خبرگزاری کار ایران

رضا صابری در گفتگو با ایلنا مطرح كرد:

اجرای نمایش سنتی تنها به تخت‌حوضی و سیاه بازی محدود نشود

asdasd
کد خبر : ۷۱۷۳۰

صابری: امروز شرایط به گونه‌ای شده است كه پس از اشاره به شیوه اجرای آیینی سنتی تنها تخت حوضی و سیاه‌بازی به ذهن می‌رسد درحالی كه گستردگی و تنوع آیین‌ها در كشور بسیار زیاد است.

ایلنا: رضا صابری نویسنده و كارگردان نمایش از پی‌گیری‌های خود برای خلق اثری با توجه به آیین‌ها و سنت‌های مردم خراسان برای شركت در جشنواره آیینی سنتی خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، این نویسنده و كارگردان ضمن بیان اینكه در همین رابطه صحبت‌های اولیه را با داوود فتحعلی‌بیگی انجام داده است، گفت: درحال حاضر تلاش می‌كنم موارد اداری برطرف شود و هم‌زمان با آقای فتحعلی‌بیگی هم مشغول به رایزنی و گفتگو هستم. اما با توجه به اینكه جشنواره چندماه دیگر برگزار خواهد شد علاوه بر این پی‌گیری‌ها قصد دارم امكان اجرای عمومی كار را نیز فراهم كنم.

وی ادامه داد: نمایش درحال حاضر «دانگ هفتم» نام دارد اما با توجه به اینكه همچنان چیزی قطعی نیست شاید نام اثر نیز تغییر داشته باشد و یا كار دیگری برای اجرا ارائه كنم.

كارگردان نمایش «خون رقصه» همچنین در پاسخ به این سوال كه چرا نمایش‌هایی با مضمون سنتی از خراسان كمتر به روی صحنه می‌برد،‌ اظهار كرد: مسئله این است كه همه مدیران و مسئولان سالن‌های نمایشی نسبت به من شناخت دارند، به همین دلیل انتظار دارم آن‌ها بیشتر به اتفاقی كه مدنظر شما است توجه نشان دهند چون فكر می‌كنم من نباید دنبال همه بدوم تا كاری با محتوا و شیوه اجرای نمایش‌های سنتی ایرانی روی صحنه ببرم.

وی افزود: این مدیران هستند كه باید نسبت به این قضیه توجه زیادی از خود نشان دهند و احیانا با هنرمند تماس بگیرند تا قرار ملاقات بگذاریم و درباره آفرینش اثر هنری گفتگو كنیم. امروز شرایط به گونه‌ای شده است كه پس از اشاره به شیوه اجرای آیینی سنتی تنها تخت حوضی و سیاه‌بازی به ذهن می‌رسد درحالی كه گستردگی و تنوع آیین‌ها در كشور بسیار زیاد است.

صابری همچنین تصریح كرد: شما از نهبندان تا مرز جنگل‌های گلستان كه حركت كنید هر 50 تا 100كیلومتر با زبان، فرهنگ و آیین متفاوتی مواجه خواهید شد كه جا دارد به آن‌ها پرداخته شود. حتی بین نوع گویش و طرز پوشش میان نیشابور و سبزوار تفاوت وجود دارد و البته این عنصر از ویژگی‌های فرهنگی كشور ما محسوب می‌شود.

این هنرمند در پاسخ به این سوال كه چرا با توجه به تنوع فرهنگی موجود در مشهد و خراسان آثار نمایشی گروه‌ها بیشتر حول محورهای آشنا مانند مذهب با تاكید بر امام هشتم(ع) دور می‌زند، بیان كرد: به این دلیل كه حول محور حرم امام رضا (ع) مضامین داستانی بسیار زیبایی وجود دارد و البته شرایط هم به گونه‌ای است كه اجرای نمایش‌هایی با این مضمون مهیاتر به نظر می‌رسد.

وی در پایان گفت: اما نباید فراموش كنیم اجرای تئاتر به تنوع نیاز دارد و هنرمندان باید نگاه كنجكاوانه‌تری به پیرامون خود داشته باشند. اعتقاد دارم با توجه به مضمون مذهب و امام هشتم كه ذكر شد هم می‌توان خلق اثر را به سوی اندیشه‌های نو برد تا نمایشی نزدیكتر به شرایط اجتماعی و فرهنگی روز مردم خلق كنیم كه حرف تازه و جدی برای گفتن داشته باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز