خبرگزاری کار ایران

نظر کارشناس میراث فرهنگی درباره حفر چاله در تئاترشهر؛

سازمان زیباسازی بدون مشورت عمل کرد

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۳۴۳

سازمان زیباسازی شهرداری تهران چندی قبل در تصمیمی غیرکارشناسی اقدام به حفر چاله‌ و نصب تیرک‌ در محوطه تئاترشهر کرد که این تیرک‌ها امروز به ستون زنجیر و قفل موتور سیکلت‌ها تبدیل شده است.

ایلنا: رضا موسوی(کارشناس حفظ و احیای میراث فرهنگی) معتقد است: مسئولان شهری تهران باید با اعلام قبلی و در صورت اجازه سازمان میراث فرهنگی اقدام به حفر چاله و نصب تیرک‌ برق در مجموعه تئاترشهر می‌کردند که متاسفانه چنین اتفاقی نیفتاده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، موسوی که پیش از این و در جریان ساخت و ساز‌های غیرکارشناسی بر بام تئاترشهر نیز فعالیت‌هایی انجام داده بود، درباره حفر چاله‌ در محوطه تئاترشهر توسط شهرداری تهران و کاشت تیرک‌های نورپردازی گفت: دوستان در سازمان زیباسازی قصد داشتند کارهایی انجام بدهند و در جلسه مشترک نکاتی مطرح شده بود که ما مخالفت کردیم و گفتیم هر تغییراتی در محوطه مجموعه تئاترشهر باید با مشورت و تایید سازمان میراث فرهنگی صورت بگیرد.

وی ادامه داد: پس از جلسه مشترک، دوستان شهری اظهار کردند درباره برنامه‌های خود برای زیباسازی محوطه به ما اطلاع می‌دهند اما بعد از مدتی خبر نصب پرژکتورها رسید. ما حتی اعتقاد داشتیم نصب این تیرک‌ها و پرژکتورهای برق می‌تواند موجب آسیب اکوسیستم محیط تئاترشهر شود و الان هم بر همین اعتقاد هستیم که مسئله قطعا پی‌گیری خواهد شد.

کارشناس احیای میراث فرهنگی ضمن تاکید بر پی‌گیر قاطع مسئله اظهار کرد: تا امروز با جدیت مقابل هر اتفاق غیرکارشناسی در این مجموعه مقاومت کردیم که سازه‌‌های هواکش و ساخت سالن بر بام تئاترشهر از همین نمونه محسوب می‌شود.

وی همچنین در ارتباط با هزینه‌های تیرک‌های نصب شده بیان کرد: جمع‌آوری این تیرک‌ها مبالغ مضاعفی علاوه بر هزینه‌های زیاد نصب و خسارتی که به محوطه وارد کرده است بر دوش شهرداری می‌گذارد. همچنین مشخص نیست اگر این تیرک‌ها جمع شوند حفره‌های ناشی از آن به چه شکل بازسازی می‌شود و آیا به شکل ابتدایی بازمی‌گردد یا خیر.

موسوی با ارائه پیشنهادی برای جلوگیری از وقوع مجدد چنین مسائلی بیان کرد: به نظرم بهتر است هیئتی از خبرنگاران تئاتر، مسئولان تئاترشهر به همراه نماینده‌ای از مرکزهنرهای نمایشی و کارشناسان میراث فرهنگی تشکیل شود تا در صورت بروز چنین مسائلی پیگیر مسائل باشد و با اجرای برنامه‌های فرهنگی پیرامون مجموعه تئاترشهر اجازه فعالیت‌های غیرفرهنگی توسط دیگر نهادها را ندهند.

                  سازمان زیباسازی بدون مشورت عمل کرد

کارشناس حفظ و احیای میارث فرهنگی اضافه کرد: محوطه تئاترشهر علاوه بر این مسائل با مشکلات متعدد دیگری مانند حضور افراد هنجارشکن و کارتن‌ خواب‌ها نیز مواجه است که بهتر به نظر می‌رسد نیروی انتظامی هم عضوی در این تشکل داشته باشد، چراکه در گذشته شاهد بودیم فعالیت پیگیرانه‌تر نیروی انتظامی محیط مساعدتری را حاکم کرده بود.

وی در پایان با بیان تجربه شخصی خود گفت: زمانی برای عکاسی از یک نمایش به تئاترشهر رفته بودم که شب، بعد از پایان اجرا و هنگام خروج بسیار از جو موجود نگران شدم. گذشته از این مسائل باید توجه داشته باشیم که تئاترشهر محل عبور و مرور هنرمندان است و باید امنیت آن‌ها را فراهم کنیم.

سازمان زیباسازی شهرداری تهران چندی قبل در تصمیمی غیرکارشناسی اقدام به حفر چاله‌ و نصب تیرک‌های پرژکتور برای نورپردازی در محوطه بنای تئاترشهر کرد که این تیرک‌ها گذشته از مخدوش کردن چهره مجموعه و بی‌بهره بودن از کمترین جلوه زیبایی به ستون زنجیر و قفل کردن موتور سیکلت‌ها تبدیل شده است. علاوه براین، اجرای چنین طرحی قطعا هزینه‌های مالی هنگفتی به همراه داشته که مشخص نیست چرا مسئولان باید بدون مشورت با مدیریت تئاترشهر و سازمان میراث فرهنگی به صورت ناگهانی و در روزهای پایانی فعالیت شهردار فعلی تهران اقدام به چنین کاری کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز