز مدتی را در سالن انتظار بنشیند و با دیگران و همراهان خود به تبادل نظر بپردازد. در این مراحل این وظیفه‌ی گروه اجرایی است که خدمات لازم را به تماشاگر ارائه دهد. تماشاگری که یک مشتری است و همچون یک ارباب رجوع، ارباب تئاتر بشمار می‌رود.
این کارگردان تئاتر، حرفه‌ای بودن در تئاتر را منوط به همه‌ی اجزای آن دانست و گفت: وقتی از تئاتر حرفه‌ای صحبت می‌کنیم یعنی از همه نظر- حتی در پذیرایی از مخاطب- نیز باید حرفه‌ای باشد. برای این امر باید در استخدام نیروهایی که به کار می‌گیریم دقت کنیم بعد از آن نیز آموزش‌های لازم را برای این نیروها در نظر بگیریم. حتی دربان و نگهبان سالن تئاتر هم باید رفتار و مهارت ویژه داشته باشند. همانطور كه برای آمبولانس نمی‌توان یك راننده‌ی معمولی انتخاب كرد و او باید دارای مهارت‌های ویژه‌ای باشد، كاركنان سالن‌های نمایشی نیز- از بلیت فروش گرفته تا راهنمایان سالن‌ها- باید از مهارت لازم و آموزش كافی برخوردار باشند و در سرویس دادن به مخاطب توجیه باشند.
وی تصریح کرد: متاسفانه در محیط‌های فرهنگی ما دیده می‌شود که ضابطه‌ای برای استخدام چنین نیروهایی دیده نمی‌شود و نیروهایی استخدام می‌شوند كه اهمیت كار خود را نمی‌دانند. این بحثی است که در عرصه‌ی فرهنگی و هنری کشور چندان تخصصی به آن نگاه نمی‌شود.
شهرام کرمی در پایان گفت: مخاطب تئاتر از هر قشری ممکن است باشد. حتی ممکن است او از مقررات تماشاخانه نیز آگاه نباشد اما این مهم است که راهنمایی لازم توسط متصدیان سالن‌ها چگونه به او داده می‌شود. فراموش نكنیم در محیط فرهنگی هنری خدمات فرهنگی هنری ارائه می‌شود و در هر صورتی باید مخاطب، مورد احترام باشد. نمی‌توان با برخورد خشك اداری با هنرمندان و مخاطبان فرهنگ و هنر برخورد کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز