خبرگزاری کار ایران

یک آسیب‌شناس در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

تنزل سطح نشاط اجتماعی عامل بروز ناهنجاری‌ها در مراسم عزاداری

asdasd
کد خبر : ۲۳۶۴۶

متاسفانه در بسیاری از نوحه‌هایی که در سالهای اخیر سراییده می‌شود از آلات موسیقی غربی استفاده می‌شود و بیشتر رنگ و بوی آهنگ‌ها و ترانه‌های غیر مجاز را دارند و اغلب بی‌معنا و فاقدمحتوا هستند.

ایلنا: یک آسیب‌شناس در رابطه با علت اصلی رواج رفتارهای ناهنجار در مراسم عزاداری کشور گفت: تضعیف تربیت دینی و پایین بودن سطح نشاط جامعه موجب شده است تا بسیاری از افراد این فرصت گران‌بهای تربیت دینی را به فرصتی برای تخلیه انرژی خود تبدیل کنند.

مجید ابهری در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در رابطه با فرهنگ عزاداری در کشور تصریح کرد: کم کاری فرهنگی درونی و پرکاری فرهنگی بیرونی منجر به ضعف تربیت دینی شده است این در حالی است که والدین و مربیان همواره در بحث آموزشهای دینی تلاش کرده‌اند ولی به خاطر عدم توجه به اهمیت تربیت دینی در کنار آموزشهای دینی بازخورد مناسبی از تلاشهای خود نمی‌بینند.

این رفتار‌شناس در مورد رواج ناهنجاری در مراسم عزاداری گفت: این ناهنجاری‌ها که برخی از هیئات عزاداری را به سالن مد و لباس تبدیل کرده است ناشی از تضعیف تربیت دینی در بین جوانان و نوجوانان است.

وی در رابطه با زمینه‌های ترویج تربیت دینی در کشور تاکید کرد: برای گسترش تربیت دینی باید دو محور ارائه الگوهای مناسب و همچنین بستر شکوفایی و رشد تربیت دینی فراهم شود.

وی ادامه داد: الگوهای تربیت دینی در کشور طیف گسترده‌ای را در بر می‌گیرد که والدین، مربیان، دولتمردان، هم‌سالان و مرجع ‌های رفتاری (هنرمندان، ورزشکاران، چهرهای محبوب و مشهور کشوری) را شامل می‌شود.

ابهری در رابطه با الگو برداری جوانان در زمینه تربیت دینی افزود: زمانی که جوانان از الگوهای خود رفتارهای نابجا و ناهنجار را ببینند، چگونه می‌توان از آن‌ها انتظار رعایت هنجار‌ها را داشته باشیم.

این رفتار‌شناس اصول و زیر بنای تربیت دینی را صداقت دانست و تاکید کرد: زمانی که والدین و یا حتی مسئولان کشوری صداقت را زیر پا می‌گذارند، باورهای دینی جوانان را دچار تردید می‌کنند و جوانان در تربیت دینیشان دچار ضعف و شک می‌شوند.

این آسیب‌شناس به تقابل روحانیت با ورود خرافات و انحرافات دینی در مراسم عزاداری اشاره کرد و اظهار کرد: در سالهای اخیر شاهد اقدامات خوبی از سوی روحانیون در رابطه با عدم ورود خرافات و انحرافات دینی در مراسم عزاداری بوده‌ایم که ممنوعیت انتشار تصاویر ائمه یکی از نمونه‌های بارز این فعالیتهای بوده است.

ابهری در رابطه با قمه زنی و علم کشی در ایام عزاداری تاکید کرد: متاسفانه با توجه به انتقاد شدید مقام معظم رهبری از قمه زنی و علم کشی همچنان شاهد این نوع برنامه‌ها در مراسم عزاداری هستیم و این در حالی است که این رفتار‌ها در هیچ جایی از تاریخ دینی ما وجود نداشته است.

وی ادامه داد: علت وجود و اجرای قمه زنی و علم کشی با توجه به فرمان مقام معظم رهبری جلب مخاطبانی است که این رفتار‌ها را دوست دارند و مجذوب آن می‌شوند در حالی که اجرای مراسم قمه زنی و علم کشی می‌تواند آسیبهای شدیدی را به فرهنگ عزاداری کشور وارد کند.

این آسیب‌شناس در رابطه با آسیب های ناشی از قمه زنی و علم کشی در مراسم عزاداری خاطر نشان کرد: یکی از مهم‌ترین آسیبهایی که در پی برگزاری قمه زنی در مراسم عزاداری به فرهنگ عزاداری کشور وارد می‌شود، تبلیغات منفی علیه تشیع در جهان است که مذهب شیعه را در بین کشورهای مختلف یک مذهب خشن و تیره معرفی می‌کند.

این رفتار‌شناس در رابطه با ناهنجاری‌های رایج شده در چند سال اخیر ایام محرم، بیان کرد: متاسفانه رفتارهای ناهنجاری در قالب مراسم‌های عزاداری به ویژه در چندسال اخیر رایج شده است که نوشته‌های نامناسب (یزید خر است، گاو من است و یا شمر...)، صدای بلند ضبط ماشین‌ها، لباس‌های نا‌مناسب جوانان از نمونه‌ای بارز در ایام عزاداری هستند.

وی ادامه داد: این رفتارهای ناهنجار و همچنین فراموشی اهداف قیام کربلا نشان دهنده آن است که نتوانسته‌ایم اهداف عاشورایی را به صورت اساسی برای جوانان نهادینه کنیم.

ابهری در رابطه با مفاهیم و آموزش‌های دینی در مراکز عزاداری افزود: باید در این مراکز به آموزش مفاهیم اساسی عاشورا پرداخته شود و بایستی از بیان عبارات بی‌محتوایی که فقط جهت اشک ریختن بیان می‌شود جدا خودداری شود.

این آسیب‌شناس ضمن ابراز تاسف از برخی نوحه‌ها و مداحی‌های مراسم عزاداری تاکید کرد‌: متاسفانه در بسیاری از نوحه‌هایی که در سالهای اخبر سراییده می‌شود از آلات موسیقی غربی استفاده می‌شود و بیشتر رنگ و بوی آهنگ‌ها و ترانه‌های غیر مجاز را دارند و اغلب بی‌معنا و محتوا هستند.

وی در رابطه با علت رواج رفتارهای ناهنجار در مراسم عزاداری تاکید کرد: به علت پایین بودن سطح نشاط اجتماعی و کمبود فرصتهای تفریحی مناسب بسیاری از افراد این فرصت گران‌بهای تربیت دینی را به فرصتی برای تخلیه انرژی خود تبدیل کرده‌اند.

ابهری ادامه داد: اگر جشن‌های دینی و ملی را به صورت منظم و مناسب در کشور برگزار کنیم می‌توانیم سطح نشاط اجتماعی را به حالت متعادلی برسانیم و بسیاری از ناهنجاری‌های مراسم عزاداری دیده نمی‌شود.

وی در رابطه با قیاس مراسم عزاداری کشور با سایر کشورهای اسلامی تصریح کرد: در دیگر کشورهای شیعه، مراسم عزاداری با ناهنجاری‌های به مراتب کمتری اجرا می‌شود و توجه بیشتری در کیفیت مراسم عزاداری دارند.

این آسیب‌شناس در رابطه با اجرای مراسم سنتی عزاداری و بدون ناهنجاری افزود: ما نتوانسته‌ایم که سنت‌های خوب و مناسب عزاداری را به نسل‌های بعدی و جوان منتقل کنیم و نسل جوان با آداب و آیین و هنر محرم از جمله مرثیه سرایی، تعزیه و موسیقی ویژه عزاداری، آشنایی ندارد.

ابهری راهکار اصلی کاهش ناهنجاری در مراسم عزاداری را در بالا بردن سطح نشاط اجتماعی و گسترش تربیت دینی دانست و افزود: باید برنامه‌های مدونی در این راستا در نظر گرفته شود و با ورود انحرافات طبق فرمان مقام معظم رهبری به صورت جدی برخورد کنند.

به گفته وی ما نباید به خاطر جذب عده‌ای خاص از مردم تن به برگزاری مراسم‌های نادرست و رفتارهای ناهنجار بدهیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز