خبرگزاری کار ایران

واكنش كارگردان نمایش «میاندار باران» به سخنان افسانه ماهیان؛

درصورت اثبات ادعا؛ از طراح صحنه شكایت می‌كنیم

asdasd
کد خبر : ۶۵۳۶۴

مداحیان: اگر خانم ماهیان معتقداست چند دقیقه كوتاه از اجرای طراحی صحنه نمایش ایشان در كار استفاده شده؛ درخواست كارگروه تخصصی كنند. من مشكلی با این مسئله ندارم. قطعا اگر ما مقصر باشیم به‌عنوان كارگردان نمایش از ایشان عذرخواهی خواهم كرد.

ایلنا: محمدرضا مداحیان(كارگردان نمایش میاندار باران) در گفتگو با ایلنا؛ نسبت به مسائل مطرح شده در مصاحبه افسانه ماهیان درمورد كپی‌برداری از طراحی صحنه نمایش «پالتوی پشمی قرمز» واكنش نشان داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مداحیان در پاسخ به اعتراض افسانه ماهیان نسبت به كپی‌برداری بخشی از طراحی صحنه از نمایش «پالتوی پشمی قرمز» گفت: جریان امور در كشور ما همواره به این صورت بوده كه وقتی یك مجموعه كار می‌كنند و فعال هستند، قضاوت‌های بدون شناخت آغاز می‌شود. درمورد بسیاری از هنرمندان بزرگ تئار كشور مثل استاد بیضایی و حمید سمندریان هم این اتفاق افتاده و همیشه با قضاوت دیگران مواجه بودند. ما كه كوچكتر هستیم هم با همین مسائل دست به گریبانیم.

وی ادامه داد: بارها در گفتگوهای رسانه‌‌ای پیرامون این ماجرا تاكید كردم و توضیح دادم اگر مسئله‌ای در اجرای طراحی صحنه نمایش «میاندار باران» وجود دارد به طراح صحنه ارتباط پیدا می‌كند نه كارگردان. طراح صحنه است كه براساس معیارها و شیوه اجرایی كارگردان طرح می‌دهد و كارگردان می‌پذیرد و كار ادامه پیدا می‌كند. علی مهران؛ طراح صحنه این نمایش بود كه به دلیل تجربه كاری ایشان تصمیم گرفتیم مجدد با او همكاری كنیم و مسئله به من ارتباطی ندارد.

این كارگردان در پاسخ به این سوال كه كارگردان مسئول نهایی تولید نمایش است، بیان كرد: شما در هیچ‌كجا سراغ ندارید كارگردان تمام آثار اجرا شده در طول سال‌های گذشته را دیده باشد و از طراحی صحنه آن‌ها اطلاع داشته باشد تا احیانا اگر كپی‌كاری در این بخش اتفاق افتاد؛ مطلع شود. درصورت تایید كپی‌برداری علی مهران از نمایش خانم افسانه ماهیان ما نیز به او معترض خواهیم شد و ضررهایی كه به گروه و اجرای ما وارد شده را پی‌گیری می‌كنیم.

وی افزود: در این رابطه باید كارگروه تخصصی تشكیل شود و پس از تماشای فیلم كار خانم ماهیان و دیدن اجرای نمایش ما؛ نظر نهایی خود را صادر كند. تاكید می‌كنم درصورت صدور رای نهایی گروه كارشناسی مبنی بر كپی بودن طراحی صحنه بخشی از نمایش، باتوجه به قرارداد و مسائلی كه ازنظر حرفه‌ای با اعضای گروه تولید نمایش داریم، با طراح صحنه برخورد خواهد شد و من نیز مبلغی بابت طراحی صحنه نخواهم پرداخت و اعتراض خود از طراح كار را به خانه تئاتر اعلام می‌كنم.

مداحیان در ادامه نسبت به شیوه پی‌گیری رسانه‌ای كار ابراز ناراحتی كرد و اظهار داشت: هر روز مطالبی در رسانه‌ها چاپ و منتشر می‌شود كه احساس می‌كنم آرام آرام حواشی بر متن مسئله غلبه می‌كند. من در گفتگوهای گذشته هم اشاره كردم اگر بخشی از طراحی صحنه كپی‌برداری شد؛ نباید آن را به كل اثر تعمیم داد درحالی‌كه هنرمند معترض در این رابطه منصفانه عمل نمی‌كند و خود كه ادعای استیفای عدالت در رابطه با حقوق حرفه‌ای خود را دارد، در مصاحبه چندین اتهام به بنده و گروه اجرایی وارد كرده است.

وی با اشاره به اینكه 20سال است در زمینه تئاتر فعالیت می‌كند، افزود: افراد زیادی طی این مدت با من كار كردند كه می‌توانند شهادت دهند با كارگردان و گروهی حرفه‌ای طرف بودند یا خیر. آیا علی ساربان، علی براتی، نوید فرامرزی كه در گذشته با گروه همكاری داشتند و علی استادی هنرمند حرفه‌ای نیستند؟ محمد ساربان می‌تواند درباره حرفه‌ای بودن یا نبودن گروه قضاوت كند؛ ما كجای تئاتر ایران هستیم كه برای بودن یا نبودن دیگر گروه و فعالیت تئاتری آن‌ها تصمیم بگیریم؟ بیان می‌شود كه چرا سالن به دكتر علی رفیعی نمی‌دهند اما به مداحیان می‌دهند، خوب چه ارتباطی به من كارگردان دارد؟ این سوال را باید از مدیران بپرسید مسئول سالن من نیستم. شاید ناراحت هستند كه چرا تالار وحدت از ابتدای سال اجرای پرتماشاچی دارد، ما یك سال و نیم برای دریافت سالن انتظار كشیدیم خوب ایشان هم به دفتر آقای شاه‌آبادی برود و درخواست سالن كند.

او ادامه داد: هنگامی هم كه دانشجو بودم می‌گفتند چرا سمندریان در وحدت اجرا می‌كند ما نه، متاسفانه جای اینكه از پرمخاطب بودن آثار خوشحال باشیم و آروز كنیم چنین اتفاقی همیشه در جریان باشد یكدیگر را زیر سوال می‌بریم كه اعتقاد دارم همین حسادت‌ها هنرمندان تئاتر را از یكدیگر دور كرده و شرایطی به وجود آورده است كه دیگران خارج از تئاتر می‌توانند خواسته‌های خود را به راحتی بر آن‌ها تحمیل كنند.

كارگردان نمایش كلید همچنین درخصوص شایعه دریافت دستمزد 300میلیون تومانی برای تولید این نمایش، بیان كرد: چنین رقمی نمی‌تواند دستی رد و بدل شده باشد و اگر چنین چیزی در كار باشد حتما اسناد آن وجود دارد كه رسانه‌ها می‌توانند منتشر كنند. من این شایعات را رد می‌كنم، اصولا مركزهنرهای نمایشی كه امروز با كمبود منابع دست و پنجه نرم می‌كند چطور می‌تواند چنین پولی به ما بدهد؟ كل دستمزد اجرای نمایش «میاندار باران» 35میلیون تومان است كه اعتقاد دارم هیچكس جرات نمی‌كند با این مبلغ نمایشی با این همه هنرمند روی صحنه ببرد.

كارگردان نمایش میاندار باران ضمن بیان اینكه عدم رعایت انصاف و درگیر شدن در حاشیه؛ تئاتر را تهدید می‌كند، اظهار كرد: شاید اگر من و خانم ماهیان در خیابان از كنار یكدیگر عبور كنیم اصلا یكدیگر را نشناسیم، پس من چه خصومت شخصی می‌توانم با ایشان داشته باشم؟ اما خانم ماهیان با زیر پا گذاشتن قواعد و فاصله گرفتن از انصاف به شكلی گروكشی كرده و افراد خارج از بحث را وارد صحبت‌های خود می‌كند. یا گفته می‌شود گروه‌هایی به این شكل دیگر نباید كار كنند و...

وی ادامه داد: تا زمانی كه بحث مسائل مالی در مركزهنرهای نمایشی مطرح بود همه دوستان برای كار كردن حی و حاضر بودند و مشكلی وجود نداشت. اما هر زمان مسئله‌ای پیش آمد دیگر از كسی خبری نشد و افرادی مثل حسین پارسایی و دیگر گروه‌هایی كه آثار مذهبی روی صحنه می‌برند، جور مشكلات را كشیدند تا تئاتر به كل از بین نرود، چون می‌دانیم كه بابت اتفاق‌هایی زمانی اصلا كل تئاتر زیر سوال بود.

این هنرمند در پاسخ به این سوال كه مشكلات گذشته گروه با نغمه ثمینی چه بوده است، توضیح داد: در ماجرای نغمه ثمینی شما اگر به آرشیو رسانه‌ها مراجعه كنید خواهید دید در هیچ‌یك از مصاحبه‌های رسانه‌ای نامی از گروه «تراب» به میان نیامده و مشكل آن زمان هم از جانب علی مهران به وجود آمده بود. سوء تفاهمی بود كه خود من همان زمان با خانم ثمینی تماس گرفتم و عاجزانه درخواست كردم حتما مسئله را پی‌گیری كند تا برطرف شود كه خوشبختانه حل شد.

مداحیان در انتها گفت: اگر خانم ماهیان معتقد است چند دقیقه كوتاه از اجرای طراحی صحنه نمایش ایشان در كار استفاده شده درخوست كارگروه تخصصی كنند. من هیچ مشكلی با این مسئله ندارم و قطعا اگر ما مقصر باشیم به عنوان كارگردان نمایش از ایشان عذرخواهی خواهم كرد. اما اعتقاد دارم درنهایت آبروی تئاتر توسط هنرمندان تئاتر حفظ می‌شود و باید در برخوردها انصاف داشته باشند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز